۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین خدمت رسانی توسط ۳هزار موکب به زائرین اربعین حسینی
کد خبر: ۳۵۸۹۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۲۸ ساعت: ۱۵:۳۶ ↗ لینک کوتاه

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین خبر داد

خدمت رسانی توسط ۳هزار موکب به زائرین اربعین حسینی/ مواکب مشترک ایران و عراق دایر می‌شود

یوسف افضلی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، طی سال‌جاری ۳ هزار موکب در قالب ۸ قرارگاه داخل و خارج از مرز کشور در عراق به زائران اربعین خدمات رفاهی ارائه می‌کنند.

خدمت رسانی توسط ۳هزار موکب به زائرین اربعین حسینی
به گزارش فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ یوسف افضلی در همایش مدیران اجرایی مواکب اربعین حسینی استان قزوین که ظهر امروز در سالن باغستان جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در اربعین سال‌جاری خدمات به زائرین توسط 3 هزار موکب در قالب 8 قرارگاه در کشور عراق و در مرزهای کشور ارائه می‌شود.

وی با اذعان به اینکه پیاده‌روی اربعین سال‌جاری به دلیل لغو برخی از محدودیت‌های تردد و ارزان بودن آن، متفاوت‌تر از سا‌ل‌های گذشته است، افزود: حضور پر شور مردم در این مراسم وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولین در کمیته اسکان و تغذیه قرار می‌دهد؛ همه باید تلاش کنیم خدمات بهتری به زائرین ارائه دهیم.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی عنوان کرد: خروج هر نوع دارو از مرز کشور منوط به مجوز هلال احمر است و  گمرک در این بین همراهی‎‌های لازم را خواهد داشت‌.
 
اختصاص سهمیه به استان‌ها برای خروج خودروها از مرزهای کشور

افضلی تصریح کرد: فعالیت سامانه موکب‌داری برای تسهیل‌گری فعالیت‌های مواکب و پاسخگویی بهتر به نیازهای موکب‌داران از دو سال گذشته آغاز شده؛ در مرحله نخست روند ثبت تا صدور پروانه موکب در سامانه انجام و در مرحله بعد بانک اطلاعاتی خادمان مواکب ثبت می‌شود.

وی اذعان کرد: جلسات هم اندیشی مختلفی برای پیگیری مراسم پیاده روی اربعین در ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال گذشته تا به امروز برگزار شده و به دلیل گرمی هوا و شراط ویژه آن، کمیته آب برای تأمین آب مورد نیاز زائران تشکیل شده است.

این مسئول گفت: در سال‌های گذشته برای خروج کالا از مرز با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و به منظور حل این مشکلات در سال‌جاری تلاش و رایزنی کردیم، برای هر استان سهمیه‌ای مدنظر قرار گرفته است تا این مشکل هم رفع گردد.


افضلی یادآور شد: ثبت‌نام کالا و خودروهای مورد نظر برای ارسال به عراق در سامانه مربوطه شروع شده و تاکنون حدود 800 کامیون از تمام استان‌های کشور ثبت‌نام کرده‌اند؛ پیش‌بینی می‌شود در اربعین سال‌جاری 600 هزار خودرو برای انتقال اقلام ثبت نام نمایند.

ایجاد مواکب مشترک در عراق از سیاست‌های ستاد مرکزی اربعین

وی تصریح کرد: براساس نیازهای احساس شده در حوزه سلامت زائران اربعین و مصوبه کمیته بهداشت و درمان، در هر موکب یک ناظر بهداشتی به منظور رعایت بهداشت و درمان حضور خواهد داشت.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: طی سال‌های گذشته با مشکلات مختلفی در مرزهای کشور همراه بودیم؛ برای نمونه مدت توقف خودروها بسیار طولانی بود یا گاها زائران به واسطه پنهان کردن خود در خودروهای کالاها از مرز عبور می‌کردند، برای جلوگیری از چنین تخلفاتی در سال‌جاری تصویب کردیم هر موکبی تخلفی انجام دهد به طور جدی با آنها برخورد خواهیم کرد.

افضلی ابراز کرد: ظرفیتی که برای برپایی موکب‌های اربعین سال ‎جاری وجود دارد در دنیا بی نظیر است چراکه به واسطه عنایت ویژه سیدالشهدا، می‌‌توانیم خدمات شبانه روزی به زائران را توسط دو هزار و 500 مجموعه ساماندهی شده ارائه دهیم.
 
وی با تأکید بر جریان مردمی سازی اربعین حسینی گفت: امروز مردم به عنوان بزرگترین سرمایه موکب‌داری هستند و اگر این سرمایه دچار خلل شود اعتبار موکب‌ها ساقط خواهد شد.

این مسئول حساسیت‌زدایی از مواکب عراقی و ایجاد مواکب مشترک در عراق را از جمله سیاست‌های کمیته مرکزی اربعین عنوان کرد و یادآور شد: تجربه نشان داده نوعی فضای رقابتی بین موکب‌های عراقی و ایرانی در سال‌های گذشته وجود داشت که نارضایتی مردم عراق را فراهم کرده بود.

افضلی عنوان کرد: اسکان زائران اولویت نخست ما در اربعین سال‌جاری است چراکه نوع و زمان راهپیمایی تغییر خواهد کرد و به علت گرمی هوا زائران ترجیح می‌دهند شبانه پیاده روی داشته باشند؛ چنین شرایطی می‌طلبد مکانی برای اسکان زائران در زمان‌های اوج گرما طی روز توسط موکب‌داران مد نظر قرار بگیرد.

وی موضوع آب را از موضوعات اساسی در راهپیمایی اربعین دانست و ابراز کرد: به دنبال تأمین 40 میلیون بطری آب توسط دستگاه‌ها و اختصاص آن به موکب‌ها هستیم که البته به دلیل شرایط گرمای هوا، این میزان پاسخگو نخواهد بود.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: استفاده از زنجیره غذایی سرد توسط موکب داران توصیه می‌شود؛ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر پیاده‌روی اربعین به صورت خانوادگی نیاز داریم تمهیدات لازم برای بانوان و کودکان در نظر گرفته شود.

افضلی گفت: باتوجه به اینکه مردم عراق به عنوان میزبان اصلی مراسم اربعین هستند، باید در ارائه خدمات با آنها مشارکت داشته و خدمت در دستگاه سیدالشهدا را یک فرصت بدانیم.

 وی در پایان یادآور شد: در سال‌جاری، ارسال بار از مرزهای کشور توسط خودروهای اربعین 10 روز زودتر آغاز شده و از موکب‌داران درخواست داریم براساس روال تعریف شده کالاها را ارسال کنند.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان