۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین چرا روحاني "نجفي" را معرفي نکرد؟
کد خبر: ۳۷۷۱۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چرا روحاني "نجفي" را معرفي نکرد؟

محمود نيلي در حالي به مجلس معرفي شد که نجفي قبلا گفته بود «ان‌شاءالله گزينه وزرات علوم خودم خواهم بود» .

چرا روحاني "نجفي" را معرفي نکرد؟
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، محمد علي نجفي پس از اينکه رضا فرجي دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري دولت تدبير و اميد در روز 29 مردادماه با استيضاح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اين وزارتخانه را ترک کرد در همان روز با حکم رييس جمهور به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي شد و زمزمه هايي براي معرفي وي به عنوان وزير علوم شنيده مي شد که نهايتاً وي در جمع خبرنگاران اعلام کرد که پيشنهاد روحاني را در اين زمينه رد کرده است.

به گزارش آريا برخي پيش بيني مي کردند اگر وي به عنوان وزير معرفي شود حاشيه ها و اظهاراتي نظير اظهارات جلسه استيضاح فرجي دانا پيش بيايد و برخي نيز معتقد بودند وي علي رغم عدم کسب راي اعتماد براي وزارت آموزش و پرورش اين بار راي نمايندگان را کسب خواهد کرد.

                    در زير به اظهارات موافقان استيضاح رضا فرجي دانا اشاره مي شود:

نام / عنوان

اظهارات  موافقان استيضاح فرجي دانا

زاکاني

راهي جز استيضاح نيافتيم/ التهاب آفريني و قانون‌شکني علل اصلي استيضاح

فراکسيون روحانيت مجلس

ادامه همکاري با وزير علوم را به مصحلت نمي‌دانيم

غضنفرآبادي

فرجي ‌دانا افراد رد صلاحيت شده را با لجبازي و ناتواني انتصاب کرد/ آقاي وزير! به جاي اينکه مديريت کنيد مديريت شديد

نقوي‌ حسيني

دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جديد مي‌شوند

جعفري

لااقل دين و فرهنگمان را نگيريد

آصفري

بي‌درو پيکري در فضاي دانشگاه به محيط علمي منجر نمي‌شود

گزينه هاي مطرح و معرفي نجفي به عنوان وزير علوم  اما با گذشت زمان با توجه به اينکه رييس جمهور در يک فرصت سه ماهه مي تواند وزير پيشنهادي خود را به مجلس معرفي کند، خبرنگار آريا مطلع شده است محمد علي نجفي سرپرست فعلي وزارت علوم به عنوان وزير به مجلس معرفي خواهد شد.
چندي قبل نيز عبدالرحمن فياضي سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي، محمد فرهادي رييس جمعيت هلال احمر و محمدعلي نجفي سرپرست وزارت علوم را به عنوان  3 گزينه مطرح در دولت براي تصدي وزارت علوم عنوان کرده بود که در واکنش به اين موضوع محمد فرهادي رييس جمعيت هلال احمر اظهار کرد:در اين باره خبري نيز نيست، و قرار هم نيست خبري شود، چون هلال احمر بسيار خوب است، و بايد خدمت کنيم.
و علي‌اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي نيز در خصوص پيشنهاد تصدي وزارت علوم به وي اعلام کرد که در اين زمينه هيچ صحبتي با او نشده است.
اما در اين ميان  سرپرست کنوني وزارت علوم در اظهار نظري درخصوص اينکه گزينه دولت براي وزارت علوم چه زماني به مجلس معرفي خواهد شد، گفته بود «ان‌شاءالله اين گزينه خودم خواهم بود» .

                                                         موافقان و مخالفان نجفي 

نام

موافق / مخالف

اظهارات

عليرضا منادي سفيدان

عضو هيأت رئيسه مجلس

موافق

نجفي هم سابقه وزارت دارد و هم از اساتيد دانشگاه‌ است.

غلامعلي حداد عادل

اعلام قطعي نکرده است

روحاني فردي نزديک‌تر از آقاي نجفي نداشته است.

قاسم جعفري

مخالف

بايد نيروها از بدنه خود آن وزارتخانه مورد نظر باشد

سيد مرتضي حسيني، نماينده قزوين

مخالف

معرفي کار اشتباهي است/ ما بر روي آقاي نجفي حرف داريم

دکتر رياض ، سخنگوي انجمن اسلامي پزشکان ايران

مخالف

چرا نجفي را که بيمار است و يک بار راي نياورده به وزارت علوم فرستادند؟

نجفي از سال 60 تا کنون  نجفي از 1360 تا 1364 در دولت‌هاي دکتر باهنر، مهدوي کني و مهندس موسوي وزير فرهنگ و آموزش عالي و از 1367 تا 1376 در دولتهاي موسوي و هاشمي رفسنجاني وزير آموزش و پرورش ايران بود.
در دولت اول خاتمي از رييس سازمان برنامه و بودجه بود.
در 1386 به عضويت در سومين دوره شوراي شهر تهران در آمد و در 29 مرداد 1392 به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئيس جمهور از اين سمت استعفا کرد.
او در جريان تبليغات انتخابات رياست جمهوري ايران (1388) مشاور اقتصادي و برنامه‌ريزي مهدي کروبي از نامزدهاي معترض به نتايج انتخابات بود.
نجفي يکي از سه وزير پيشنهادي کابينه حسن روحاني بود که با وجودي که موافقت نيمي از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف يک راي از مجموع 284 راي موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.
بيشتر نمايندگان مخالف وي او را به حضور در جريان اعتراضات پس از اعلام نتايج انتخابات 1388 متهم نمودند.
دو روز بعد حسن روحاني طي حکمي وي را به معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور منصوب نمود.
در 10 بهمن 1392، نجفي از رياست سازمان ميراث فرهنگي استعفا کرد و حسن روحاني وي را به عنوان مشاور رئيس جمهور و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران منصوب نمود.

چرا نجفي معرفي نشود؟ از سوي ديگر روزنامه هشت صبح در نوشتاري سکوت نمايندگان مجلس در قبال سخنان نجفي را مفهومي جز جدي نگرفتن اين سخنان عنوان کرده و آورده بود که بهارستان بعيد مي داند روحاني حاضر به معرفي دوباره فردي باشد که نتوانسته بود بليت گذر از گيت وزارت خانه ديگري را از مجلس بگيرد.
اين روزنامه حضور نجفي در کابينه را به مفهوم حضور يکي ديگر از ياران نزديک آيت الله هاشمي رفسنجاني در ميان ياران روحاني عنوان کرده و نوشته بود که نجفي يکي از سه وزير پيشنهادي کابينه حسن روحاني بود که با وجودي که موافقت نيمي از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف يک راي از مجموع 284 راي موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.
بيشتر نمايندگان مخالف وي او را به حضور در جريان اعتراضات پس از اعلام نتايج انتخابات 1388 متهم نمودند.
در اين نوشتار به نکته اي که مي تواند روابط دولت و مجلس را از حالت تعامل به تقابل تبديل کند اشاره شده و آمده است که اين نکته به وجود آمدن حس لج بازي با مجلس در ميان نمايندگان است که مي تواند هم زمينه راي نياوردن نجفي را فراهم کند.
در اين رابطه اينگونه استدلال مي شود که در شرايطي که نجفي نتوانسته در هيچ يک از مشاغل انتصابي از سوي رئيس جمهور بيش از چندماه دوام بياورد و به مرد استعفاهاي دولت مشهور شده و به عنوان وزير پيشنهادي هم نتوانست از مجلس راي اعتماد بگيرد، معرفي وي به عنوان وزير پيشنهادي علوم را يک اقدام انتحاري از سوي دولت عنوان شده است.
معرفي نشدن نجفي از زبان نجفي  اما نجفي اخيراً در اقدامي در پايگاه اينترنتي شخصي خود در خصوص اينکه چرا براي وزارت علوم معرفي نشده نوشته است : با سلام به همه دوستان و عزيزان؛ چون برخي دوستان عدم معرفي مرا به مجلس شوراي اسلامي نشانه عقب نشيني جناب آقاي دکتر روحاني رياست محترم جمهوري از مواضع خود در قبال گروه تندرو مجلس دانسته‌اند، لازم مي‌دانم به اطلاع برسانم که طي دو ماه گذشته ايشان بار‌ها پيشنهاد معرفي بنده را مطرح و بر آن اصرار فرمودند؛ امّا به دلايلي که ذکر همه آن‌ها در اينجا مي‌ّسر نيست، اين مسئوليت را نپذيرفتم و با کمال شرمندگي به درخواست ايشان و بسياري از همکاران دانشگاهي و دوستان عزيزم پاسخ منفي دادم که لازم است از اين بابت از همه بزرگواران عذر خواهي کنم.
اميدوارم آقاي دکتر نيلي که شخصيت ارزنده و ذيصلاح دانشگاهي هستند بتوانند با کسب رأي اعتماد مجلس منشأ خدمات موثري به نظام آموزش عالي، علم، تحقيقات و فناوري کشور شوند.
روز چهارشنبه سي‌ام مهرماه حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني، محمود نيلي احمد آبادي سرپرست دانشگاه تهران را براي کسب راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي کرد.
به هر حال فردا نمايندگان مجلس براي دادن راي اعتماد به نيلي در مجلس حاضر خواهند بود و بايد منتظر ماند و ديد آيا محمود نيلي احمد آبادي  مي تواند از مجلسيان راي اعتماد بگيرد يا خير؟ منبع: آریا انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان