۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین وجود ۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد در کشور
کد خبر: ۳۶۴۰۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۴ ساعت: ۱۳:۳۹ ↗ لینک کوتاه

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری بنیاد شهید کشور خبر داد:

وجود ۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد در کشور

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در کشور ۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد وجود دارد که ۱۲۲ تشکل به ثبت رسیده و در سند راهبردی این تشکل بحث امیدآفرینی را در اولویت قرار داده‌ایم و خدمت ایثارگران به ایثارگران شعار بنیاد شهید است.

وجود ۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد در کشور
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت صبح قزوین؛ رحیم نریمانی ظهر امروز در همایش ملی تشکل‌های شاهد و ایثارگر که با حضور مسئولان کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دهه پنجم انقلاب و موضوع چهل ساله دوم آن و بیانیه گام دوم وارد مقطع جدیدی از نظام جمهوری اسلامی شده که خصوصیات، نگاه و رویکرد جدیدی دارد و همه در فرمایشات رهبری شکل گرفته است.

وی افزود: رهبری این عصر را عصر خلاقیت، دوران پویایی، تحرک و تمدن نوین اسلامی و توسعه پایدار بیان می‌کنند و در بیانیه گام دوم به توسعه پایدار می‌پردازند که در چهل ساله دوم انقلاب باید توسط شکل دهندگان و عاملان پیروزی انقلاب یعنی مردم شکل بگیرد.

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز مردم سالاری و مسئولیت‌پذیری در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در تشکل‌ها تبلور یافته است.

ارتقاء حساسیت در حوزه مسئولیت‌پذیری با مشارکت تشکل‌های مردمی

نریمانی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار به ایجاد یک جهش و جنبش در تولید فکر و نرم‌افزاری نیازمندیم که نیاز رسیدن به جامعه همگن است؛ در جامعه‌ای که اختلاف طبقاتی در آن وجود دارد نمی‌توان به زندگی ایده‌ال و توسعه دست یابیم و باید این تشکل‌ها تقویت شوند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهمی که تشکل‌ها می‌توانند به عنوان پیشران، نقش توسعه پایدار را ایفا کنند تقویت مسئولیت‌پذیری در کشور است؛ جامعه‌ای که مردمش مسئولیت‌پذیری کمتری داشته باشد به رشد نمی‌رسد، بنابراین ارتقاء حساسیت و میزان درک مردم از حوزه مسئولیت‌پذیری لازم بوده و تحقق آن در پی مشارکت سازمان‌های مردم نهاد عملی می‌شود.


این مسئول گفت: سازمان‌های مردم نهاد موتور محرک کشور هستند که موجب رشد شاخص تعهد و مسئولیت اجتماعی شده و ارزشمندترین سرمایه اجتماعی را در دست دارند؛ اختلال در شاخص اعتماد موجب خلل در شاخص‌های توسعه می‌شود.

لزوم رعایت عدالت محوری در تشکل‌ها

نریمانی یادآور شد: موضوع مردمی‌سازی فعالیت‌ها یکی از وظایف اساسی است که با اولویت‌دهی در بنیاد شهید پیگیری می‌شود و تلاش داریم آن را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: عدالت محوری باید در موضوع تشکل‌ها رعایت شود و باید عدالت در این نهادها که آموزش دیده و‌ جریان سازی کرده‌اند، تبلور عینی داشته باشد؛ در دهه پنجم انقلاب به دنبال آن هستیم علاوه‌بر انقلابی و آرمان خواهی بودن در سازمان‌های مردم نهاد، بر محور عقلانیت و خردورزی در نگاه کلان توجه شود.

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: در خصوص تشکل نسل پنجم باید به یک مدل بومی نسل پنجم برسیم و به دنبال آن هستیم سازمان‌های مردم نهاد در جمهوری براساس فرمایش امام باشند.

وجود۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد در کشور

 نریمانی اذعان کرد: موضوع بعدی قدرت تولید دانش و تجربه است که اگر قدرتی این خصوصیت را نداشته باشد عقب خواهد ماند؛ ما چهل سال تجربه اداره دولت را در انقلاب داریم اما چهل سال دوم جای آزمون و خطا نیست و این امر بر عهده سازمان‌های مردم نهاد است.

وی گفت: قدرت شبکه‌سازی و گفتمان‌سازی یکی از موضوعات در سازمان بنیاد شهید است؛ موضوع گفتمان موضوع پویا و پرتحرکی است که باید بتواند ادبیات جدید تولید کند.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه بنیاد شهید بر اساس اولویت خود ساختار مردمی را در خود ایجاد کرده است، گفت: در کشور ۱۶۰ تشکل شبکه ایثارگر و شاهد وجود دارد که ۱۲۲ تشکل به ثبت رسیده و در سند راهبردی این تشکل بحث امیدآفرینی را در اولویت قرار داده‌ایم و خدمت ایثارگران به ایثارگران شعار بنیاد شهید است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان