۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین پله پله تا خدا در اعتکاف نوجوانان قزوینی
کد خبر: ۳۶۱۵۹۸ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ساعت: ۱۴:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

پله پله تا خدا در اعتکاف نوجوانان قزوینی

مسجد موسی ابن جعفر در خیابان حیدری شهر قزوین، امسال میزبان دخترکانی از جنس نور است، نوجوانانی ۱۰ الی ۱۸ ساله که ماندن در کنار معبود یکتا را بر تمام امور دنیوی خود ترجیح داده‌اند.

پله پله تا خدا در اعتکاف نوجوانان قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، تا حالا مشاهده کرده‌اید صدها فرشته در یک جا کنارهم جمع شده و انوار الهی در بینشان موج بزند؟ من این را امروز در بین دانش‌آموزان معتکف به چشم خود دیدم.

فرشتگانی که آوای عبادت و ناله‌هایشان گوش را نوازش می‌داد! همان‌هایی که حالا سه روز است با روزه‌داری، عبادت، مناجات و تفکر و تعقل رنگ خدایی به خود گرفته‌اند!

مسجد موسی ابن جعفر در خیابان حیدری شهر قزوین، امسال میزبان دخترکانی از جنس نور است، نوجوانانی 10 الی 18 ساله که ماندن در کنار معبود یکتا را بر تمام امور دنیوی خود ترجیح داده‌اند.

فضای مسجد جوابگوی این همه شور و اشتیاق نیست، وارد مسجد که می‌شوی به سختی جایی برای نشستن پیدا می‌کنی، می‌گویند این مسجد بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز را خیلی بیشتر از ظرفیت در خود جای داده است، استقبال این فرشته‌ها از مراسم اعتکاف به قدری پرشور بوده که روز اول بسیاری از آنها بعد از شنیدن خبر تکمیلی ظرفیت با گریه و زاری به خانه خود برگشته‌اند.

یک ساعت به نماز ظهر مانده، همه مهمانان خدا منظم و مرتب نشسته و به صحبت‌های آقای سخنران گوش می‌دهند، سخنران از خودشناسی می‌گوید، اینکه در کجای زندگی خود هستید، چقدر با خودتان آشتی بوده و چقدر با کارهایتان به خدا نزدیک شدید؟ سخنران می‌گوید و دختران نوجوان سر در گریبان گریه می‌کنند.

فضای مسجد از ناله‌های معصومانه این فرشته‌ها مشحون می‌شود، به آنها که نگاه می‌کنم دلم قنج می‌رود، به حالشان غبطه می‌خورم، دل‌های پاکی که با یک تلنگر می‌شکنند و به راه می‌آیند، به گمانم سخنران برای به دست گرفتن فضا کار سختی ندارد، قلب‌های آماده این نوگلان آماده خودشناسی و خداشناسی است، تنها یک بلد راه می‌خواهد.

اینها آمده‌اند در این سه روز معنوی روح پاک خود را جلا داده و در مسیر الهی ذوب شوند و چه حسی والاتر از اینکه خودت را بی‌واسطه در کنار خدا احساس کنی!



بیتا دختر 11 ساله‌ دبستانی است که با وجود سن کمش در این مراسم معنوی شرکت کرده و بنا به گفته خودش از آن کوچکتر هم اینجا حضور دارند، این فرشته کوچک که هنوز چادر جشن تکلیفش را برسر دارد در مورد دلیل حضورش به خبرنگار صبح قزوین گفت: من به اینجا آمدم تا راحت‌تر به خدا نزدیک بشوم، کنار او بنشینم و با او درد دل کنم.

وی ادامه داد: برای حضور در مراسم اعتکاف خیلی به مادرم اصرار کردم تا اجازه بدهد من هم بتوانم مانند دوستانم مزه با خدا بودن را بچشم، الان خیلی خوشحالم که اینجا هستم و از خدا ممنون که من را هم به مهمانی‌اش دعوت کرده است.

این دانش‌آموز قزوینی با بیان اینکه بعد از این دوست دارم هرساله به اعتکاف بیایم، گفت: می‌خواهم به همه دوستانم بگویم که حتما به اینجا بیایند و حس نزدیکی با خدا را تجربه کنند، چون باید خودشان با تمام وجود این حال و هوا را درک کنند.



نرگس خلیلی دیگر دانش آموز قزوینی است که برای اولین بار در اعتکاف سه روزه شرکت کرده، او که 11 سال بیشتر ندارد به خبرنگار صبح قزوین گفت: من اینجا آمدم چون که احساس می‌کنم خیلی بهتر از بیرون است، من اینجا به خدا خیلی نزدیک‌تر شدم، انگار در آغوش خدا هستم.

وی بیان کرد: امیدوارم بتوانم این حس را با خود نگه داشته و دیگر گناه نکنم تا دوباره از خدا دور نشوم.

این دانش آموز 11 ساله ادامه داد: مراسم اعتکاف خیلی زیباتر از آن چیزی است که تصور می‌کردم، دلم نمی‌خواهد این سه روز تمام بشود.

نرگس در پاسخ به این سوال که دلت برای خانواده تنگ نشده، گفت: در این سه روز آنقدر به خدا و خودم فکر کردم که اصلا حس دلتنگی به سراغم نیامده، نمی‌دانم شاید زمان رفتن وقتی مامان به دنبالم بیاید بی‌اختیار بغلش کنمم و تازه احساس کنم که چقدر دلم برای او و بابا تنگ شده است.

این دخترنوجوان با توصیه‌‌ای همسن و سالانش گفت: بچه‌ها خودتان را پیدا کنید و به سمت خدا بیایید، خدا خیلی مهربان است، خودتان در آغوش بکشانید و کاری نکنید که از دست شما ناراحت بشود.



فاطمه دختر 17 ساله قزوینی که به همراه دوستانش به این مسجد برای اعتکاف آمده به خبرنگار صبح قزوین گفت: برای نزدیکتر شدن به خدا و قوی‌تر کردن ایمانم به این مکان مقدس قدم گذاشتم، احساس بسیار خوبی دارم و از اینکه سه روز در مسجد هستم بسیار خوشحالم و از الان غصه تمام شدن وقت و مجالم را می‌خورم.

این دانش‌آموز ادامه داد: این دومین‌بار است که در اعتکاف شرکت می‌کنم، اعتکاف از آن حس‌هایی است که موقع نزدیک شدن به روزهایش، قلب و دلت به تپش می‌افتد، مانند حس اربعین که با نزدیک شدنش آرام و قرار از کف می‌‌دهیم.

فاطمه تصریح کرد: به دوستان و همسن و سالان خود بهره بردن و حظ معنوی از این مراسم معنوی را توصیه می‌کنم.

وی در پایان گفت: تلاش می‌کنم تا این روحیه اعتکاف را با خود از مسجد به خانه و در اجتماع ببرم و از آن به نحو شایسته استفاده کنم.

محدثه پارسا مسئول هماهنگی و نماینده ستاد اعتکاف در مسجد موسی‌ابن‌جعفر  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: این مسجد مخصوص دانش‌آموز دختر ۱۲ تا ۱۸ ساله است که در بین آنها نوجوانان ۱۰، ۱۱ ساله هم پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ دانش‌آموز به همراه ۵۰ خادم در این مسجد مستقر هستند.

پارسا درخصوص ویژه برنامه‌های تدارک دیده برای این نوجوانان بیان کرد: سه گروه فعال فرهنگی شهر قزوین در حوزه دختران نوجوان ویژه برنامه‌های این مسجد را برعهده گرفتند.

وی تاکید کرد: عمده هدف ما تکیه بر دختران نوجوان خاکستری هست که با دعوت به این برنامه معنوی دنبال شناساندن و هویت بخشی به این عزیزان هستیم.



نماینده ستاد اعتکاف در این مسجد خاطرنشان کرد: مهمترین هدف ما در اجرای برنامه‌ها خودشناسی و برگرداندن نوجوانان به هویت خود است و شعار ما در این طرح " کجای زندگی خود هستید" است.

پارسا افزود: از دیگر برنامه‌های ما معرفی الگوی مناسب به دختران نوجوان است که در این زمینه کتاب "من میترا نیستم"، داستان زندگی شهیده زینب کمایی را معرفی کرده و با روایتگری به دنبال شناساندن این شهید بزرگوار برای نسل نوجوان هستیم.

وی یادآور شد: پخش مستندهای فرهنگی و معرفتی، تشکیل حلقه‌های معرفتی متناسب با گروه‌سنی دختران نوجوان معتکف با بیان مسائل روز و همچنین برنامه سین جیم که نشست صمیمی با موضوع انقلاب اسلامی و پاسخ به سوالات و شبهات در این حوزه از دیگر برنامه‌های ارائه شده برای دختران دانش‌آموز است.

پارسا در پایان گفت: وجود این تعداد دختر نوجوان، به دلیل قلب پاک و آماده‌ای که دارند، ظرفیت مناسبی است که باید به بهترین شکل از آن در جهت اهداف دینی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی بهره برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، مراسم معنوی اعتکاف ازسحرگاه روز شنبه و هم زمان با ولادت حضرت امیرالمونین آغاز شده است، عصر دوشنبه با قرائت دعای ام داوود و انجام اعمال آن تا نماز مغرب و عشاء به پایان خواهد رسید.

دانش‌آموزان معتکف در اینروز حال دیگری داشتند، از طرفی شاد که سه روز را بدون گناه و همراه با استغفار و سراسر معنویت گذرانده بودند و از طرفی غمگین که می‌بایست کوله بارشان را مهیای رفتن کرده و افطار امروز خود را با وداع ایام البیض همراه کنند.

در روز آخر و ساعاتی که هر لحظه به پایان این مهمانی سراسر معنوی نزدیک می‌شویم، هرکس به دنبال این است که از لحظه لحظه آن استفاده کرده و از طرفی نگران بازگشت به روند زندگی عادی و دور شدن و گم کردن هویت اصلی خود در بین زرق و برق و مسایل زندگی است، نگرانی که در چشم تمامی این دختران نوجوان آشکار است.

 انتهای پيام/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان