۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین تنها موسسه عفاف و حجاب قزوین در آستانه تعطیلی است
کد خبر: ۳۵۹۲۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۱۵ ساعت: ۱۳:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از فراز و نشیب یک کار فرهنگی؛

تنها موسسه عفاف و حجاب قزوین در آستانه تعطیلی است

موسسه ریحانه در راستای دغدغه‌های بانوان محجبه در قزوین راه‌اندازی شده است که متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۱۰سال فعالیت به دلیل عدم حمایت مسئولین و مشکلات مالی نیز مسئول این موسسه خبر از پایان دادن به فعالیت خود را می‌دهد.

تنها موسسه عفاف و حجاب قزوین در آستانه تعطیلی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مجموعه "ریحانه" نخستین مجتمع تخصصی و فرهنگی عفاف و حجاب در استان قزوین است که در سال 90 راه‌اندازی شد؛ پیش از آن چنین اقدامی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب در استان صورت نگرفته بود و بسیاری از بانوان دغدغه تهیه اقلام عفاف و حجاب را داشتند.

پس از راه‌اندازی این موسسه در واقع بسیاری از دلنگرانی‌های بانوان برطرف شده و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت که متاسفانه بعد از گذشت بیش از 10سال فعالیت، مسئول این موسسه خبر از پایان دادن به فعالیت خود را می‌دهد.

سیدعلی مجابی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در این رابطه اظهار کرد: از سال ۵۹ وارد عرصه فرهنگی در حوزه دفاع مقدس شده‌ام و برگزاری شب خاطره، یادواره و کنگره شهدا از جمله برنامه‌هایی بود که به همراه دوستانم توانستیم برای اولین بار در استان طراحی و به مرحله اجرا برسانیم.

وی با اشاره به برگزاری 100 شب خاطره در قزوین افزود: از سال ۹۰ تاکنون بیش از صد هزار عکس از شهدا جمع آوری کرده و بیش از ۹۰ خاطره از خانواده‌های شهدا ساخته‌ایم.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه  با بیان اینکه حوزه فعالیت اصلی او کارگردانی، مستندسازی و جمع آوری آثار شهدا و ایثارگران است؛ گفت: سال 88 که به همراه همسرم برای خرید چادر به سطح شهر مراجعه کرده بودیم مرکز مناسبی برای تهیه چادر پیدا نکردیم و همین مسئله موجب ایجاد چالش بزرگی در ذهنم شد.

مجابی ادامه داد: در سال 89 نمونه‌ای چادر را طراحی و به مسئول بسیج زنان وقت و عضو شورای شهر ارائه کردم که خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و حتی پیشنهاد اجرایی کردن آن را نیز دادند.

وی اذعان کرد: گرچه در ابتدای راه با موانعی همراه بودم و برخی از اعضای شورای شهر وقت همکاری لازم را نداشتند اما با هر تلاشی که بود سه شعبه موسسه عفاف و حجاب ریحانه در شهرک کوثر، میدان مادر و خیابان خیام را راه‌اندازی کردم.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه اذعان کرد: برای این کار شیوه نامه و هدف تعیین کردم که مورد تایید مسئولین قرارگاه خاتم کشور هم قرار گرفت اما متاسفانه برخی تفکرات اشتباه موجب شد که صاحب ملک شعبه کوثر، دستور تخلیه دهد.

هدف از فعالیت موسسه ریحانه کسب تجارت نیست

مجابی تصریح کرد: هدف از تولید محصولات متنوع در حوزه عفاف و حجاب کسب درآمد و تجارت نیست بلکه یک اقدام عام‌المنفعه است و انتظار داریم که مسئولین متولی امر ما را در این حوزه یاری کنند اما اکنون دست‌اندرکاران ما را به جایی رسانده‌‌اند که خسته و دلزده شدیم و در نظر داریم که موسسه عفاف و حجاب "ریحانه" را به طور کامل تعطیل کنیم.

وی عنوان کرد: این موضوع را به تمام مسئولین شهری و مدیران کل مطرح کرده‌ایم که متاسفانه تاکنون هیچ همراهی و عکس‌العملی وجود نداشته است.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه اذعان کرد: موسسه ریحانه نه تنها هیچ گونه سود مالی برای ما ندارد؛ بلکه فعالان این حوزه بیشتر چهره‌های فرهنگی استان در حوزه عفاف و حجاب و دفاع مقدس هستند.

مجابی خاطرنشان کرد: با مسئولین چندین مسجد در سطح شهر قرارداد بستیم تا افرادی که بضاعت مالی برای خرید چادر ندارند را به ما معرفی کنند و چادر نیم بها یا رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: مسئولان، مجتمع ریحانه را یک مرکز خصوصی می‌دانند تا جایی که مالیات بردرآمد بسیار بالایی برای ما تعیین می‌کنند؛ زمانی که موضوع را از اداره مالیات پیگیر شدم در پاسخ مطرح کردند؛ چون در محدوده خیام و مرکز خرید فعالیت دارید قطعا فروش بالایی خواهید داشت به همین دلیل مالیات را بالا تعیین کردیم، در حالی که بسیاری از مشتری‌های ما همان بانوانی هستند که از سوی مساجد برای چادر رایگان به ما معرفی می‌شوند.

حمایت نشویم، تعطیل می‌کنیم

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه اظهار کرد: ما این موسسه را در خیابان خیام راه‌اندازی کردیم چون مرکز تردد جوانان است چون بنا نیست که مرکز خرید مردم تنها به مد و لباس‌های نامتعارف اختصاص داده شود؛ این در حالی است که برخی کاسبین به همین دلیل ما را تهدید کردند.

مجابی افزود: اکنون موسسه ریحانه یک مکان ثابت برای ادامه کار ندارد و این موجب شده تا علاوه بر اجاره بها، مالیات بر درآمد و حتی مالیات بر درآمد صاحب ملک را نیز ما پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه از همه طرف تحت فشار هستیم بنابراین دیگر توانایی تحمل این همه تنش و جابجایی‌های هر ساله را نداریم؛ اگر حجاب و عفاف یک کارفرهنگی است، مسئولین باید در این زمینه ورود پیدا کنند نه اینکه برای ما که به عنوان یک موسسه مردم نهاد فعالیت می‌کنیم نیز سنگ‌اندازی کنند.

مجابی اذعان کرد: صاحب ملک فعلی موسسه ریحانه تذکر داده بود که تا نیمه اول شهریور ماه این ملک باید تخلیه شود اما با وساطت دوستان تا پایان شهریور ماه به ما مهلت داده‌اند که اگر مسئولین همکاری لازم را نداشته باشند به فعالیت این موسسه پایان می‌دهم.

مسئولین پای کار فرهنگی عفاف و حجاب بیایند 

مجابی ابراز کرد: در این فضای سهمگین و مبتذل که بی‌حجابی بیداد می‌کند نیاز است که یک ستاد بحران و اتاق فکر برای رسیدگی و مقابله با بی‌حجابی و بی‌بندوباری در استان تشکیل شود چون قزوین به دارالمومنین معروف است و ما برای این موقعیت شهدا و علمای بسیاری را نثار کردیم.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه عنوان کرد: اداره کل اوقاف می‌تواند از ظرفیت‌های وقف در حوزه عفاف و حجاب به خوبی بهره گیرد به طوری که می‌توان املاک موقوفه را به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تولیدی و فروشگاهی و راه‌اندازی خانه عفاف و حجاب اختصاص داد.

مجابی اذعان کرد: با تلاشی که صورت گرفت در یک مقطعی توانستیم چادرهای با قیمت مناسب تهیه کنیم به همین منظور در سطح شهر تبلیغ کردیم که چادر کهنه با نو تعویض می‌شود که در این راستا با رایزنی با مساجد، بسیج سازندگی و بسیج خواهران سپاه؛ چند ماه یک بار 300 تا 500 چادر به مناطق محروم ارسال می‌کردیم.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه بیان کرد: متأسفانه دولت‌های پیشین آنقدر هدفمند پارچه چادری را گران کردند که خیلی از اقشار جامعه توان خرید چادر را ندارند و حتی برخی به این دلیل چادرهای خود را کنار می‌گذارند.

مجابی اذعان کرد: اکنون که دولت و مجلس به دست افراد انقلابی اداره می‌شود انتظار داریم در این عرصه فرهنگی ورود پیدا کنند؛ نمایندگان مجلس می‌توانند این مصوبه را در مجلس علنی کنند که چادر را از کالاهای تجاری خارج کرده و به عنوان کالای فرهنگی معرفی کنند.

توجه به مسئله چادر و حجاب کمرنگ شده است

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه تصریح کرد: از متولیان این امر به ویژه دستگاه‌های فرهنگی شهر دعوت می‌کنم که پای صحبت‌های ما بنشینند چون با توجه به مسائل مالی پیش‌ آمده اگر این روال ادامه یابد، مجبور به جمع کردن موسسه عفاف و حجاب هستیم.

مجابی ابراز کرد: اکنون یک استاد کار ماهر در مجموعه ریحانه همکاری می‌کند که اگر مسئولین شهری همت کنند و یک مکان یا کارگاه و چرخ خیاطی در اختیار ما قرار دهند؛ می‌توانیم در قزوین تولیدی چادر راه‌اندازی کنیم و این آمادگی و توانمندی را داریم که برای بانوان سرپرست خانوار نیز اشتغال ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه آنقدر توجه به مسئله چادر و حجاب کمرنگ شده که وقتی برای دریافت مجوز چادر به اتحادیه پوشاک مراجعه کردیم هیچ رسته‌ای به نام چادر نداشتند و همین موجب شد که ما مجوز خود را از سازمان تبلیغات دریافت کنیم و درواقع اولین گروهی هستیم که مجوز کارگروه عفاف و حجاب را دریافت کردیم.

مسئول موسسه عفاف و حجاب ریحانه در پایان گفت: اقدامات فراوانی در بحث فرهنگی و عفاف و حجاب می‌توان انجام داد که به تنهایی امکان‌پذیر نیست بنابراین اگر مسئولین پای کار آیند و برنامه ریزی و مصوبات لازم را داشته باشند قطعا این کار ار ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان