۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین شب آرزوها، شب رحمت بیکران الهی است
کد خبر: ۳۶۱۳۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۶ ساعت: ۱۳:۴۹ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه علمیه قزوین:

شب آرزوها، شب رحمت بیکران الهی است

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: لیله الرغائب؛ نخستین شب جمعه ماه پربرکت رجب در حالی فرا می‌رسد که بنا بر روایات فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر شده و ساکن زمین می‌شوند و نیت‌های پاک بندگان را به خداوند می‌رساند.

شب آرزوها، شب رحمت بیکران الهی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح  قزوین، نخستین شب جمعه ماه پربرکت رجب در حالی فرا می‌رسد که بنا بر روایات فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر  شده و ساکن زمین می‌شوند و نیت‌های پاک بندگان را به خداوند می‌رساند.

بنابراین ضمن تاکید بر اعمالی که مربوط به چنین شبی است، فرصت طلب خواسته‌های به حق و آرزوهای دست یافتنی را نمی‌توان از دست داد.

در باب فضیلت این شب، سخنان بسیاری بیان شده است. آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی صاحب کتاب المراقبات در باب لیلة الرغائب مطالبی بیان کرده است: «چنانچه شب اول ماه مصادف با شب جمعه بود، سزاوار است عمل لیلة الرغائب را نیز انجام دهد. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آنرا لیلة الرغائب می‌نامند.

این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند به طور غیرمنتظره‌ای بر آنان وارد شده و می‌فرماید: ای فرشتگانم! هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض می‌کنند: حاجات ما این است که از روزه داران رجب درگذری. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم.»

حجت الاسلام علی عباسی استاد حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص فضیلت لیله الرغائب اظهار کرد:  اگر بخواهیم معنای لغوی لیله الرغائب را بیان کنیم، لیله به معنی شب و واژه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنی چیزی که مورد رغبت و میل و همچنین به معنای بخشش و عطای زیاد است.

وی ادامه داد: «لیلةالرغائب» هم به عنوان شبی که توجه به آن زیاد است و هم به عنوان شبی که در آن بخشش و عطا فراوان است می‌تواند معنی شود، چیزی که در بین مردم به شب آرزوها معروف است.

حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: شب آرزوها بدین معنی که در این شب در رحمت الهی به روی بندگان باز است و دعاها مستجاب می‌شوند و هر آرزو و رغبه‌ای داشته باشند  به استجابت نزدیکتر است.

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: فضلیت این شب به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رجب است، در واقع این برتری ماه رجب است که به این شب فضلیت خاص داده است.

وی یادآور شد: در فرهنگ قرآنی اسلامی، برای برخی از زمان‌ها و مکان‌ها خصوصیات ویژه ای دارند، به عنوان مثال سرزمین چون بیت المقدس و مکه جایگاه قداست معنوی خاصی دارند و اعمال در آن مکانها از پاداش و ارزش ویژه ای برخوردار می‌باشد.

عباسی ادامه داد: بر همین اساس برخی از زمان‌ها نیز چون سحرگاهان و فجر و لیله القدر از چنین ویژگی‌های خاص بهره‌مند هستند، این ویژگی را می‌توان درباره برخی از ماه‌ها چون ماه رمضان و یا ماه رجب برشمرد که از فضایل خاصی برخوردار هستند، لذا  از جمله ویژگی‌های انحصاری ماه رجب، لیله الرغائب است.

مدیر سابق حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه برای این شب اعمال و فضایل بسیاری نقل شده است، افزود: از جمله اعمالی که برای این شب در روایات بیان شده، نماز 12 رکعتی است که در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب به تفصیل بدان پرداخته، همچنین گرفتن روزه در روز پنجشنبه، خیرات فراوان است.

وی بیان کرد: خیرات برای اموات، استغفار و طلب مغفرت و رحمت خدا، صدقه دادن از دیگر اعمال سفارش شده در این شب است.

عباسی در پایان گفت: ماه مبارک رجب سراسر پر از خیر و برکت است، مومنین باید تلاش کنند از فضایل و اعمال این ماه غفلت نکنند چرا که این ماه و ماه شعبان مقدمه‌ای برای ماه مهمانی خدا، ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام/2001
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان