۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان رسانه‌ها
کد خبر: ۳۶۹۲۴۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۶ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان رسانه‌ها

رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان رسانه‌ها بارها برایمان مشهود بوده و این بار سانسور اخبار بازداشت بنیان‌گذار تلگرام بیان‌گر حکمرانی غرب در فضای مجازی در راستای منافع خود است.

رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان رسانه‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پیاگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، دستگیری «پاول دوروف» بنیان‌گذار تلگرام در فرودگاه فرانسه در روزهای اخیر به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شده است که واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی هم به دنبال داشته اما مثل همیشه هر آنچه که با منافع غرب در تضاد باشد یا در پشت پرده، معادلاتی در جهت منافع آن در میان باشد، بسیاری از موضوعات در فضای مجازی سانسور خواهد شد.

صادق جهانبخش کارشناس رسانه در قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، اظهار کرد: درمورد بحث رسانه آزاد و اینکه دسترسی به اطلاعات آزاد چقدر باید برای کاربران آزادی عمل وجود داشته باشد، بحث‌ها و نظراتی وجود دارد و بسیاری از کشورها به این موضوع قائل نیستند و هنوز هم قانون مشخصی برای آن در رسانه‌های نوین وجود ندارد.

وی افزود: حتی شاخصی وجود ندارد که اطلاعات چقدر منتشر بشوند و در اختیار افراد در سنین مختلف قرار بگیرند؛ هر کشوری بنا به مطلوب و منافع خود تعیین می‌کند که چه رده‌هایی به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند و در واقع خود آن کشور می‌تواند حکمرانی آن را به دست بگیرد.

جهانبخش ابراز کرد: از آنجایی که قول‌های تکنولوژی در اختیار آمریکا هستند لذا به راحتی مدیران آن را به بهانه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و ... تحت فشار قرار می‌دهد تا این پلتفرم‌ها در راستای منافع و مطلوب دولت آمریکا عمل کنند.

این کارشناس بیان کرد: این استانداردهای دوگانه غرب صرفاً درمورد تلگرام نبوده و درمورد تیک تاک هم رخ داد؛ چراکه این برنامه درمورد رخ‌دادهای جهان به مردم آگاهی می‌داد لذا از سوی حکمرانان غرب محدود و استفاده از آن ممنوع شد.

وی تصریح کرد: بدون شک هیچ کشوری به راحتی فضای مجازی خود را در اختیار سایر کشورها و بیگانگان قرار نمی‌دهد اما متاسفانه در کشور ما درمورد این مسئله غفلت شده است و برخی از دسترسی‌ها به اطلاعات شهروندانمان را به راحتی در اختیار پلتفرم‌‌های خارجی گذاشته‌ایم در صورتی که شاهد هستیم غرب این چنین بر سر منافع خود با پلتفرم‌هایی که دارد ستیز می‌کند.

حکمرانی کشورهای غربی در فضای مجازی 

حدیثه پیله‌‎چی، کارشناس سواد رسانه در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: تصور کنید اگر دستگیری پاول دوروف در ایران اتفاق می‌افتاد امانوئل مکرون چه بازخوردی داشت؟ قطعاً ژست حمایت از آن را می‌گرفت؛ اما اکنون که در کشور فرانسه دستگیر شده فقط در پاسخ به واکنش‌ها به یک جمله اکتفا کرد و گفته است: فرانسه کشوری است که در آن تفکیک قوا وجود دارد.

وی افزود: شاهد هستیم که کشورهای غربی به سادگی برای خود یک حکمرانی در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند و ذهن‌های مردم کشورشان هم همین قدر برایشان ارزشمند است که حتی برای تثبیت منافع خود به آن تجاوز می‌کنند اما وقتی پلتفرم تیک تاک قصد آگاه کردن ذهن‌ها را دارد با آن مقابله می‌کنند.

مسئول معاونت نسرا فضای مجازی استان قزوین گفت: در کشور ما متاسفانه مردم بی‌اطلاع هستند و آنقدر شانتاژ خبری از سوی رسانه‌ها بیگانه وجود دارد که تصور می‌کنند فقط کشورهای غربی در فضای مجازی آزادی بیان دارند در حالی که اینگونه نیست.

پیله‌چی ابراز کرد: این دوگانگی رفتار غرب را در گذشته هم شاهد بودیم به عنوان مثال شخصی به نام الکس جویز مجری برنامه رادیویی کانال اینفووارز در آمریکا دو بار در برنامه‌هایش نظام حقوقی ایالات متحده را زیر سوال برد و درباره حاکمیت آمریکا و کنترل اسلحه و واقعه 11 سپتامبر صحبت کرد اما پس از آن بدترین اذیت‌ها و مشکلات برای او ایجاد شد و در نهایت اعلام ورشکستگی کرد.

این کارشناس سواد رسانه خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم که اکنون ترکیه، برزیل، آمریکا، روسیه، چین و فرانسه هم از جمله کشورهایی هستند که فعالیت حداقل یک شبکه اجتماعی خارجی را به صورت مقطعی یا برای مدت طولانی ممنوع کردند. به طور که چالش اتحادیه اروپا با فیس بوک و شرکت متا و چالش آمریکا هم با تیک تاک است که برد رسانه ای زیادی هم داشته است.

عباس بیگدلی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: حاکمیت کشورها بر فضای مجازی خود بر اساس ضوابط ملی بر مذاق سلطه‌گران خوش نمی‌آید از همین جهت اخباری مثل دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه را با امپراطوری رسانه‌ای خود سانسور می‌کنند و یا به اقدام جدی و عملیاتی که کشور برزیل در وادار کردن شرکت متا برای تبعیت کردن این شرکت از پروتکل‌های این کشور داشت، نمی‌پردازند.

ضعف کشور در تبیین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی

بیگدلی با بیان اینکه ما در کشورمان به خوبی نتوانستیم در بخش فرهنگی این ناامنی را برای مردم مفهوم‌سازی و نهادینه‌ کنیم، اذعان کرد: همین طور حس امنیت نسبت به نرم‌افزارها و شبکه‌های ایرانی را هم فرهنگ‌سازی نکردیم و این واقعاً نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی فرهنگی در سطح کلان است.
 
این مسئول در ادامه عنوان کرد: بحث اینترنت ملی هم باید در کشور با جدیت دنبال شود و هم تجهیز و تقویت شبکه‌های پیام‌رسان جایگزین داخلی که هم پاسخ‌گوی نیاز اقشار مختلف جامعه باشد و هم حس امنیت بالا و سهولت کاربری را به مردم منتقل کند، نیز ایجاد شود. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم حاکمیت فضای مجازی است که رهبر فرزانه انقلاب بیش از پیش روی آن تاکید و تذکر دادند و نباید غافل شد. هنوز در حوزه قوانین، این حاکمیت بر فضای مجازی کشور در سطح بین‌لمللی محقق نشده که امید است این راه به سرعت طی بشود.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان