۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین لباس‌‎های پوشیده در بازار پوشاک قافیه را باخته‌اند
کد خبر: ۳۶۳۲۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۲۷ ساعت: ۱۴:۵۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

لباس‌‎های پوشیده در بازار پوشاک قافیه را باخته‌اند/ کیفیت و کمیت محصولات حجاب در گرو حمایت مسئولین

باوجود اینکه قزوین از هنرمندان بسیاری در حیطه طراحی و دوخت لباس برخوردار است اما تولیدکنندگان و کارآفرینان این حوزه به دلیل عدم حمایت همه‌جانبه از سوی متولیان امر، انگیزه‌ای جهت ارائه تولیدات خود در استان را ندارند یا اینکه تولیدات را به تهران عرضه می‌کنند.

لباس‌‎های پوشیده در بازار پوشاک قافیه را باخته‌اند
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ حرمت حفظ پوشیدگی و رعایت عفت و حیا از سوی زنان و مردان از ملزومات جامعه است و اما روی دیگر سکه هم در دسترس بودن و عرضه پوشاک پوشیده و مبتنی بر شئونات اسلامی است.
 
اگر در چند خیابان و بازار شهر قزوین را که مرکز عرضه پوشاک است، چرخی بزنیم با ویترین‌هایی مواجه خواهیم شد که مملو از مدل‌های متنوع و به‌روز مانتوهای زنانه و دخترانه است که گاهی حتی نمی‌توان نام مانتو را برای آنها به کار برد.
 
مانتوهایی که دیگر با دکمه غریبه شده‌اند و علاوه‌بر مدل جلوبازی که دارن، قد لباس و آستین‌های آنها آب رفته و بیشتر به یک پیراهن مناسب محیط خانه تبدیل شده‌اند تا یک لباسی که مناسب انظار عمومی باشد.
 
وقتی پای صحبت‌های بانوانی که برای خرید به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، می‌نشینیم آنها هم دل پُری از وضعیت مدل‌های مانتوها دارند و گله و شکایت می‌کنند که در ازای پرداخت هزینه گزاف اما آن لباس و مانتویی که از نظر پوشیدگی انتظار دارند نسیبشان نمی‌شود.
 
حتی بیشتر بانوانی که پوشش چادر ندارند نسبت به معضل نبود مانتوهای مناسب و پوشیده دغدغه دارند و البته بانوان چادری هم از قیمت‌های نجومی چادر گلایه می‌کنند.
 
باوجود اینکه قزوین از هنرمندان بسیاری در حیطه طراحی و دوخت لباس برخوردار است اما تولیدکنندگان و کارآفرینان این حوزه به دلیل عدم حمایت همه‌جانبه از سوی متولیان امر، انگیزه‌ای جهت ارائه تولیدات خود در استان را ندارند یا اینکه تولیدات را به تهران عرضه می‌کنند.
برای بررسی این دغدغه به سراغ تعدادی از متولیان این حوزه رفتیم.



زینب دولتی مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: متاسفانه بازوهای اجرایی ما در استان‌ها ضعیف عمل می‌کنند و نبود حلقه اتصال بین فعالان حوزه پوشاک پوشیده از مسائل مهم است.
 
وی افزود: خوشبختانه شاهد فعالیت افراد توانمند در قزوین هستیم که تعداد قابل توجهی هم هستند و باید بسترهای خوبی ایجاد شود تا این هنرمندان به طور یکپارچه در کنار هم کار کنند.
 
مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب کشور گفت: بانوانی در زمینه پوشاک و عفاف و حجاب فعال هستند که می‌توانند نیاز استان را برطرف کنند اما چون دیده نمی‌شوند سبب شده که مردم نیاز خود را از تهران تامین کنند.
 
این مسئول تاکید کرد: باید دستگاه‌ها و نهادهای درون استانی از کسب و کارهای بخش پوشاک که با ایده‌ها جدید وارد عرصه شده‌اند نیز حمایت کنند تا مردم بتوانند از ظرفیت‌های بومی بهره‌مند شوند.
 
دولتی گفت: برای رونق کسب و کارهای حوزه پوشاک و عفاف و حجاب باید انجمن ایجاد شود تا فضاهای فروش جمعیتی در این مراکز ترتیب داده شود.
 
سوسن یوسفی از کارآفرینان بخش پوشاک نوجوانان در قزوین در گفتگو با صبح قزوین؛ گفت: از مسئولین خواستاریم تا غرفه‌هایی در نمایشگاه‌های پربازده و پرفروش را در اختیار تولیدکنندگان حوزه پوشاک به ویژه پوشاک پوشیده و حجاب قرار دهند.
 
وی افزود: یکی از مشکلات ما بحث مالیاتی است چراکه با این حجم از تورم مالیات، ما توان تاسیس موسسه را نداریم.
 
یوسفی ابراز کرد: تاسیس موسسات در درازمدت تبعات مالیاتی دارد که در توان ما نیست و نیاز به حمایت داریم.
 
محمدباقر کشمیری یکی از فعالان فرهنگی قزوین اظهار کرد: برای حمایت از کسب و کارهای حوزه پوشاک اسلامی و پوشیده باید نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد چون امروز بانوانی که به دنبال پوشش مناسب هستند حتی موفق به تهیه یک مانتوی پوشیده در بازار نمی‌شوند.
 
وی افزود: دستگاه‌هایی مانند اداره ارشاد باید یارانه‌ای جهت حمایت از کارآفرینان حوزه پوشاک و عفاف و حجاب داشته باشند اما ما با تلاش‌های بسیار حتی نتوانستیم یک غرفه رایگان برای فعالان این بخش از دستگاه‌های اجرایی کسب کنیم و به عنوان بخش خصوصی یک غرفه 100 متری در اختیارشان گذاشتیم.


فاطمه اشدری عضو شورای شهر قزوین اظهار کرد: ما از فعالان حوزه پوشاک ایرانی-اسلامی می‌خواهیم تا انتظارات و خواسته‌های خود را به طور مکتوب به ما ارائه دهند تا مدیریت شهری بتواند متناسب با نیازها، خدماتی را فراهم سازد.
 
این مسئول اذعان کرد: فقدان حمایت مسئولین در حوزه پوشاک یک واقعیت است که می‌پذیریم و ایجاد یک انجمن می‌تواند کمک‌کننده در این حوزه باشد چون در بستر آن می‌شود شیوه کارآفرینی را آموزش دهیم که سبب تقویت بنیان‌های این کار مهم می‌شود.
 
یکی دیگر از کارآفرینان اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که مکان مشخصی برای ارائه طرح نداریم و کسی هم نیست که ما را در این حوزه راهنمایی کند.

وی افزود: متاسفانه مهمترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم این است که اگر هم کار قوی وارد بازار می‌کنیم همه تصور می‌کنند که این کارها از تهران وارد شده است؛ این برای ما ناراحت‌کننده است که هنرمندان شهر خودمان دیده نمی‌شوند.
 
کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این زمینه اظهار کرد: پیرو ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای عرضه پوشاک و محصولات حجاب و کارآفرینان این حوزه نیز جلساتی با شهرداری و راه و شهرسازی برگزار کرده و دو مکان ثابت را برای این موضوع به نتیجه رسیدیم و بازارچه‌های فصلی هم از دیگر ظرفیت‌ها است که شاید بیشتر مورد استقبال مردم باشد.
 
وی تصریح کرد: کارآفرینان و مشاغل خانگی در روستاها می‌توانند از تسهیلات با سود ۴درصدی بهره‌مند شوند.
 
علیخانی عنوان کرد: باتوجه به اینکه بازار فروش محصولات مهمترین دغدغه امروز کارآفرینان حوزه پوشاک و حجاب است لذا راه‌اندازی مرکز جمعی برای فعالیت این افراد می‌تواند موثر باشد چراکه قزوین در حوزه عفاف و حجاب خیلی قوی نبوده است.


مونا مرادی، فعال فرهنگی و فعال حوزه زنان در قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: باتوجه به دغدغه‌هایی که در زمینه لباس پوشیده داشتیم یکسری سلسله رویدادها و نمایشگاه‌هایی را طراحی کردیم که چند هدف را در آن دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما این است که تولیدکنندگان پوشاک در قزوین به ویژه‌ فعالان حوزه پوشاک پوشیده را شناسایی کرده و شبکه‌‌ای در این مسیر ایجاد کنیم که در کنار تولید نیز روحیه مطالبه‌گری هم داشته باشد.

این فعال فرهنگی گفت: اولین کار ما برگزاری نمایشگاه «خانم ایرانی» در قزوین بود که در سه روز توانستیم بیش‌از 40 هزار بازدیدکننده داشته باشیم؛ این نشان می‌دهد که مردم قزوین متقاضی پوشاک پوشیده و اسلامی هستند اما شبکه‌ای که تولید با کیفیت و فروش استاندارد داشته باشد را در قزوین نداریم.

مرادی یادآور شد:  کار دومی که انجام دادیم برگزاری رویداد «هوران» بود که با حضور تعدادی از تولیدکنندگان و مسئولین این حوزه در استان برگزار شد که کارگاه‌های آموزشی در حوزه مارکتینگ، بازریابی و فروش، مد پایدار و ملاحظات زیست محیطی تولید هم در کنار ارائه شد.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که چند کارگاه و رویداد دیگر با همین موضوع را برگزار کنیم و بعد از تشکیل شدن شبکه مورد نظر تصمیم داریم «شوروم» دائمی محصولات پوشیده در قزوین را ایجاد کنیم.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: گویا هنوز ادبیات عرضه پوشاک پوشیده متناسب با نیاز امروز به خوبی جا نیفتاده و برخی از مسئولین نه اینکه نخواهند کمکی به این حوزه کنند بلکه دغدغه زیادی در زمینه عفاف و حجاب و تولیدکننده و کارآفرین را دارند اما نمی‌دانند جایگاه آنها در این حلقه کجاست.

وی ابراز کرد: ما به عنوان واسط، این شبکه را ایجاد کردیم تا حلقه واصل بین مسئولین و تولیدکنندگان باشیم و گفتمان و جریانی را در زمینه تولیدات پوشیده و ارائه محصولات متنوع برای طیف گسترده زنان ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان