۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین حال خوشِ کودکان با «ببعی قهرمان»
کد خبر: ۳۶۹۵۷۱ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۵ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

حال خوشِ کودکان با «ببعی قهرمان»

پویانمایی «ببعی قهرمان» که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده از آغاز زمان اکرانش در چهارم مهر ماه تا به حال با استقبال پرشوری از کودکان به همراه خانواده‌ها مواجه بوده است.

حال خوشِ کودکان با «ببعی قهرمان»
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با وجود اینکه حدود یک هفته از آغاز اکران انیمیشن ایرانی «ببعی قهرمان» می‌گذرد، در اولین هفته اکرانش موفق شد با فروش بیش از شش میلیارد تومان پرمخاطب‌ترین فیلم هفته لقب گیرد.
 
این پویانمایی که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده از آغاز زمان اکرانش در چهارم مهر ماه با وجود پنج روز تعطیلی به مناسبت شهادت سید مقاومت «سید حسن نصرالله» تا به حال با استقبال پرشوری از کودکان به همراه خانواده‌ها مواجه بوده است.
 
انیمیشن «ببعی قهرمان» در بین کودکان قزوینی هم طرفداران بسیاری دارد، چنانچه تمام بلیط‌های روز اکرانش به فروش رفته و تعداد سانس‌هایش از دو به سه سانس افزایش پیدا کرده است.


استقبال بی‌نظیر قزوینی‌ها از ببعی قهرمان

میلاد حبیبی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» در خصوص میزان استقبال همشهریان قزوینی از انیمیشن «ببعی قهرمان» گفت: فیلم «ببعی قهرمان» در چند روز اول اکرانش با استقبال خوبی از کودکان و نوجوانان قزوینی همراه بود به طوری که تقریبا ظرفیت صندلی‌ها در تمام سانس‌های روزانه تکمیل می‌شود.
 
وی افزود: استقبال خانواده‌ها از این انیمیشن بسیار خوب بوده و حتی در کشور در هفته اول اکران رکورد زده است، این نشان از اهمیت ژانر کودک برای خانواده‌ها دارد.
 
حبیبی بیان کرد: پرداختن به سینمای کودک به منظور پر کردن اوقات فراغت آنان و دریافت نکات تربیتی اهمیت دارد، چرا که کودک علاوه بر آموزش و تحصیل علم به نشاط و اوقات فراغتی غنی نیاز دارد، چه زیباست که این اوقات با تماشای انیمیشن‌های ساخت ایران که مطابق با ارزش‌ها و فرهنگ ما است پر شود.
 
وی ادامه داد: فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید آمیزه‌ای از شادی، هیجان، حرکت، تلاش، تکاپو و امید به آینده باشد و با استفاده از عنصر«خیال» و گاهی «اغراق» این عواطف مثبت را به مخاطبان انتقال داد، «ببعی قهرمان» این خصیصه را داراست و مخاطب کودک خود را با خود همراه می‌کند.
 
مدیر سینما بهمن قزوین خاطرنشان کرد: هنرمندان ما چندین سال است در حوزه ساخت انیمیشن حضوری پرقدرت و فعال دارند، سازمان سوره و حوزه هنری به صورت تخصصی وارد این حوزه شده و فیلم‌های خوبی همچون «ایلیا در جستجوی قهرمان» و «مسافری از گانورا» را در ژانر کودک ساخته است که در جشنواره‌های بین‌المللی مقام آوردند.
 
حبیبی در پایان گفت: انیمیشن «ببعی قهرمان» ساخته سازمان هنری رسانه‌ای اوج یک پویانمایی فاخر است که در جشنواره فجر دیپلم افتخار کسب کرده و در کشورهای قرقیزستان، آذربایجان و ترکیه اکران شده و در سطح بین‌المللی هم با استقبال خوبی همراه بوده و امید است در جشنواره‌های بین‌المللی با انیمیشن‌ها و شخصیت‌های خارجی به رقابت بپردازد.



ببعی شخصیت آشنای کودکان ایرانی

«ببعی قهرمان» اثری که به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری با تکنیک سه بعدی طراحی و ساخته شده و سعی دارد تا مخاطب را به باور مفهوم «خواستن توانستن است» برساند.
 
«ببعی و ببعو» چهره‌های آشنای شبکه پویا هستند که چند سالی است جای خود را در دل کودکان ایرانی خصوصا دهه نودی‌ها پر کرده‌‎اند، این دو شخصیت دوست داشتنی حالا در قالب فیلم «ببعی قهرمان»، از دل مجموعه دو بعدی «ببعی» بیرون آمده و تبدیل به شخصیت‌های سه بعدی شده‌اند که برای کودکان دوست‌داشتنی‌‍‌تر و قابل لمس‌‍تر شوند.
 
تماشای این انیمیشن شاید در حد انیمیشن «بچه زرنگ» برای مخاطب بزرگسال جذاب و مهیج نباشد، اما حال و هوای کودکان‌مان را خوب می‌کند و ارتباط خوبی با مخاطب 5 تا 10 ساله خود می‌گیرد.


حال خوش کودکانه با ببعی قهرمان

حدود ساعت پنج و نیم بعداز ظهر است، سالن انتظار سینمای بهمن پر از کودکانی است که به همراه پدر و مادر خود برای تماشای پویانمایی «ببعی قهرمان»آمده‌اند.
 
سانس قبلی‌ها با چهره خندان از سالن سینما خارج شده و سانس‌بعدی‌ها با هیجان در انتظار تماشای ببعی هستند، کودکی دست مادرش را به سمت سالن می‌کشد، گویی که دیگر کاسه صبرش سرآمده است، دیگری عکس ببعی را به دست گرفته و مدام نگاهش می‌کند و لبخند می‌زند.


ببعی شکست‌ناپذیر

به سراغ سانس قبلی‌ها می‌روم، پسری دست پدرش را گرفته و از میانه جمعیت خارج می‌شود، بر لبش لبخندی دارد و مدام به عقب برمی‌گردد، انگار دوست ندارد سالن را ترک کند.
 
به سمتش رفته و از حال و هوایش بعد از دیدن فیلم «ببعی قهرمان» سوال می‌کنم، آتنا با همان زبان کودکی می‌گوید: فیلم ببعی را دوست دارم، دلم می‌خواهد مثل ببعی یه روزی پرواز کنم و به آرزوهایم برسم.
 
او ادامه می‌دهد: از این فیلم یاد گرفتم برای رسیدن به خواسته‌هایم تلاش کنم و ناامید نشوم.


دشمن همیشه بد است

علی کودک پنج ساله است که همراه مادرش به تماشای ببعی قهرمان نشسته و حالا با حال خوش از سالن نمایش خارج می‌شود، او هنوز در هوای انیمیشن غوطه‌ور است، می‌گوید: خانم بوقلمون خیلی بدجنس است، دوستش ندارم و می‌خواهم شکستش بدهم.

از او می‌پرسم ببعی را چطور دوست داری؟ می‌گوید: هم ببعی، هم ببعو و بقیه دوستانشان را دوست دارم.


هنر دست ایرانی با چاشنی فرهنگ ایرانی
 
مادر علی می‌گوید: از قبل از زمان اکران فیلم ببعی قهرمان پسرم مدام روز شماری می‌کرد تا بیاید و ببعی و دوستانش را در قالب سه بعدی ببیند، دیدن این فیلم برای او بسیار خوشایند است.
 
این مادر جوان ادامه می‌دهد: گاهی نیاز است پدر و مادرها فرزندان خود را برای تماشای فیلمی کودکانه همراهی کنند تا کودک لذت باهم بودن و تماشای فیلم مورد علاقه‌اش را دو چندان حس کند.
 
مادر علی می‌گوید: من هر انیمیشنی را به فرزندم نشان نمی‌دهم چرا که با فرهنگ ما همخوانی ندارد، اما هر انیمیشنی که توسط هنرمندان ایرانی ساخته می‌شود خودم هم فرزندم را همراهی می‌کنم و  تماشای آن بدون نگرانی می‌نشینم، هنر دست جوانان ایرانی با چاشنی فرهنگ ایرانی برای من بسیار جذاب است.



فیلم کودکان مختصات خودش را دارد

پایین پله‌ها مادری به همراه دختر و پسرش روی صندلی‌های انتظار سینما نشسته‌، از او در مورد فیلم ببعی قهرمان سوال می‌کنم، این مادر که خودش معلم است پاسخ می‌دهد: فیلم خوبی بود، البته نه برای من اما برای بچه‌ها جذاب و دلچسب بود. فیلم برخلاف بسیاری از انیمیشن‌های خارجی خالی از صحنه‌های خشن و دلهره‌آور بود.
 
او می‌گوید: این فیلم کاملا مناسب گروه سنی خردسال و کودک است، این انتظار زیادی است که مثلا بخواهیم اتفاقاتی حیرت‌انگیز و اکشن که متناسب گروه سنی بزرگسال است در آن رخ بدهد، کاش ما والدین یاد بگیریم فیلم کودک برای آنان و فیلم بزرگسال مخصوص ماست، قرار نیست از این فیلم پیام متناسب با سن دریافت کنیم، بلکه پیام‌ها را کودکان به خوبی از این فیلم دریافت خواهند کرد.
 
این مادر قزوینی ادامه می‌دهد، به نظرم صنعت پویانمایی در ایران رونق خوبی پیدا کرده و ما هر سال منتظر فیلم‌های باکیفیت تری نسبت به گذشته هستیم فیلم‌هایی که متناسب با فرهنگ و زیست بوم ما هستند.

روزگار خوش انیمیشن‌های ایرانی
 
به گزارش خبرنگار فرهنگ وهنر «صبح قزوین»، انیمیشن به عنوان یکی از هنرهای هفتم، در سال‌های اخیر در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است، با این حال، برای رسیدن به استانداردهای جهانی و رقابت با انیمیشن‌های مطرح دنیا، هنوز راه درازی در پیش است. 
 
انیمیشن‌های شاهزاده روم، لوپتو، فیلشاه، بچه زرنگ، ایلیا و... و حالا ببعی قهرمان؛ نسل جدیدی از انیمیشن‌های ایرانی است که ظرفیت جهانی شدن را دارد و می‌تواند ارزش‌های فرهنگی اجتماعی ما را که آمیخته با تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است به جهانیان به نمایش بگذارد و نسل جدید را بر پایه همین ارزش‌های انسانی پرورش دهد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان