۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین از برگزاری طرح سادات‌محله تا طبخ ۵۰۰هزار پرس طعام علوی
کد خبر: ۳۶۴۰۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۴ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

برنامه‌های عید غدیر در قزوین تشریح شد؛

از برگزاری طرح سادات‌محله تا طبخ ۵۰۰هزار پرس طعام علوی

عید غدیر امسال با مشارکت گسترده مردم در استان قزوین جشن‌های باشکوه برگزار می‌شود و ۵۰۰هزار پرس طعام علوی طبخ و توزیع خواهد شد.

از برگزاری طرح سادات‌محله تا طبخ ۵۰۰هزار پرس طعام علوی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ همزمان با دهه امامت و ولایت نشست خبری مشترک دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در قزوین، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

محسن حق‌شناس دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در قزوین در این نشست ترویج زیارت غدیریه را رسالت مهم این بنیاد دانست و تاکید کرد: در شان زیارت غدیریه همین بس که امام هادی(ع) این زیارت را که شامل فضایل امام علی(ع) است در نجف تدوین نمود که سراسر مدح آن امام همام دراین زیارت مطرح شده است.

وی افزود: بیش‌از ۳۰ آیه در قرآن کریم به صورت مستقیم و ۶۸آیه غیرمستقیم درباره امیرالمؤمنین در زیارت غدیریه بیان شده است و این لقب (امیرالمومنین ) فقط مختص امام علی(ع) است.

حق‌شناس با اشاره به بندهایی از زیارت غدیریه بیان کرد: مهم‌ترین رسالت پیامبر( ص) تبلیغ ولایت امیرالمومنین علیه السلام بود همچنان که قرآن شرط پذیرش و تکمیل رسالت پیامبر (ص) را معرفی امامت آن حضرت به مردم قرار داده است نیز تبلیغ ولایت امیرالمومنین بالاترین امر به معروف است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در قزوین بیان کرد: وجوب تبلیغ امیرالمؤمنین از صدر اسلام تا به امروز ادامه دارد و خدا را شاکرم به عنوان یک خادم جزء، در عرصه غدیر هر سال شاهد افزایش شور و نشاط مردم و رونق دستگاه اهل بیت( ع) و عید آسمانی غدیر هستیم و نشاط واقعی در سایه غدیر است و اگر به دنبال مصلحت هستیم باید در مسیر غدیر حرکت کنیم.

وی افزود: نقش اصحاب رسانه در تبیین این امر بسیار مهم است و تبلیغ غدیر مهم‌ترین اتفاق خلقت و یک نقش بی‌نظیر است.

دبیر بنیاد غدیر استان خاطر نشان کرد : قدردان همه جریانات مردمی بخصوص خیرین، اصناف ،اتاق اصناف ، مجموعه‌ دستگاه‌های دولتی و حرکت‌های خودجوش و مردمی و جوشش ولایت در مردم هستیم و همچنین پیگیری مجموعه مدیریت شهری و شهردار محترم در این زمینه جای قدردانی دارد و به نیابت از دستگاههای دولتی سازمان تبلیغات در راس کار است.

یکی از کارهای استثنایی ترویج خطبه غدیریه است

حق شناس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دو زیارت امام هادی علیه السلام یعنی زیارت جامعه و زیارت غدیریه گفت: زیارت غدیریه خیلی مهجور مانده در حالی که به لحاظ سند بسیار قوی است، راوی این زیارت، امام حسن عسکرى(ع) و دو نواب خاص امام زمان(عج) هستند و از برنامه‌های ویژه دهه ولایت و امامت قرائت زیارت غدیریه در ۵۰ مسجد استان است.

وی افزود: کتابت فضایل امام علی(ع) به زبان عربی که از زبان امام هادی(ع) است در ۴۰ فراز از زیارت غدیریه برای خوشنویسی انتخاب شده‌ است و کارشناسان‌ این حوزه با انتخاب متن عربی که در نوع خود بی نظیر است و در روز عید غدیر آن را کتابت می‌کنند.

دبیر بنیاد غدیر در قزوین از دیگر برنامه‌های این دهه جشنواره راویان غدیر در حوزه کودک و نوجوان در مدح، بیان و شعر در منقبت امیرالمومنین(ع) است و همچنین انتخاب ۱۰ محله در قزوین ۴ محله در شهرستان‌های دیگر برای جشن غدیر به صورت محلی و خودجوش و پیگیری مشکلات آن محله در این برنامه‌ها و برگزاری مسابقات ورزشی، از دیگر برنامه‌های مختص این ایام مبارک است.

حق‌شناس از اسامی غدیر به نام یوم التبسم، یوم الاطعام ،یوم السرور نام برد و گفت: با کمک خیران و اتاق اصناف امسال ۵۰۰ هزار پرس غذای گرم در طرح اطعام علوی غدیر طبخ و توزیع خواهد شد.

وی افزود: برگزاری طرح نخبگانی شهید آشتیانی و تجلیل از نخبگان دانش‌آموزی به مناسبت این دهه، از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است؛ همچنین ۹۴ برنامه مستمر نهج البلاغه در طی سال از برنامه‌های دائمی بنیاد غدیر است و اطمینان داریم تمام مشکلات در سایه محبت امیرالمومنین قابل حل است.

وی در پایان تاکید کرد: همه این برنامه‌ها با کمک معاون فرهنگی شهردار، و بازوی اجرایی مدیریت شهری که اجرا کننده سیاست‌های شهردار است و با کمک سازمان تبلیغات و بنیاد غدیر برگزار می‌شود.

اجرای طرح سادات محله در قزوین 

حسین برجی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در این نشست با اشاره به هدف مردمی‌سازی دهه ولایت، از هزینه یک میلیاردی برای آذین‌بندی و نصب بیش‌از هزار پرچم در سطح شهر و ۲۵ هزار متر ریسه پارچه‌ای، ۳۵ سازه نوری، ۱۴ المان با موضوع غدیر و قربان خبر داد و تاکید کرد: اجرای طرح سادات محله در محدوده حليمه خاتون، نصب ۱۸ کتیبه ۱۵ متر مربعی، ۸۰۰ کتیبه با نام مبارک علی ولی الله ، فضاسازی خیابان‌های طالقاني ولیعصر و راه آهن، همچنین اکران لوگوی پروژکتور در ساختمان فرهنگسرای حضرت زهرا س ، نورآرایی شهر، فضاسازی ۱۳۰ سازه به نام مقدس امیرالمومنین در حوزه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اجرا شده است و محله‌ای و ناحیه‌ای در سطح شهر نداریم که فاقد یکی از این برنامه‌ها باشد.

حسین برجی در ادامه یادآور شد: در حوزه فرهنگی، ورزشی اجرای پاتوق سرود و مسابقه در ۲۰ بوستان و محله‌ها، اجرای سرود اتوبوس سیار در ۱۴ محله، اجرای مسابقه دوچرخه سواری و تایم تریل مردان از میدان شورا تا قدس در ۲۱ تیرماه، مسابقه کودک در پارک مادر و کودک برای فرزندان ۳ تا ۴ سال ، مسابقه فوتبال زمین خاکی در چوبیندر و فوتبال محلات شهر ، مسابقات آمادگی جسمانی در ۲۱ تیرماه، ابر بازی ها برای گروه‌های سنی مختلف و عمدتاً جمعی و خانوادگی در پیاده‌رو سبزه میدان، و برنامه فرهنگی دیگر مانند جشنواره دویماج در بوستان نرگس، جشنواره بادبادک‌ها و طبخ ماهیان سالم در بام شهر در ۲۱ تیرماه توسط فنی حرفه‌ ای ،نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی که در نگارخانه و حوزه هنری ، جشنواره راویان، غدیر و بازسازی واقعه غدیر در پیاده‌رو سبزه میدان و برنامه‌های متنوع دیگر که برای برپایی این برنامه ها جمعاً ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی، برنامه‌های ایام غدیر را پررونق و هم تراز با ستاد محرم دانست و تاکید کرد :شهرداری‌های الوند، آبیک، محمدیه ،اقبالیه و تاکستان هم در این ایام با برنامه های متعدد و پرشور خوش درخشیدند.

نظری معاون رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان در این جلسه بیان کرد :حدود ۲۰ جشن با محوریت محلات و با مدیریت امام محلات در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود و جشن متمرکز و فاخر شهر قزوین با حضور یکی از مداحان کشوری و برپایی غرفه‌ها و موکب های صلواتی در خیابان سپه و در روز عید غدیر از ساعت ۵ تا اذان مغرب برگزار می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: کاروان شادی از میدان میرعماد به مقصد آمنه خاتون در روز عید غدیر از ساعت ۵ عصر تا اذان مغرب جزء برنامه های ویژه ستاد غدیر امسال است و همزمان با این برنامه کاروان شادی به صورت ویژه در شهرستان آبیک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان