۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟
کد خبر: ۳۵۶۷۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۲ ساعت: ۵:۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟

عید نوروز یکی از جشن‌های باستانی ایرانی هاست و همه مردم آن را جشن می‌گیرند و جالب است بدانید که عید نوروز در کشور‌های دیگر نیز به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود.

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟
 

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛با بيداری طبیعت از خواب زمستانی، فصلی نو نیز پدیدار می‌شود، فصلی که برای مردمان کشور‌های مختلف نیز رنگ و بوی جدیدی دارد. همانطور که می دانید علاوه بر ايران کشور‌های مختلف دیگری مثل کشور‌های آسیای میانه و قفقاز و بخش‌هایی از بالکان مانند ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، افغانستان، کوزو، آلبانی، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز این جشن بزرگ را گرامی می‌دارند و سنت‌های جذابی را به واسطه فرا رسیدن همین مناسبت مهم به جا می‌آورند.

 

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟


عید نوروز در تاجیکستان
جشن باستانی نوروز با انواع برنامه‌های هنری، ورزشی، تفریحی، ورزشی و تفننی در طی ۲ تا ۳ روز در تاجیکستان برگزار می‌شود. مردم تاجیکستان عید نوروز را با نام‌های جشن کشاورزان، عید بهار و نوروز می‌شناسند و در این ایام مشغول به جشن و سرور می‌باشند.

عید نوروز در افغانستان
افغانستان همسایه همزبان کشور ایران، عید نوروز را همزمان با ایران جشن می‌گیرد و حتی آداب و رسوم متعلق به آن از سفره هفت سین گرفته تا سمنو پختن و غذای مخصوص شب عید بسیار شبیه به آداب و سنن نوروز ایرانیان است.

عید نوروز در جمهوری آذربایجان
همان طور که می دانید جمهوری آذربایجان مثل سایر کشور‌های همسایه، در گذشته جزئی از ایران به شمار می‌رفت و به خاطر همین شباهت بسیاری می‌توان بین فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان و ایران ملاحظه کرد که برگزاری عید نوروز یکی از همین فرهنگ هاست.

 

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟

 

عید نوروز در قزاقستان
قزاقستان نیز همچون سایر کشور‌ها در هزاره‌های کهن متعلق به ایران بوده است و به همین خاطر از لحاظ فرهنگی بی‌شباهت به ایران نیست و در این کشور نیز عید نوروز، یک عید مقدس به شمار می‌رود و مردمانش اهمیت بسیار بالایی به این عید باستانی می‌دهند.

عید نوروز در آلبانی
اگرچه مردم کشور آلبانی مدت‌های طولانی تحت سلطه حکومت بیزانس و یونان قرار گرفته بود، اما جالب است بدانید با این حال مراسم عید نوروز را همچون ایران همه ساله برگزار می‌کند و این جشن را به عنوان جشن ملی خود اعلام کرده است.

عید نوروز در قرقیزستان
جمهوری قرقیزستان کشوری در نزدیکی ایران و همسایه تاجیکستان است و عید نوروز را جزئی از آداب و رسوم مهم خود می داند و نه تنها مردم به جشن و سرور می‌پردازند بلکه در این ایام بازارچه‌های سنتی صنایع دستی نيز برپا می شود.

 

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟

 

عید نوروز در ترکمنستان
آداب و رسوم ترکمنستان نیز بی شباهت به کشور ایران نیست. پس از استقلال ترکمنستان دوباره سنت‌های دیرینه خود را احيا کرد و برگزاری جشن عید نوروز یکی از همین آداب و سنن مهم مردم ترکمنستان می‌باشد.

عید نوروز در کوزوو
کوزوو یک جمهوری تازه تاسیس و مستقل می‌باشد که از سال ۲۰۱۷ به رسمیت شناخته شده است و جزو کشور‌های شبه جزیره بالکان به شمار می‌رود. این کشور قبل از استقلال جزئی از آلبانی بود به همین خاطر اکثر قومیت آن آلبانی تبار می باشند و جالب است بدانید که در این کشور نیز عید نوروز به عنوان یک عید باشکوه و باستانی برگزار می‌شود.

عید نوروز در ازبکستان
ازبکستان در کنار جاده ابریشم واقع است و از کشور‌های مهم تاریخی به شمار می‌رود. این کشور در گذشته بخشی از ایران بود و به همین خاطر اکثر مردم آن به زبان فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند و مهمتر از همه شباهت فرهنگی بالایی به همدیگر دارند. در این کشور عید نوروز در سال ۲۰۱۰ به رسمیت شناخته شده است بنابراین آن را یک عید ملی تلقی کرده و همه ساله در ایام نوروز این عید را گرامی می‌دارند.

 

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟

 

عید نوروز در عراق
هر ساله بسیاری از اقوام عراق مانند کرد‌های این  کشور همسایه، ​ نوروز را جشن می‌گیرند.


عید نوروز در ترکیه
ترکیه نیز از آن دسته کشور‌هایی است که عید نوروز را جشن می‌گیرد و این اتفاق توسط کرد‌های این کشور رقم می خورد. این جشن بزرگ به عنوان یک مراسم هنری و فرهنگی بین دانش‌آموزان ترکیه شناخته شده است. در این ایام شیرینی‌های خانگی و غذا‌های محلی فراوانی پخته می‌شود و تمیز کردن خانه و تهیه لباس نو از دیگر سنت‌های مردم ترکیه به مناسبت فرا رسیدن نوروز است.

عید نوروز در پاکستان
مردم کشور پاکستان نوروز را «عالم افروز» یعنی روز تازه رسیده می‌خوانند و معتقدند که با رسیدن نوروز دنیا درخشان و روشن‌تر می‌شود. از آداب و رسوم بسیار جالبی که مردم پاکستان در عید نوروز بیشتر به آن اهمیت می‌دهند آن است که از گفتار نامناسب پرهیز می‌کنند و شاعران پاکستانی اقدام به سرودن اشعار نوروزی به زبان‌های دری، اردو و عربی می‌کنند.

 

کدام کشور‌ها نوروز را جشن می گیرند؟


عید نوروز در هندوستان
شاید برایتان عجیب باشد، اما باید بدانید که هندوستان نیز از آن دسته کشور‌هایی است که عید نوروز را بسیار مهم تلقی کرده و با فرا رسیدن نوروز آن را جشن می گيرد. شباهت زیادی بین دو کشور ایران و هندوستان از لحاظ آداب و رسوم و سنن اجتماعی وجود دارد. چراکه طبق مطالعات باستان شناسی ثابت شده است که هندی‌ها و ایرانی‌ها دو شاخه از اقوام نخستین آریایی بودند.

عید نوروز در تانزانیا
تانزانیا از جمله کشور‌هایی است که برگزاری عید نوروز در آن از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در گذشته گروهی از مردم شیراز اقدام به مهاجرت به منطقه زنگبار در سواحل شرقی قاره آفریقا در تانزانیا کردند به رسم آیین دیرینه خود،​همه ساله اقدام به برگزاری عید نوروز می‌کنند.

عید نوروز در سین کیانگ چین
شباهت زیادی بین آداب و رسوم ایرانیان و آداب و رسوم مردم سین‌کیانگ در نوروز وجود دارد. در حقیقت آن‌ها نیز با برگزاری آیین‌های قدیمی که بسیار شبیه به فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانیان است همه ساله فرا رسیدن فصل بهار را با انجام خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین، تهیه لباس نو و دید و بازدید جشن می‌گیرند.


عید نوروز در ارمنستان
برگزاری عید نوروز برای ارمنی‌ها نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و مردم این کشور با برگزاری آداب و رسومی که از گذشتگان خود به میراث مانده است عید نوروز را به خوبی هرچه تمام برگزار می‌کنند. 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان