۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین اعمال روز دحوالارض
کد خبر: ۳۶۸۳۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۱۴ ساعت: ۱۷:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اعمال روز دحوالارض

۲۵ ذی القعده مصادف با روز دحوالارض است.

اعمال روز دحوالارض
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 25 ذی القعده مصادف با روز دحوالارض است.

دحوالارض اصطلاحی قرآنی به معنای گستراندن زمین است. در این روز زمین از زیر آب به بیرون آمده است و بر اساس منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی از زمین که از آب سر برآورد، کعبه بود.

آیه 30 سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا» به معنای «و زمین را پس از آن گسترانید»، تنها آیه‌ای می‌باشد که به دحوالارض و بیرون آمدن خشکی از میان آب ها اشاره دارد.

به گفته آیت الله شیرازی در تفسیر نمونه، منظور از دحوالارض این است که سطح زمین را در آغاز، آب های حاصل آمده از باران های سیلابی فرا گرفته بود که این آب ها، به تدریج در گودال های زمین فرو رفتند و خشکی ها از زیر آب سر در آوردند که اولین آن کعبه بود.

مطابق برخی روایات، در این روز اتفاقاتی در رابطه با برخی پیامبران واقع شده است که عبارتند از : نزول نخستین رحمت آسمانی بر حضرت آدم(ع)، نشستن کشتی حضرت نوح(ع) بر کوه جودی، تولد حضرت ابراهيم(ع) و حضرت عیسی(ع) در شب 25 ذی القعده.
همچنین بر اساس برخی روایات، امام مهدی(عج) در این روز قیام خواهد کرد.

به نقل از امام رضا(ع) در 25 ذی القعده، زمین از زیر کعبه گسترده و پهن شد و همچنین در حدیثی از امام محمد باقر(ع) نیز نقل شده است که خداوند هنگامی که اراده کرد زمین را بیافریند، به باد امر فرمود بر سطح آب ها کوبنده شود در این هنگام موج هایی پدید آمد و بر روی آب ها، کف ایجاد شد، خداوند کف ها را در مکان کعبه جمع کرد و از آن، کوهی از کف پدید آورد و پس زمین را از زیر آن گستراند.

روز 25 ذی القعده که آن را دحوالارض می‌نامند در کتاب های ادعیه برخی اعمال مستحب شمرده است :
روزه : به گفته شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، دحوالارض یکی از چهار روزی است که در سال روزه گرفتن آن ممتاز است، به طوری که روزه در این روز کفاره هفتاد سال است و هر چه در میان آسمان و زمین است، برای فرد روزه دار این روز استغفار می‌کنند.

غسل یکی از مستحبات اعمال این روز می‌باشد، همچنین خواندن دو رکعت نماز در وقت اذان ظهر، در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخوانند و بعد از اتمام نماز بگویند : :لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏

سپس گفته شود : يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ

همچنین زیارت امام رضا(ع) در این روز مستحب و همچنین ثواب زیادی دارد.
خواندن دعایی که با عبارت اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَهِ.. شروع می‌شود نیز در اعمال این روز ذکر شده است.

انتهای خبر/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان