۰۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ سه‌شنبه

صبح قزوین با این راهکارها ترمز خشم را بکشید
کد خبر: ۳۶۹۶۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۷ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت قزوین مطرح کرد:

با این راهکارها ترمز خشم را بکشید

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پیشنهاد می‌شود افراد مهارت‌های ۱۰گانه زندگی را آموزش ببینند تا تاب‌آوری، آستانه تحمل و انعطاف‌پذیری خود را بالاتر ببرند و کم‌تر دچار فوران احساس خشم شوند.

با این راهکارها ترمز خشم را بکشید
محمدرضا یوسفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: اگر بخواهیم خشم را به معنای عام تعریف کنیم این رفتار از احساسات آدمی سرچشمه گرفته و هیجانی است که دامنه آن از ناراحتی کم تا به اصطلاح غضب شدید ادامه دارد.

وی افزود: خشم یک پاسخ طبیعی به موقعیت‌هایی است که آن را تهدیدی برای خود تلقی می‌کنیم یا بر این باور هستیم که آسیبی متوجه ما شده است یا تصور می‌کنیم شخص دیگری به صورت عمد برای ما مشکلی ایجاد کرده است.

ناکامی در رسیدن به نیازها و تمایلات از دلایل بروز خشم

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص دلایل بروز خشم گفت: خشم ممکن است ناشی از ناکامی در رسیدن به نیازها، تمایلات و اهداف و آرزوها باشد.

وی در ادامه توضیح داد: مثلا ممکن است من آزمونی داشته باشم که برای قبولی در آن زحمت زیادی کشیده‌ام اما در آن امتحان به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمی‌کنم، احساسی که در این مواقع به وجود می‌آید یک احساس غمگینی و در برخی موارد یک احساس خشم است.

یوسفی خاطرنشان کرد: واژه‌هایی نظیر خشم، خشونت، پرخاشگری و عصبانیت تعاریف متفاوتی دارند به طور مثال جنس خشم از هیجانات درونی و احساسات بوده و خصومت در واقع ناشی از نگرش انسان به افراد یا موقعیت‌های دیگر است و پرخاشگری به رفتاری اطلاق می‌شود که با افزایش احساس خشم در انسان‌ها آشکار می‌شود که معمولا با علائم بیرونی همراه بوده و منجر به یک رفتار خشونت آمیز می‌شود.

وی عنوان کرد: خشم دلایل متفاوتی دارد و وقتی این احساس در حد شدید با فراوانی بالا و شیوه نامناسبی ابراز شود به عنوان یک مشکل تلقی می‌شود بنابراین احساس خشم لزوما یک احساس منفی نیست یعنی باید به شکل طبیعی همانند احساساتی چون شادی و نشاط در همه انسان‌ها وجود داشته باشد.

عقاید و نگرش‌های نادرست برای توجیه عدم کنترل خشم 

دانشجو دکترا روانشناسی دانشگاه تهران با تاکید براینکه عوامل مختلفی منجر به بروز خشم در افراد می‌شود، اذعان کرد: یکی از عوامل مهم بروز خشم، عقاید اشتباه و نگرش‌های نادرست ما نسبت به این رفتار است به طور مثال بعضی افراد عنوان می‌‌‌کنند که اگر احساس خشم خود را بروز ندهم منفجر می‌شوم یا اگر خشم درونی‌ام را در رفتارم نشان ندهم دیگران فکر می‌کنند من انسان ترسویی هستم.

وی ادامه داد: برخی در توجیه رفتار اشتباه خود بیان می‌کنند اگر خشم خود را با رفتاری پر از خشونت نشان دهم اضطرابم از بین می‌رود یا اینکه به خاطر رفتار بد دیگران دلیل خوبی برای خشمگین شدن دارم، حتی برخی عنوان می‌کنند مردم برای به دست آوردن مطالبات خود باید پرخاشگری کنند یا اینکه من نمی‌توانم خشم خود را کنترل کنم چون پدرم فرد عصبانی‌ای بوده من هم این رفتار را از ایشان به ارث برده‌ام.

یوسفی ادامه داد: اینها باورها و عقاید اشتباه در مورد خشم هستند که منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه در افراد خواهد شد و یکی از موارد کنترل خشم این است که این باورهای غلط را اصلاح کنیم.

پیامدها و عوارض منفی خشم در سلامتی روح و جسم انسان 

وی با اشاره به اثرات منفی خشم در جسم و روح افراد بیان کرد: خشم نشانه‌ها و اثراتی را هم روی جسم انسان بر جای می‌گذارد مثل بالا رفتن فشار خون، گرگرفتگی و در خیلی از مواقع می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی شود بنابراین هر احساسی که به طور نامناسب ابراز شود هر چند بر روی سلامت روان به شدت تاثیر منفی خواهد داشت اما نباید از علائم جسمانی که ایجاد می‌کند و فرد را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد غافل شد.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: مدل‌های مختلفی از بروز عصبانیت وجود دارد که بهتر است از آن با عنوان پرخاشگری یاد کنیم مثل ناسزا گفتن، شکستن وسایل، لجبازی و قهر کردن.

وی توضیح داد: مدل‌های مختلف روان شناختی برای بروز خشم وجود دارد تا به دیگران نشان دهیم از دست آنان عصبانی هستیم، گاهی این احساس خشم در نتیجه رفتار بد دیگران نیست بله نسبت به خودمان است که می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس ما را تحت تاثیر قرار دهد. یوسفی اظهار کرد: اعتماد به نفس، باوری است که ما نسبت به توانایی‌های خود داریم و عزت نفس هم ارزشیابی و قضاوتی است که در مورد رفتارهای خود خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: آستانه تحمل افراد در قیاس با دیگران ممکن است متفاوت باشد، روش‌های فرزندپروری، مشکلات شخصی در زندگی و تنش‌های خانوادگی سطح تاب‌آوری افراد را در برابر مشکلات و موقعیت‌ها متفاوت می‌سازد.

مهارت تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری خود را بالا ببریم

این مسیول عنوان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که افراد باید مهارت تاب‌آوری و انعطاف پذیری خود را بالا ببرند تا بتوانند آستانه تحمل خویش را ارتقا ببخشند تا در مواردی که دچار فوران احساس خشم می‌شوند بتوانند واکنش‌های مناسبی نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: شاید در سال‌های اخیر به دلیل خیلی از مسائل از قبیل مباحث اقتصادی آستانه تحمل افراد تنزل پیدا کرده باشد بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد مهارت‌های ۱۰گانه زندگی را آموزش ببینند تا تاب‌آوری و آستانه تحمل و انعطاف پذیری خود را بالاتر ببرند و کمتر دچار فوران احساس خشم شوند.

یوسفی در پایان تاکید کرد: عموم مردم استان می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت شهری که دارای روانشناس هستند از خدمات آموزش مهارت‌های زندگی و کنترل خشم بهره‌مند شوند.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان