۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین محرم بهترین فرصت‌ برای جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است
کد خبر: ۳۶۴۴۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۶ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

محرم بهترین فرصت‌ برای جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: در موکب‌های عزاداری حسینی همه افراد از هر قوم و ملیت و مذهبی پذیرایی می‌شوند و در واقع یکی از بهترین شیوه‌های جریان‌سازی و گفتمان‌سازی وحدت در قالب همین مراسم‌ها رقم می‌خورد.

محرم بهترین فرصت‌ برای جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ با تاکید بر اهمیت تبیین فرهنگ عاشورایی اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از ۱۴ قرن از شهادت امام حسین (ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که اقلیت‌های دینی در کشور ما همراه با سایر مسلمانان در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و به فرهنگ حسینی احترام می‌گذارند.

وی افزود: وحدت در فرهنگ حسینی، ساری و جاری است؛ به طوری‌که برادران و خواهران سنی هم در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و حتی برخی از آنان محب آل الله بوده و اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم در کشوری زندگی می‌کنیم که مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) مزین به حضور برادران و خواهران سنی و سایر ادیان است و از همه اقشار در تکیه‌ها و عزاداری‌ها شرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: حضور همه افراد از هر قشر و از هر گروه و حزب و مذهب و ملیتی در مراسم‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) منشأ وحدت و همدلی بوده و حاکی از جوش و خروش وحدت ایرانیان و مسلمانان جهان در عرض ارادت به امام حسین (ع) و انتقال فرهنگ حسینی به نسل‌های جدید است.

محمدبیگی عنوان کرد: در مراسم‌های عزاداری حسینی اقشار مختلف جامعه را از هر طیف سنی می‌بینیم که با تاسی از اصحاب کربلا در کنار هم قرار گرفتند و در واقع شاهد همبستگی نسلی در جریان عزاداری‌های محرم هستیم.

این مسئول بیان کرد: در موکب‌های عزاداری همه افراد از هر قوم و ملیت و مذهبی پذیرایی می‌شوند و در واقع یکی از بهترین شیوه‌های جریان‌سازی و گفتمان‌سازی وحدت در قالب همین مراسم‌ها رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: ما بر این جمله که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، باور داریم چراکه عاشوراها در طول تاریخ تکرار می‌شود و وظیفه ماست که عبرت‌های عاشورا را مد نظر قرار دهیم.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: سیاهپوش‌ کردن جامعه و انجام مراسمات صرفاً برای برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری نیست بلکه مکتب عاشورا و مکتب امام حسین (ع) باید در زندگی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم کشور ما و همه شیعیان جهان نهادینه شود.

رونق و اعتلای فرهنگ پر شور و شعور عاشورا وظیفه همگانی است

وی با تاکید بر اینکه رونق و اعتلای فرهنگ پر شور و شعور عاشورا وظیفه همگانی است، اذعان کرد: ما در فرهنگ عاشورا و محرم هیچگونه سلطه‌ای را نمی‌پذیریم زیرا بحث آزادگی، اصل اول و قیام برای اقامه عدل و دین اصل دوم مکتب حسینی عنوان شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس بیان کرد: عاشورا با مبانی مهمی همچون توحید، قرآن و نبوت و تکیه بر اعتقادات اسلامی - انسانی از جمله امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح جامعه، اصول و مشترکات انسانی، چون آزادی، کرامت و عزت انسانی، در وحدت بین مسلمانان تأثیرگذار است.

وی در ادامه گفت: از مکتب عاشورا و محرم اهمیت امر به معروف و نهی از منکر متواتر می‌شود؛ زیرا در کلام امام حسین (ع) علت قیام، اصلاح امت پیامبر اکرم (س) و اصلاح حرکت مسلمانان و همچنین احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان شده است.

این مسئول ادامه داد: وظیفه ذاتی همه ما به ویژه تریبون‌داران و اهل منبر و خطابه تبیین فلسفه قیام عاشورا با وقایع امروزی است.

محمدبیگی افزود: با توجه به دغدغه‌های اکید مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین، با استفاده از فرصت عظیم محرم می‌توان نمودهای عینی عاشورا در عصر حاضر را با نگاه به الگویی چون سیره امام حسین (ع) مطرح کرد و در مقابل ظلم و جور ستمگران و دنیای استبداد ایستاد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در پایان با تاکید براینکه محرم در واقع احیای فرهنگ آزادی و آزادگی به معنای واقعی کلمه است و بهره‌گیری از فرهنگ عاشورا تأثیر بسیاری در رشد فرهنگ عمومی جامعه دارد؛ گفت: نقش عفاف و حجاب به عنوان محکمات دین در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان