۱۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۵ چهارشنبه

صبح قزوین حضرت معصومه (س) شفاعت‌کننده امت است
کد خبر: ۳۶۹۶۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۲۳ ساعت: ۷:۴۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

حضرت معصومه (س) شفاعت‌کننده امت است

کارشناس مذهبی درباره ثواب زیارت حضرت معصومه (س) گفت: همان‌طور که در زیارت‌نامه مختصر ایشان آمده است، « یا فاطمه اشفعی لنا فی‌الجنه» برای بازگو کردن ثواب زیارت ایشان کافی است.

حضرت معصومه (س) شفاعت‌کننده امت است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، حضرت معصومه (س) با نام اصلی فاطمه، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است؛ ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۰ ربیع‌الثانی سالروز وفات این بانوی والامقام اسلام است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، درباره شخصیت حضرت معصومه (س) اظهار کرد: حضرت معصومه (س) سرشار از علمی کثیر بودند به طوری که گروهی برای پرسیدن سوال خود به منزل امام موسی کاظم (ع) می‌روند اما امام برای امری خارج از منزل بودند و حضرت معصومه (س) به جای پدر خود به تک تک سوالات آنان پاسخ می‌دهد؛ آن گروه هنگام بازگشت، امام (ع) را می‌بینند و واقعه را شرح می‌دهند، حضرت که جواب سوالات را مشاهده می‌کند سه بار عبارت «فداها ابوها» را به معنی «پدرت به فدات» تکرار می‌کند و بر درستی جواب آن سوالات مهر تأیید می‌زند.
 
وی افزود: این عبارت پراحساس در واقع به معنی بالا بودن جایگاه حضرت معصومه (س) است، ما علاوه‌بر اینکه باید این عبارت را از زاویه پر‌احساسش بنگریم، باید معرفت و شناخت این خانم را پیدا کرده و جایگاه ایشان را بدانیم.
 
کارشناس مذهبی عنوان کرد: زمانی که امام رضا (ع) به خواهر خود، حضرت معصومه (س) نامه‌ای فرستادند و تقاضا کردند که به طوس بروند، حضرت معصومه نیز راهی ایران شده و راه جدیدی را برای رسیدن به طوس انتخاب کرد تا مردم بیش‌تری از معارف اهل بیت (ع) آگاه شده و بیاموزند؛ حضرت معصومه (س) در منزلی به نام ساوه به روایتی مسموم و یا مریض شدند و سپس به دستور خودشان پس از شهادت در قم به خاک سپرده شدند.
 
این کارشناس درباره توسل علما و بزرگان به حضرت معصومه (س) گفت: حضرت آیت‌الله بهجت (ره) در سن ۸۰ سالگی خود، هنگامی که به زیارت حرم حضرت معصومه (س) می‌رفتند، رو به حرم و به صورت ایستاده و جامه کبیره قرائت می‌کردند در صورتی که تعدادی از شاگردان ایشان خسته شده و به زمین می‌نشستند، ایشان به دلیل درک شناخت حضرت معصومه (س) ایستاده زیارت می‌کردند.
 
عباسی درباره ارادت علما به حضرت معصومه (س) ادامه داد: حضرت علامه طباطبایی (ره) در ماه مبارک رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح حضرت معصومه (س) افطار می‌کرد.
 
وی درباره ثواب زیارت حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: همانطور که در زیارت‌نامه مختصر ایشان آمده است، « یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» برای بازگو کردن ثواب زیارت ایشان کافی است؛ زمانی که شیخ عباس قمی بر سر مزار شیخ محدث زاده قمی می‌رود و ایشان را در عالم رویا می‌بیند و از او می‌پرسد که آیا حضرت معصومه (س) اهالی قم را شفاعت می‌کند؟ و شیخ محدثزاده قمی با تعجب پاسخ می‌دهد که شفاعت اهالی قوم کار من است و حضرت معصومه (س) تمامی امت کشور ایران و جهان را شفاعت می‌کند.
 
کارشناس مذهبی درباره الگو قرار دادن حضرت معصومه (س) برای بانوان بیان کرد: برای الگو قرار دادن ابتدا باید حضرت معصومه را شناخته و درک کرد، این معرفت باعث می‌شود که محبت ایشان در دل رخنه کرده و سپس ایشان را الگو قرار دهیم.
 
 
انتهای خبر/٣٠٠٠

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان