۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین نقش شعر و ادبیات فارسی در بزنگاه‌های تاریخی
کد خبر: ۳۶۹۳۵۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۷ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد:

نقش شعر و ادبیات فارسی در بزنگاه‌های تاریخی

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: با ورود اسلام به ایران و شکل‌گیری تمدن اسلامی، ما قله‌های شعر و ادبیات جهانی را در بین شاعران خود می‌بینیم و شاهنامه فردوسی یک نمونه از آثار برجسته جهانی در حوزه‌ حماسه‌سرایی است.

نقش شعر و ادبیات فارسی در بزنگاه‌های تاریخی
رضا چهرقانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص جایگاه شعر و ادبیات فارسی در حیات فرهنگی مردم ایران اظهار کرد: اسناد تاریخی و باستان‌شناسی موجود نشان می‌دهد که ادبیات در زندگی فردی و جمعی ساکنان این سرزمین کهن از دیرباز و قبل از حضور آریاییان در فلات ایران نقش جدی داشته است.

قله‌های شعر و ادب فارسی در ایران 

وی افزود: بنابر این شعر و ادبیات به صورت تاریخی در حیات فرهنگی ایرانیان در قالب آثار و سروده‌های حماسی، مذهبی و غنایی وجود داشته است که نشان‌دهنده حضور جدی شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی پیش از اسلام است.
 
استاد ادبیات مقاومت تصریح کرد: با ورود اسلام به ایران و شکل‌گیری تمدن اسلامی، ما قله‌های شعر و ادبیات جهانی را در بین شاعران خود می‌بینیم و شاهنامه فردوسی یک نمونه از آثار برجسته جهانی در حوزه‌ حماسه‌سرایی است.
 
این استاد دانشگاه اذعان کرد: همچنین در حوزه عرفان چهره‌های شاخصی مثل مولانا و عطار را داریم، در ادبیات تعلیمی و غنایی سعدی را داریم که یک اندیشه‌ورز، متفکر و مصلح اجتماعی است و به زبان شعر؛ اندیشه‌های خود را بیان می‌کند.
 
چهرقانی بیان کرد: همچنین در زمینه شعر حکمی و فلسفی ناصرخسرو و خیام را داریم که هر کدام در یک مسیر متفاوت شعر حکمی و فلسفی می‌گویند و خلاصه این سلسله هیچ‌وقت در ایران قطع نشده است تا جایی که در دوره مشروطه بخشی از بار معناسازی یا گفتمان‌سازی و حتی اطلاع‌رسانی در نهضت مشروطیت بر عهده شعر فارسی است.

نقش شاعران در بزنگاه‌های تاریخی 
وی تشریح کرد: در این دوره شعر فارسی نه تنها آن رسالت ادبی و فرهنگی خود را انجام می‌دهد بلکه بار حوزه‌های دیگر را هم به دوش می‌کشد. از جمله بار حوزه سیاست و رسانه‌های جمعی هم بر دوش ادبیات می‌افتد و شاعران گویا خبرنگارانی هستند که خبر خودشان را در قالب شعر عرضه می‌کنند.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ابراز کرد: در آستانه انقلاب اسلامی هم مشاهده می‌شود که شعر در بیداری و تهییج مردم برای حضور در صحنه و شکل‌گیری و تکوین انقلاب اسلامی ایران بسیار موثر بوده است. دقیقا به سبب همین نقش جدی و تاریخی مردم دنیا ایران را سرزمین شعر می‌خوانند.
 
چهرقانی در خصوص شاخص‌ها و ویژگی‌های شعر و ادبیات فارسی پس از انقلاب اسلامی گفت: در تاریخ سیاسی جهان، انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین انقلاب‌ها در نوع خودش و مدرن‌ترین و تاثیرگذارترین انقلاب کلاسیک به شمار می‌رود و علی رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته تاریخ مردم ایران را به قبل و بعد انقلاب تقسیم می‌کند.
 
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب اکثر مبارزان از روشنفکران، نویسندگان و شاعران بودند و اعتراضات خود را در قالب شعر بیان می‌کردند، همچنین شعر مقاومت با صبغۀ اسلامی در آستانه این انقلاب با چهره‌هایی همچون علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده ظهور کرد. همین افراد در شکل‌گیری و تکوین انقلاب حضور جدی دارند.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یادآور شد: اما بعد از انقلاب اسلامی با پدیده‌ای مواجه هستیم تحت عنوان شعر انقلاب اسلامی و ادبیات انقلاب اسلامی که تلاش می‌کند به آرمان‌های انقلاب اسلامی وجه عاطفی و هنری ببخشد.

انتهای خبر/ 2005
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان