۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین دوستی اهالی روستای کلج با یار مهربان کشوری شد
کد خبر: ۳۶۵۷۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۶ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین روایت می‌کند؛

دوستی اهالی روستای کلج با یار مهربان کشوری شد

مسئول کتابخانه «آیت‌الله حاج سید حسین موسوی» روستای کلج گفت: روستای کلج در منطقه طارم توانسته از میان خیل روستاهای کشور حاضر در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به عنوان روستای برتر برای اهالی فرهنگ دوست معرفی شود.

دوستی اهالی روستای کلج با یار مهربان کشوری شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» از کودکی یاد گرفته‌ایم که کتاب‌های خوب از بهترین دوستان ما بوده و کارخانجات عظیم انسان‌سازی‌ به شمار می‌آیند. اما به راستی چقدر با این دوست دانا در ارتباط هستیم؟ چند دقیقه از شبانه‌روز را به خواندن کتاب که سرزمینی از شگفتی‌هاست و موجب افزایش اطلاعات و معلومات ما می‌شود اختصاص داده‌ایم؟

متاسفانه مهجوریت و غربت کتاب در بین ما مشهود است و ما نتوانستیم آنگونه که باید از این دوست مهربان و دانا بهره‌مند شویم.

با این حال هستند کسانی که لذت چشیدن کتاب را درک کرده‌اند و همواره دوست‌دار کتاب هستند. یکی از این افراد که توانسته نه تنها خود بلکه اهالی روستای خویش را به عنوان دوست‌دار کتاب به مردم کشور معرفی کند خانم «پریسا کهنسال»، مسئول کتابخانه «آیت‌الله حاج سید حسین موسوی» در روستای کلج بخش طارم از استان قزوین است.

این روستا در منطقه طارم توانسته از میان خیل روستاهای کشور حاضر در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب به عنوان روستای برتر برای اهالی فرهنگ دوست معرفی شود.

برای درک چگونگی کسب این افتخارآفرینی و راز چگونه ارتباط برقرار کردن با کتاب و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در بین اهالی روستا با این کتابدار کتاب‌خوان هم‌صحبت شدیم.

از چه زمانی کتابخانه «آیت الله حاج سید حسین موسوی» مشغول به فعالیت است؟

این کتابخانه از سال ۱۳۷۳ تاسیس و از همان زمان به اهالی روستای کلج خدمات ارائه می‌کند. با توجه به ایده‌های فرهنگی_ترویجی خلاقانه و نوآورانه که در این کتابخانه انجام می‌شود، همچنین تعامل بالا با ارگان‌های مختلف و ارتباط خوب مسئولان روستا با کتابخانه شاهد رونق فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کلج هستیم.

عمده مراجعه کنندگان به کتابخانه شما چه قشری هستند؟

براساس خدماتی که ارائه می‌کنیم کلیه رده‌های سنی به کتابخانه مراجعه و از خدمات کتابخانه ما استفاده می‌کنند. البته اعضای کتابخانه ما تنها محدود به روستای کلج نیست و از روستاهای اطراف و از سطح استان عضو فعال کتاب‌خوان داریم. در بین رده‌های مختلف مراجعه‌کننده به کتابخانه می‌توان گفت رده‌های خردسال، کودک، نوجوان، جوان و بانوان بیشترین مراجعه را داریم و از اعضای کتاب‌خوان ما تعدادی توانسته‌اند علاوه بر کسب رتبه‌های استانی در سطح کشور هم با عنوان کتاب‌خوان برتر کودک و کتاب‌خوان برتر نوجوان بدرخشند.

برای رونق کتابخانه خود چه تدابیری به کار بسته‌اید؟

منابع کتابخانه به صورت مستمر و ماهانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور غنی و به‌روزرسانی می‌شود و این منابع متناسب با نیاز مخاطبان در رده‌های سنی مختلف است.

همچنین فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی خلاق به صورت مستمر در طی سال برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای ما بگوئید که با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

این جشنواره با هدف ایجاد عدالت فرهنگی، تمرکززدایی در مسیر ارتقای فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، همسوسازی و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌ریزی‌های نهادهای مسئول، احیای هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستائیان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از اجرای آنها، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با مشارکت دادن آن‌ها در بحث‌های گروهی برگزار می‌شود.

در نهمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب چند روستا شرکت داشتند؟

۲۷۱ روستا در این جشنواره حضور داشتند که با ارزیابی صورت گرفته ۱۳ روستا برگزیده جشنواره شدند و خوشبختانه از بین آنها روستای کلج واقع در بخش طارم استان قزوین توانست جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.

چه اقداماتی موجب شد تا روستای کلج صاحب این افتخار شود؟

برنامه‌های متنوع فراوانی با مشارکت اعضا در این کتابخانه اجرا می‌شود که از جمله آن برگزاری نشست کتاب‌خوان، کارگاه‌های مهارت‌آموزی و آموزشی، برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی و شعرخوانی، اجرای انواع برنامه‌های مناسبتی، مسابقات فرهنگی هنری، ارائه فعالیت‌های خلاق و جذاب و برگزاری انواع نشست‌های نمایش عروسکی است همچنین تعامل و همکاری خوب با ارگان‌های مختلف در برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی ترویجی وجود دارد.

نقش کتابدار در ترویج فرهنگ کتابخوانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کتاب‌داران مشاوران امینی در کتابخانه‌های عمومی هستند که مراجعه‌کنندگان را به بهترین نحو در انتخاب کتاب‌های پربار و مرتبط با موضوع مدنظرشان راهنمایی می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند نهایت بهره را از یک کتاب خوب ببرند‌.

همچنین با مشاوره مناسب، ارائه انواع خدمات فرهنگی ترویجی تلاش می‌کنند تا با کمک بسترهای مناسب موجود در جامعه، پل ارتباطی با مخاطب برقرار کرده و در آنها ایجاد انگیزه نمایند و موجب ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم شوند.


خود شما چقدر اهل خوانش کتاب هستید؟


کتاب‌داران بیشترین میزان زمان خود را در طی روز با کتاب سپری می‌کنند و می‌توان گفت کتاب جزو جدایی نشدنی از زندگی ماست. علاقه‌مند به کتاب و خوانش کتاب هستیم و سعی می‌کنیم سطح علم و آگاهی خودمان را روز به روز بیشتر ارتقاء دهیم تا مشاوران خوبی برای مراجعه کنندگان خود باشیم.

عمده موضوعات مورد تقاضای مراجعه‌کنندگان شما در چه حوزه‌ای است؟

موضوعات مورد مطالعه اعضای کتابخانه‌ ما متنوع هستند؛ اینکه بگوییم کدام کتاب بیشتر خوانده می‌شود و بخواهیم تفکیک کنیم، امکان‌پذیر نیست چون مراجعه‌کنندگان نیاز دارند که علم خود را در همه زمینه‌ها ارتقاء دهند ما هم تلاش می‌کنیم به اعضای خود این نکته را متذکر شویم که تک بعدی نباشند و در حوزه‌های مختلف کتاب‌های خوب را مطالعه و از آن بهره ببرند.

به نظر شما تفاوت بین یک کتاب‌خوان با باقی افراد چیست؟

هرچه بیشتر بخوانیم و بنویسیم بهتر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم و همین موجب گسترش روابط ما با دیگران شده و موجب ارتقای جایگاه‌مان در محل کار و زندگی و تحصیل می‌شود. کتاب خواندن مهارت‌های ارتباطی و اطلاعات ما در حوزه‌های مختلف را بهبود می‌بخشد. همه این‌ها به افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و توانمندی‌های فردی می‌انجامد و از ما انسان مفیدتری می‌سازد.

در پایان چند مورد از فواید مطالعه کتاب را برای ما می‌گویید.

خواندن کتاب یعنی استفاده پرفایده از زمان؛ کسی که به کتاب خواندن عادت می‌کند هرگز کلافه نمی‌شود چرا که هر کتاب دنیای متفاوتی را به نمایش می‌گذارد و اسباب خلاقیت، طراوت و آسایش ما را فراهم می‌کند. هر چه بیشتر می‌خوانیم بیشتر می‌آموزیم و افکار جدید باعث می‌شود ذهن ما راه‌های تازه‌تری را کشف کند. این موارد شاید بخش کوچکی از هزاران فایده کتابخوانی باشد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان