۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین گروه سرودی که ۱۰۰ نوجوان را مسجدی کرد
کد خبر: ۳۶۶۷۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر گروه سرود «ابن الرضا» در مصاحبه با صبح قزوین:

گروه سرودی که ۱۰۰ نوجوان را مسجدی کرد

مدیر گروه سرود ابن الرضا گفت:سرود بهترین قالب فرهنگ و تربیت و بهترین ابزار جهاد تبیین در جریان‌سازی است و امیدوارم همه مجموعه‌ها به سمت سرود تربیتی و جریان‌ساز بروند و از از دل سرود کودکان و نوجوان موفق و انقلابی با نگاه تمدنی را تربیت کنند.

گروه سرودی که ۱۰۰ نوجوان را مسجدی کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی«صبح قزوین»،  این روزها که کشور درگیر جنگ‌های ترکیبی و جنگ نرم است وظیفه دستگاه های فرهنگی مقابله با جنگ تمام عیار دشمن است. دشمن در این جنگ، مستقیم فرهنگ و سبک زندگی مردم را نشانه رفته است و در این میان علاوه‌بر مسئولین، مردم هم وظایفی دارند و همه باید در مقابله با این جنگ اقدام کرده و در زمینه کارهای فرهنگی فعال شوند.

سرود، همواره یکی از کارهای تأثیر گذار فرهنگی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده و با تمام افت و خیزهایی که داشته، باز هم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در بین کودکان و نوجوانان پیدا کرده است.

به همین بهانه سراغ یک فعال فرهنگی قزوین در زمینه سرود رفتیم و لحظاتی را به گپ و گفت با او نشستیم؛ سیدکمال فلاح امینی حدود پنج سال است که گروه سرود «ابن الرضا» را تشکیل داده است.


امینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، هدف از تشکیل گروه سرود را اینگونه بیان کرد: هدف ما ابتدا شکل‌گیری مجموعه فرهنگی، هنری و تربیتی بود و سرود بهترین قالب و بهترین کار هنری بود که هم کودکان و هم نوجوانان دوست دارند و جریان‌ساز هم است.



این مدیر گروه سرود درباره مبنا و معیار انتخاب متن سرود تصریح کرد: ما کارگروه ویژه اندیشه‌ورز داریم که متشکل از نوجوانان دختر و پسر خوش فکر و خلاق است. این عزیزان برای هر رویداد و مناسبتی دور هم جمع می‌شوند و براساس معیارها و اولویت‌های مناسبتی و ملی و مسائل روز ایده‌پردازی می‌کنند، سپس ایده‌های خودشان را با کلیدواژه‌های متانسب به انجمن شعر خود مجموعه ارائه می‌دهند و انجمن شعر هم که متشکل از نوجوانان دختر و پسر است، ایده‌ها و کلیدواژه‌ها را تبدیل به شعر و در ادامه توسط انجمن موسیقی مجموعه تبدیل به سرود می‌‌کنند.

وی در خصوص تعداد اعضا و رده‌های سنی اعضای گروه سرود اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه فرهنگی هنری «ابن‌الرضا» در دو واحد دختران و پسران در ۲۰ انجمن فرهنگی، هنری و تربیتی فعال هستند و هر انجمن متشکل از ۱۰ الی ۱۵ نفر نیروی تخصصی است و حدوداً  ۲۰۰ عضو نیروی کودک و نوجوان فعال و کارآمد در مجموعه داریم.




امینی در پاسخ به این سوال که چگونه چالش‌های کار با نوجوانان و کودکان را مدیریت می‌کند، بیان کرد: قطعاً در ابتدا سختی‌های بسیاری وجود داشته و هنوز هم کماکان ادامه دارد از نبود امکانات، نداشتن سرویس حمل و نقل، مشکل مرخصی بچه‌ها از مدرسه، ضعف صدایی و هوش موسیقیایی یا کم بودن اعضا برای اجرا یا مریض شدن بچه‌ها و دیگر مشکلات که اجتناب ناپذیر است.

این فعال فرهنگی افزود: از همه مهمتر جایی منظم و ثابت برای تمیرن نداشتیم ولی با تشکیل انجمن‌های تخصصی و آموزش نوجوان خیلی از این مشکلات را توانستیم از پیش پا برداریم و از این چالش‌ها بهترین فرصت‌ها را برای رشد و امید به آینده ایجاد کنیم.

وی در خصوص زمان اجرا در طی سال هم عنوان کرد: گروه سرود ابن الرضا در تمام سال و در تمام ماه‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی سرود و اجرا دارد و در رسانه‌های ملی که به صورت نماهنگ از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود و هم به صورت اجرای زنده که مناسبتی در شبکه‌های ملی و استانی اجرای برنامه دارد و همینطور اجراهای پاتوقی.اجرای استیج و اجرای اتوبوس سیار در سطح شهر و روستاها هم از گزینه‌های اجرا شده در این گروه بوده است.
 


مدیر گروه سرود ابن الرضا درباره اینکه کدام سرود را بیشتر از همه دوست دارد بیان کرد: بیشتر کارها را دوست دارم چون بچه‌های گروه خیلی زحمت کشیدند تا کار به این مرحله رسیده است  و هم اینکه مردم با این سرودها در مناسبت‌های مختلف هم خندیدند و هم اشک ریختند و به قولی ارتباط گرفتند. اما ناگفته نماند که سرود جانفدا «ابابیل» که به پنج زبان تولید کردیم از هم منحصر به فردتر بود.

امینی درباره جذاب‌ترین بازخوردی که تا به امروز داشته‌اند اینگونه توصیف کرد: در خاک عراق بودیم و آنجا سرودی را می‌خواندیم که قسمت شد همان سرود را در بین‌الحرمین اجرا کنیم که مردم عراق هم با ما همخوانی کردند و بسیار اشک ریختند و خاطرم هست یک خادمی آمد و اشک بچه‌ها را حین اجرا روی پارچه‌ای متبرک کرد و با خودش برد.

وی در ادامه از  حواشی شیرین گروه سرود ابن الرضا گفت و ادامه داد: سرود با حاشیه‌هایش شیرین است ولی از همه جالب‌تر این بود که بعد از اجرا نزد رئیس جمهور، شایعه کردند که آقای رئیسی به ما نفری ۵ میلیون تومان هزینه داده با یک آپارتمان! در صورتی که یک سفر مشهد بود که آن هم بعداز یکسال توفیق زیارت نصیبمان شد.



مدیر گروه سرود ابن الرضا درباره هزینه‌های گروه و حامیان گفت: واقعاً هزینه‌های سرود بسیار بالاست و ابتدای شروع کار تنها حامی ما خود بچه‌ها و خانواده‌هایشان بودند و بعد از مدتی خود مجموعه توانست با تولید و کارآفرینی بخشی از هزینه‌های گروه را تامین کند و امروز در زمینه تولیدات سرود و نماهنگ به ۲۰ استان و مناطق مختلف کشور خدمات می‌دهیم و گاهی برای مناطق محروم بهذصورت رایگان اجرا داریم.

فلاح امینی درباره رتبه‌های کسب شده این گروه در جشنواره‌های و مسابقات مختلف گفت: گروه سرود ابن الرضا کسب مقام برگزیده در جشنواره فجر ؛ مقام سوم در جشنواره بین‌المللی فانوس ؛ مقام دوم در جشنواره گوهر فاطمی کل کشور ؛ لوح سپاس از جشنواره عمار، مقام برتر در جشنواره حاج قاسم و..را از آن خود کرده است. 

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری خانواده و تشویق و هدایت نوجوانان به سمت مجموعه‌های تربیتی خاطر‌نشان کرد: سرود بهترین قالب فرهنگ و تربیت و بهترین ابزار جهاد تبیین در جریان‌سازی است و امیدوارم همه مجموعه‌ها به سمت سرود تربیتی و جریان‌ساز بروند و از دل سرود کودکان و نوجوان موفق و انقلابی با نگاه تمدنی را تربیت کنند.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان