۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین احسانِ پهلوانم هر بار با نیت شهادت عازم مرز می‌شد
کد خبر: ۳۶۶۴۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۶ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گفتگوی خواندنی با مادر شهید مرزبان قزوینی:

احسانِ پهلوانم هر بار با نیت شهادت عازم مرز می‌شد

مادر شهید مرزبان قزوینی «احسان بابایی» گفت: هروقت احسان می‌خواست راهی بشود ساکش را خودم می‌بستم. همه چیز می‌گذاشتم تا کمبودی نداشته باشد. همیشه من را می‌بوسید و می‌گفت؛ «می‌روم تا شهید بشوم».

احسانِ پهلوانم هر بار با نیت شهادت عازم مرز می‌شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، امروز سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات بانوی مکرم اسلام حضرت ام‌البنین (س) به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است؛ روزی که یادآور بردباری و استقامت مادران و همسران شهدای مسلمین از صدر اسلام تا امروز است.

ام‏‌البنین پس از شنیدن خبر شهادت فرزندانش در واقعه کربلا از سوی بَشیر که فرستاده امام سجاد(ع) از کربلا به مدینه برای انتقال اخبار بود، همواره می‌گفت فرزندان من و آن‏چه در زیر آسمان است، فدای حسینم باد و از بشیر درباره امام حسین (ع) می‌پرسید و چون بشیر خبر شهادت امام حسین(ع) را به آن حضرت داد، شیون‌ها کشید و فریادها زد و گفت: ای بشیر! رگ قلبم را پاره کردی.

بی‌شک ام‌البنین یکی از زنان فداکار، صبور و مستحکم در تاریخ اسلام محسوب می‌شود که هر آنچه داشته در راه اسلام و حفظ این دین آسمانی فدا کرده است. ایشان همواره الگویی ارزشمند برای همه بانوان مسلمان به خصوص مادران و همسران شهدا به شمار می‌رود؛ زنانی که عزیزان خود را در راه حفظ اسلام و آرمان‌های امت مسلمان از دست داده‌اند. انتخاب روز وفات ایشان به عنوان روز تکریم مادران و زنان شهدا یادآور همه ایثارها و صبوری‌های زنان مسلمان از صدر اسلام تا امروز است.
 
به همین بهانه پای گفتگوی مادری نشستیم که تنها 12 روز از شهادت مظلومانه پسر رشیدش در راه اسلام و وطن می‌گذرد.

شهید احسان بابایی از مرزبانان قزوینی در 24 آذر ماه 1402 در حمله ناجوانمردانه و کور تروریست‌های جیش‌الظلم به پایگاه انتظامی در شهرستان راسک به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ شهید بابایی یکی از 12 شهید این حادثه تروریستی بود که از دیار شهیدپرور استان قزوین از روستای علی‌آباد از توابع بخش دشتابی، برای حفاظت از مرزهای کشور خدمت می‌کرد.

دقایقی پای صحبت این مادر داغ‌دیده نشستیم و منتظر بودیم اشک بریزد و گلایه کند شیون کند و وااسفاه سر بکشد اما این طور نبود.

پسرشهیدم آرامم می‌کند

معصومه نوری مادر 48 ساله شهید احسان بابایی صبورتر و آرام‌تر از ما بود انگار نه انگار که جوانش پرپر شده است اما خودش این آرامش و تسلی را هدیه پسرش می‌دانست و در تمامی جملاتش می‌گفت این آرامش را پسرم به من می‌دهد وگرنه این داغ کوه را متلاشی می‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: سه فرزند دارم؛ احسان متولد 1382 فرزند دوم خانواده و تنها 20 سال داشت.

این مادر شهید تصریح کرد: احسان یک سال و سه مال از مدت آموزشی را در تبریز و 6 ماه در کرج گذرانده بود و برای ادامه مابقی مدت آموزشی به سیستان رفته و 6 ماه از خدمتش در آنجا می‌گذشت و در این مدت فقط یک بار به مرخصی آمده بود.

نوری در بیان ویژگی‌های اخلاقی شهید احسان بابایی ادامه داد: احسان پسر فوق‌العاده خوش‌اخلاق و مودبی بود. همیشه احترام بزرگترها به ویژه پدر و مادرش را حفظ می‌کرد و شاید هم این راز شهادت احسان بود. همیشه ما را راضی نگه می‌داشت. اکثر اوقات وقتی به خانه برمی‌گشت با جان و دل می‌گفت مادرجان خسته نباشی و تمام خستگی‌هایم با این جمله پسرم تمام می‌شد.

وی افزود: احسان رفیق‌باز نبود تنها دو پسردایی داشت که اکثرا با آنها معاشرت و رفت و آمد می‌کرد.

نوری ادامه داد: پسرم اهل رنجاندن آدم‌ها نبود و این را می‌توان از تک تک اهالی روستا پرسید و آن‌ها شاهد این قضیه بودند.

احسان مرام پهلوانی داشت

این مادر شهید ادامه داد: احسان اهل ورزش بود و مرام پهلوانی داشت و همیشه باشگاه می‌رفت. قهرمان کوراش ایران بود و سال گذشته در مسابقات کوراش قهرمانی کشور به مقام دوم دست یافت.

وی در توصیف خبر شهادت پسرش گفت: همسرم به عیادت برادرش به بیمارستان رفته بود و من هم در شرکت مشغول به کار بودم، از قضا آن روز خیلی دمق و بی‌حوصله بودم. در فکر بودم که برادر شوهر دیگرم آمد و گفت برویم پیش مادرت که حال‌ندار است. من گفتم که همین الان با مادرم صحبت کردم حالش خوب بود و روبه‌راه. راستش را بگویید. با اصرار من گفتند که به احسان ترکش خورده و جراحت جزیی پیدا کرده است. آنجا بود که فهمیدم پسرم آسمانی شده است.

ایشان افزود: هروقت احسان می‌خواست راهی بشود ساکش را خودم می‌بستم. همه چیز می‌گذاشتم تا کمبودی نداشته باشد. همیشه من را می‌بوسید و می‌گفت؛ «می‌روم تا شهید بشوم».


همسرم خواب شهادت پسرمان را دیده بود


نوری ادامه داد: پدرش هم همین روزها و صحنه‌های شهادت را سال گذشته در خواب دیده بود.

وی اظهار گرد: حضرت ام‌البنین کار بسیار بزرگی کرد، از چهار جوان رعنایش پای امام و اسلام گذشت ما هم باید از ایشان الگو بگیریم. خدا را شاکریم که در پیشگاه حضرت ام‌البنین روسیاه نشدیم. احسان سر ما را پیش خدا و ائمه بالا برد و باعث افتخار و مباهات ما شد.

این مادر شهید در بیان انتظارش از جوانان بخصوص دختران و پسران هم‌سن احسان اظهار کرد: از همه جوانان می‌خواهم که همچون احسان و دوستان مدافع وطنش در راس همه کارهایشان از احترام به بزرگترها به ویژه پدر و مادرهایشان کوتاهی نکنند و همچنین ادامه‌دهنده راه شهدا باشند و حرمت خون آن‌ها را حفظ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قبل از شهادت پسرم هر روز به مسجد می‌رفتم و برای همه دعا می‌کردم. الان هم به لطف الهی و آرامشی که در وجودم نهاده شده همین کار را انجام می‌دهم. از هیچ حرف و حدیث و شبهه دشمنان هم ناراحت نیستم. این هدیه من به حضرت زهرا (س) بود امیدوارم که مقبول باشد.

گفتنی است شهید احسان بابایی به همراه 11 نفر از هم‌رزمانش بامداد روز جمعه 24 آذر ماه در عملیات تروریستی جیش الظلم به مقر انتظامی شهرستان راسک سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان