۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین سفیرِ باوفای کربلا قربانی دنیاطلبی کوفیان شد
کد خبر: ۳۶۸۶۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۷ ساعت: ۸:۲۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی در مصاحبه با صبح قزوین:

سفیرِ باوفای کربلا قربانی دنیاطلبی کوفیان شد

کارشناس مذهبی گفت: ولایت‌‌مداری از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود امام زمان خود را بشناسیم و پایبند به اوامر این حضرت باشیم. حضرت مسلم (ع)، مردی ولایت‌مدار و امانت‌دار بود که به امام زمان خود، امام حسین (ع) وفادار ماند.

سفیرِ باوفای کربلا قربانی دنیاطلبی کوفیان شد
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز اول ماه محرم سال 1446 هجری قمری مصادف با 17 تیرماه سال 1403 است. شب و روز اول ماه محرم را به حضرت مسلم (ع) نسبت داده‌اند؛ مسلم، نخستین شهید واقعه کربلاست. شهادت او کمی پیش‌تر از حادثه کربلا رخ داده است و شب نخست ماه محرم به پاس فداکاری و جان فشانی‌های این سفیر شهید راه سرخ، شب حضرت مسلم بن عقیل نام نهاده شده است. مسلم الگوی محبت و وفاست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ابوالقاسمی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: حضرت مسلم (ع) در محضر امیرالمومنین(ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) کسب علم کردند و دارای ویژگی‌ها و فضائل اخلاقی بسیاری هستند.

وی افزود: ایشان مردی خودساخته، ولایت‌‌مدار، مطیع ولی خود، شجاع و جنگاور و مطیع ولی فقیه خود و ولایت‌مدار بود.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: در طول تاریخ ذکر شده است که فرزندان عقیل جزو شجاع‌ترین افراد در زمان خود بوده و به جنگاوری و رشادت معروف بودند.

این کارشناس ادامه داد: یکی‌دیگر از ویژگی‌های بارز حضرت مسلم (ع) بیان حقایق بود. ایشان حقایق را صریح بازگو می‌کردند، حتی اگر به ضرر خودشان بود. افراد زیادی امروزه حقایق را برای حفظ منافع خود پنهان می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده ترسو بودن این اشخاص است‌.

ابوالقاسمی با بیان اينكه بینش و خردورزی از دیگر ویژگی‌های حضرت مسلم (ع) بود، عنوان کرد: ولایت‌‌مداری از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود امام زمان خود را بشناسیم و پایبند به اوامر این حضرت باشیم. حضرت مسلم (ع)، مردی ولایت‌مدار و امانت‌دار بود که به امام زمان خود، امام حسین (ع) وفادار بود.
 
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حضرت مسلم (ع) چون فردی ولایت‌‌مدار و امانت دار بود، سفیر امام حسین (ع) شد و این مقام هیچ‌گونه ارتباطی به نسبت فامیلی نداشت چرا که محمد‌بن حنفیه که برادر امام حسین (ع) بود، پشت امام حسین (ع) را خالی کرد، لذا نسبت فامیلی ملاکی برای یار امام بودن نیست بلکه باید جایگاه امام را دانست.

وی ادامه داد: جایگاه ائمه و معصومین به قدری بالا است که حتی از خود ما برای ما دل‌سوز‌تر و مهربان‌تر هستند. ما باید به امام معتقد باشیم چرا که او ما را به درجه تعالی و خداوند متعال می‌رساند.
 
این کارشناس تأکید کرد: کسی که دارای بینش بالایی است می‌تواند خود را به واسطه ائمه و معصومین از راه‌های پلید و فتنه‌ها دور کند و به واسطه امامان معصوم به مقام والایی برسد.
 
ابوالقاسمی تصریح کرد: امانت‌داری حضرت مسلم (ع) باعث شد که به سفیر امام حسین (ع) منصوب شود چراکه او امانت‌دار نسبت به مبانی امامت و دین بود، تعهد به وظایف خود داشت و در برابر وظایف خود بسیار مسئولیت‌پذیر بود.

وی بیان کرد: حضرت مسلم (ع) با توجه به سابقه درخشانی که در گذشته در نزد امام علی (ع) داشت، توانست به خوبی تکلیف سفیر بودن را به جا آورد.
 
کارشناس مذهبی ادامه داد: برای شبیه شدن به حضرت مسلم (ع) و وفادار ماندن به امام زمان خود باید شجاعت و حق‌گویی را در خود ایجاد کنیم حتی اگر به ضرر ما تمام شود.

وی افزود: عالم بودن می‌تواند به انسان کمک کند تا انسانی صالح باشد زیرا کسی که از علم برخوردار است می‌تواند مسیر درست را مشخص کند و از گذشته درس بگیرد. همچنین فرد عالم باید عامل به سیره نبوی نیز باشد، همانند زمانی که حضرت مسلم (ع) از ترور عبیدالله‌بن زیاد در خانه هانی‌بن عروه امتناع می‌کند زیرا معتقد بود که پیامبر اسلام (ص) فرمودند :هیچ‌گاه دشمن را ناغافل نکشید. حضرت مسلم (ع) اگر در آن‌جا عبیدالله بن زیاد را می‌کشت، امکان داشت هیچ یک از اتفاقات کربلا محقق نشود اما عمل به سیره نبوی را واجب دانست و به آن عمل کرد.
 
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: مردم کوفه در آن زمان بسیار دنیا‌طلب بودند و این یکی از دلایل بی‌وفایی کوفیان است. دنیا‌طلبی مردم کوفه باعث می‌شد که هر وقت آنان احساس خطری نسبت به جاه و جلال و مقام خود داشته باشند، از موضع خود عقب‌نشینی کنند.
 
ابوالقاسمی افزود: شهر کوفه در زمان خلیفه دوم به وجود آمد که در ابتدا لشکرگاه بود و بعدها به شهر تبدیل می‌شود، مردم هم از روستاهای اطراف برای زندگی به شهر کوفه می‌آمدند و بدین صورت مردم کوفه را مردمی هزار فرقه و هزار چهره نامیدند. یکی از ویژگی‌های روستانشینان اطراف کوفه، قبیله‌ای بودن آنان بود، مردم کوفه تماماً منافع قبیله خود را برای شرکت در کاری در نظر می‌گرفتند و اگر به ضرر آنان تمام می‌شد، عقب‌نشینی می‌کردند.
 
وی ادامه داد: مردم کوفه چون احساس خطر کردند و متوجه شدند که همراهی مسلم (ع) برای آنان نفعی ندارد، او را تنها گذاشتند. مردم کوفه نظام‌ناپذیر بودند و عمل به قوانین برای آنان سخت و دشوار بود. همچنین احساساتی بودن یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که سبب شد مردم کوفه، حضرت مسلم (ع) را تنها بگذارند. برانگیختن احساسات مردم توسط مواضع اشتباه و سخنرانی‌ها دروغین باعث تصمیم‌گیری غلط کوفیان شد.


این کارشناس تصریح کرد: علاوه بر آن مردم کوفه افرادی ترسو به شمار می‌روند که با دیدن زر و زور و تزویر حضرت مسلم (ع) را تنها گذاشته و برای پیکار با امام حسین (ع) آماده شدند.
 
وی عنوان کرد: حضرت مسلم (ع) برای آگاهی و هدایت کوفیان بسیار تلاش کرد، مردم ابتدا این دعوت او را لبیک گفتند ولی به دلیل ترس و منافع خود، مسلم (ع) را تنها گذاشتند. پس از جنگ نفس‌گیر حضرت مسلم (ع) با سپاه ابن‌زیاد و امان‌نامه دروغینی که به مسلم (ع) دادند و به آن عمل نکردند، حضرت مسلم (ع) را با تعداد جراحات زیادی به دار آویختند و به شهادت رساندند، وقتی خبر شهادت حضرت مسلم (ع) به امام حسین (ع) که در راه کوفه بودند رسید، امام اظهار تاسف و ناراحتی کردند و سپس شروع به تعریف و تمجید وی کردند.
 
این کارشناس مذهبی گفت: امیرمومنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: ما باید به گذشته نگاه کنیم و از آن درس عبرت بگیریم. ورق زدن تاریخ و جستجوی اتفاقات افتاده در تاریخ موجب تجربه شده تا دوباره اشتباهات خود را تکرار نکنیم.

ابوالقاسمی در پایان ابراز کرد: مردم شهر و استان عزیز خودم یادآوری می‌کنم که حواسمان باشد، گذشته استادی برای آینده ما است، ما باید از آن استفاده کنیم تا در مسیر رو به جلو خود با سرعت ادامه دهیم. ما تاریخ کربلا و تاریخ امام حسین (ع) را سال به سال تکرار می‌کنیم تا هر بار از آن درس بگیریم و انسان صالحی و به امید خدا زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم. 

انتهای خبر/ ۳۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان