۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین وضعیت نابسامان قبور شهدای گمنام در آمادگاه ارتش آبیک
کد خبر: ۳۵۶۷۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۸ ساعت: ۹:۱۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

وضعیت نابسامان قبور شهدای گمنام در آمادگاه ارتش آبیک/ مردم در انتظار تحقق وعده مسئولین

مزار دو شهید گمنامی که در آمادگاه ارتش آبیک خاکسپاری شده‌اند پس از گذشت چهار سال همچنان بدون المان است و وضعیت نابسمان این مکان مقدس موجب رنجیده خاطر شدن خانواده‌های معزز شهدا و مردم و دغدغه‌مندان فرهنگی شده است.

وضعیت نابسامان قبور شهدای گمنام در آمادگاه ارتش آبیک
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس در اول اسفندماه سال 1396 وارد استان قزوین شد و بنا به درخواست مسئولین امر همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در کوی سازمانی آمادگاه ارتش و پایگاه هوانیروز شهید امینی شهرستان آبیک به خاک سپرده  شد.

این شهدا که ۱۸ ساله و ۳۰ ساله بودند در عملیات والفجر ۸ در ام الرصاص به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.

در حال حاضر با گذشت 4 سال از تدفین پیکر پاک شهدای گمنام در آمادگاه ارتش آبیک و علی رغم وعده‌ای که مسئولین ارتش برای ساخت المان شهدا در این مکان داده‌اند اما همچنان شاهد بی‌سروسامانی مزار شهدا هستیم.

با گذشت 4سال نه تنها المان شهدای گمنام آمادگاه ارتش آبیک ساخته نشده بلکه در روزهای اخیر با انتشار تصاویری شاهد فضایی تخریب شده در اطراف قبور این شهدا هستیم که موجب رنجیده خاطر شدن خانواده‌های معزز شهدا و مردم و دغدغه‌مندان فرهنگی شده است.

بنا بر گفته برخی مسئولین این مکان در مرحله خاکبرداری برای ساخت المان است و البته برخی از شنیده‌های تایید نشده هم حاکی از این است که قبور این دو شهید والامقام در حال جابجایی به منطقه دیگری است.

در هر صورت اگر هم عملیاتی در این نقطه در حال انجام است باید مسئولین با ظرافت خاصی و با حفظ حرمت این مکان اقدام کرده و اطراف مزار را محصور می‌کردند تا این وضعیت نابسمان در مقابل دیدگان قرار نگیرد که متاسفانه این سهل‌انگاری‌ها نشات گرفته از بی‌توجهی و غفلت مسئولین نسبت به مقام شامخ شهداست.

پس از مطرح شدن این موضوع در صفحه رسمی صبح قزوین، فعالان فرهنگی و رسانه‌ها وافراد دغدغه‌مند واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی داشتند و عملکرد مسئولین در حوزه شهدا و به ویژه وضعیت پیش آمده برای قبور شهدای گمنام آبیک را نقد کردند.

قاسم اللهیاری از فعالین فرهنگی قزوین علاوه بر نقد عملکرد مسئولین و بدعهدی آنها در ساخت المان شهدای گمنام آبیک در صفحه شخصی اینستاگرام خود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: پیکر این دو شهید بزرگوار از سال 96 در آمادگاه ارتش آبیک خاکسپاری شده بدون اینکه مسئولین امر برای ساخت المان اقدام کنند و ما فقط هر روز وعده و وعید شنیده‌ایم.

وی افزود: در زمان تدفین شهدا در منطقه مسکونی آمادگاه آبیک استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفت و این اتفاق هم بنا به درخواست فرماندهان هوانیروز آبیک رقم خورد.

این فعال فرهنگی قزوین بیان کرد: متاسفانه پس از تدفین شهدا، مزار آنها رها شد و این در حالی است که در زمان تدفین شهدا از ارگانی که درخواست شهید داشتند تعهداتی برای ساخت المان شهدا هم گرفته می‌شود.

اللهیاری گفت: چهار سال از تدفین می‌گذرد و هنوز اقدام مقتضی صورت نگرفته است و این درحالی است که چون منطقه‌ای که شهدا تدفین شده‌اند یک منطقه نظامی است درواقع خود این ارگان موظف به ساخت المان هستند.

وی تصریح کرد: مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشند که وقتی توان ساخت یادمان شهدا را ندارد چرا درخواست پیکر شهید می‌دهند؟ اکنون چهار سال است که تنها درباره طرح المان صحبت می‌شود و صرفا در حد حرف باقی مانده است؛ درواقع این کوتاهی‌ها نوعی بی‌حرمتی به مقام شهدای گمنامی است که در آمادگاه آبیک تدفین شده‌اند.

فعال فرهنگی قزوین تاکید کرد: درواقع احترام امامزاده به متولی آن است و افرادی که در آن زمان برای شهدای گمنام درخواست می‌دهند باید خودشان هم برای ایجاد یادمان شهدا و اجرای برنامه‌های فرهنگی هم اقدام کنند.

به گزارش صبح قزوین در پی انعکاس وضعیت قبور شهدای گمنام در آمادگاه ارتش آبیک، امیر سرتیپ دکتر شیخ حسنی،رئیس بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح در جوار مزار شهدای گمنام آمادگاه حضور یافت و وضعیت ساخت و ساز المان شهدا را بررسی کرد.

در این بازدید امیر قول مساعد داد موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

همچنین حامد فتوحی، فرماندار آبیک برای پیگیری جدی موضوع قول مساعد داده و اعلام کرده است که در هفته آینده جلسه‌ای ویژه بررسی وضعیت قبور شهدای گمنام و ساخت المان برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان