۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین تاسی به قرآن کریم و اخلاق نبوی کلید نجات بشریت
کد خبر: ۳۶۱۸۰۴ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۷:۲۹ ↗ لینک کوتاه

استاد دانشگاه تاکید کرد:

تاسی به قرآن کریم و اخلاق نبوی کلید نجات بشریت

استاد دانشگاه گفت: تنها راه مقابله با این جاهلیت مدرن تاسی به آموزه‌های قرآن و اخلاق نبوی است و در این راستا باید به دنبال اخلاق پیامبر و آموزه‌های قرآن کریم باشیم.

تاسی به قرآن کریم و اخلاق نبوی کلید نجات بشریت
دکتر سید کاظم زمانی مدرس دانشگاه و علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ در خصوص ویژگی جامعیت و اثرگذاری قرآن‌کریم اظهار کرد: برای اینکه نقش تاثیرگذاری قرآن کریم معجزه بزرگ پیامبراکرم(ص) را درک کنیم، باید ابتدا یک پیش زمینه‌ای نسبت به شرایط جامعه در زمان قبل بعثت آن حضرت داشته باشیم، جامعه‌ای که امیرالمومنین (ع) در خطبه 33و95 نهج‌البلاغه به خوبی آن را به تصویر می‌کشاند.

وی افزود: حضرت در خطبه 95 اینگونه بیان می‌کنند:«خدا پيامبر اسلام را به هنگامى مبعوث فرمود كه مردم در حيرت و سرگردانى بوده و در فتنه‌ها به سر مى‌بردند، هوى و هوس بر آنها چيره شده و خود بزرگ‌بينى و تكبّر به لغزش‌هاى فراوانشان كشانده بود، و ناداني‌هاى جاهليّت پست و خوارشان كرده، و در امور زندگى حيران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامنگيرشان بود.

زمانی یادآور شد: بنا به فرموده علی (ع)؛ پيامبر(ص) در نصيحت و خيرخواهى نهايت تلاش خود را كرد و آنان را به راه راست راهنمايى، و از راه حكمت و موعظه نيكو، مردم را به خدا دعوت فرمود.

این مفسر قرآن بیان کرد: در زمان جاهلیت آنقدر گرفتار نادانی شده بودند که نه تنها به ارزش انسانی خود فکر نکرده، بلکه به نادانی خود افتخار می‌کردند، در این شرایط بیان ارزش‌های ناب اسلام و آیات هدایت‌بخش قرآن به راحتی و آسانی نبود.

وی با اشاره به خطبه 33 نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) گفت: خداوند سبحان، محمد (ص) را به پيامبرى فرستاد و در شرایطی که ميان قوم عرب كسى نبود كه كتابى خوانده باشد يا دعوى پيامبرى كرده باشد، مردمی که نمی‌دانستند نبوت و هدایت چیست، مردم گمراهی که از نادانی خود خبر نداشتند.

زمانی ادامه داد: زمانی که حضرت محمد (ص) مبعوث شد، آنان را به جایگاه اصلی خود برگرداند و به عرصه رستگاريشان رسانيد، کنجی‌های آنان را راست و گرفتاری‌هایشان را برطرف کرده و اوضاع متزلزل آنها را پایدار کرد.

این مدرس علوم قرآنی تصریح کرد: پیامبر اکرم با ابزار قرآن معجزه‌ الهی خود توانست مردم جاهل، بی‌سواد و وحشی آن زمان را که هیچکس و هیچ قدرت و تمدنی به آنها نگاه نمی‌کرد، تبدیل به انسان‌هایی کرد که بزرگترین قدرت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را در سایه اسلام ایجاد کنند.

وی افزود: افرادی والامقامی مانند ابوذر، مقداد، سلمان، بلال و مصعب در زیر سایه همین تعالیم قرآنی تربیت شده و با فداکاری‌های خود نهال اسلام را بارورتر کردند و این معجزه قرآن نسبت به سایر معجزات پیامبران است که آیات الهی‌اش روح مرده را زنده و بارور کرده و وجود او را دگرگون می‌سازد.

زمانی با بیان اینکه قرآن و خلق عظیم دو ابزار قدرتمند پیامبر برای تغییر و تاثیرگذاری بر آن جامعه ناآگاه بود، تاکید کرد: پیامبر علاوه بر معجزه بزرگ خود، بر حسن خلق و اخلاق نیک نیز آراسته بودند، همان چیزی که خداوند در آیه چهارم سوره قلم آن را خلق عظیم می‌نامد.

وی یادآور شد: با بررسی آیات ماقبل در می‌یابیم که خلق عظیم پیامبر(ص) بیشتر به اخلاق پسنديده اجتماعی ایشان اشاره دارد، اخلاقى كه مربوط به امور معاشرتی و مقابله با مردم است، از قبيل استوارى بر حق، صبر در مقابل آزار مردم و خطاكاری‌هاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها، چیزی که در جامعه امروز بسیار با آن مواجه هستیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: جهان امروز با وجود پيشرفت‌هاى زيادی که در علم و صنعت داشته است اما بيش از هر زمان ديگر به خلق پيامبر اكرم (ص) كه در قرآن از آن به «خلق عظيم» تعبير شده، نياز دارد، چرا که در کشمکش استعمار و انحصارطلبی قدرت‌ها در سراسر دنیا آنچه که فراموش می‌شود، کرامت انسانی و ارزش‌های فطری است که زیر چکمه زیاده‌خواهی و انحرافات له می‌شوند.

وی با اشاره به جاهلیت مدرن در دنیای امروز و جامعه غرب اظهار کرد: بنا به فرموده رهبر انقلاب؛ امروز دنیای غرب و در راس آن آمریکا به صورت کاملا سازمان یافته و برنامه ریزی شده در تمامی ابعاد خود با جاهلیت مدرنی که برای خود و مردم کشور‌های خود ایجاد کرده و با اقدامات حساب نشده و خطرناکی که در برابر سایر کشور‌ها انجام می‌دهد دنیا را به مکانی خطرناک و ترسناک برای مردم تبدیل کرده است.

زمانی افزود: جاهلیت و انحطاطی که خود غرب و آمریکا در آن گرفتار بوده و با برنامه‌ریزی‌های شوم و ابزار اینترنت و شبکه‌های مجازی و غیره به دنبال تسری دادن آن به سایر کشورهای دنیا هستند؛ بسیار شبیه به جاهلیت قبل از ظهور اسلام و چه بسا جدی‌تر و خطرناک‌تر بوده که آسیب‌ها و خطرات و چالش‌های جدی‌تر و سهمگین‌تری را برای جامعه بشری به همراه دارد.

این مدرس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: تنها راه مقابله با این جاهلیت مدرن تاسی به آموزه‌های قرآن و اخلاق نبوی است، اگر واقعا به دنبال اخلاق پیامبر و آموزه‌های قرآن کریم بوده و علاوه بر تزکیه نفس در امور اجتماعی نیز این خلق پسندیده را به کار ببریم تا دیگران تجلی این اخلاق را در اعمال ما مشاهده کنند، قطعا نه تنها خود بلکه دیگران را فرو رفتن در جاهلیت مدرن نجات خواهیم داد.

وی با اشاره لزوم تبیین و روشنگری در مواجه با مسائل اجتماعی بیان کرد: کودکان و فرزندان ما مانند تابلوی سفید و پاکی می‌مانند که هر چه ما برای آنها به تصویر بکشانیم به نمایش خواهند گذاشت، فرزندان باید اخلاق حسنه و رفتار مناسب را از رفتار و سکنات ما یاد بگیرند، پس اگر اعمال ما ناشی از اخلاق نیکوی ما باشد آنان نیز این رفتار را از خود به نمایش خواهند گذاشت.

زمانی تصریح کرد: والدین، معلمان و مربیان که نقش تربیتی برای نسل جدید را دارند، باید در کنار نقش آموزگاری مزین به حسن خلق و حسن عمل باشند، تا آموزه‌های آنان برای جوانان باورپذیر باشد، چرا که با شعار محض و آموزش بدون عمل راه به جایی نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسئولین کشور و هر کس که نقش و سمتی در جامعه دارد، از خرد و کلان، اگر در انجام تکالیف اداری و مسئولیت خود اخلاق حسنه و مهربانی پیامبر عظیم‌الشان اسلام را در مواجه به مردم را اجرا کنند و تحت آموزه‌های قرآن کریم قرار گیرند، آثار و برکات آن را در تمام شئون زندگی خود و دیگران خواهند دید.

وی افزود: علاوه بر آن پروردگار نیز در قبال چنین مردمی تمام برکات و رحمت بی پایان خود را جاری خواهد ساخت چرا که این از وعده‌های صادق الهی در قرآن کریم است.

زمانی خاطرنشان کرد: در برابر حوادث و انحرافات دنیای مدرن باید به فطرت خود برگردیم، خدا به همه عقل داده و در آیات قرآن بارها بر نیروی تفکر و تعقل تاکید شده، باید اندیشید که ذهن، عقل، گوش و چشم خود را به چه جریانی باید بسپاریم.

این مدرس علوم قرآنی ادامه داد: دشمنان با نفوذ در اذهان به دنبال کنترل و استعمارکشاندن عقل و اندیشه انسان‌ها بوده، با وجود قرآن که نجات‌دهنده بشر از گمراهی و انحراف است و با بهره‌گیری از نیروی تعقل، روشنگری و بیان حقایق می‌توانیم خود را از حوادث آخرالزمانی نجات دهیم.

زمانی در پایان گفت: مذهبی و غیرمذهبی، باحجاب و بی‌حجاب نباید در مقابل هم قرار بگیرند تا دشمن از گسست اجتماعی به نفع خود بهره ببرد، بلکه باید با اخلاق حسنه آنها را به سمت خدا دعوت کرده و عیب و ایرادشان را برطرف کرد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان