۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین جمعی از سازمان‌های مردم نهاد قزوین نامه اعتراضی صادر کردند
کد خبر: ۳۵۶۱۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۴ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

در اعتراض به حواشی فیلم فجر؛

جمعی از سازمان‌های مردم نهاد قزوین نامه اعتراضی صادر کردند

جمعی از سازمان‌های مردم نهاد قزوین در اعتراض به حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر نامه اعتراضی صادر کردند.

جمعی از سازمان‌های مردم نهاد قزوین نامه اعتراضی صادر کردند

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ جمعی از سازمان‌های مردم نهاد استان قزوین در واکنش به حواشی رخ داده در جشنواره فیلم فجر امسال، نامه‌های خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد صادر کرده و خواستار بازنگری و اصلاح آسیب‌های وارده بر این جشنواره ملی شدند.

متن نامه به شرح زیر است؛


بسم الله الرحمن الرحیم

وَلتَكُن مِنكُم أُمَّةٌ يَدعونَ إِلَى الخَيرِ وَيَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ۚ وَأُولٰئِكَ هُمُ المُفلِحونَ

باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند

 

جناب آقای دکتر اسماعیلی  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام علیکم

مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ بارها در خصوص شبیخون فرهنگی هشدار داده‌اند، اگر دشمن سبک‌زندگی ما را تغییر دهد حتما آرمان‌ها و اهداف ما هم عوض خواهد شد که در این صورت جای جلاد و دشمن تغییر می‌کند.

فرهنگ به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی زندگی انسان ها هميشه ازاهميت ويژه اي برخوردار بوده است. لذا به منظور تصميم گيري مناسب در اين حوزه، استفاده مناسب از فرصت ها و ظرفيت ها و رفع تهديدها و از بين بردن نقاط ضعف نياز است مديران اين حوزه داراي دانش و بينش کافي و مناسب باشند.

سینما باید اهداف انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ تحقق بخشد. همانطور که مقام معظم رهبری نقل به مضمون فرموده اند: «اول فرهنگ باید تغییر کند تا بعد از آن اوضاع سایر حوزه ها اعم از اقتصاد و... بهبود یابد» ما باید در پی بهتر شدن اوضاع فرهنگ و هنر کشورمان باشیم و آن را از این ولنگاری و افسارگسیختگی نجات دهیم

در سال‌های اخیر سینمای ایران شاهد فاصله یافتن جشنواره فیلم فجر با نقطه ایده آل و تأثیرگذار آن بوده است. در ساليان دورتر جشنواره فیلم فجر به‌عنوان رویدادی سینمایی- ملی همواره خود را به‌عنوان کامل‌ترین و دقیق‌ترین دریچه نمایش فعالیت سال سینمایی ایران نشان می‌داد

جشنواره ای که باید منطبق بر فرهنگ اسلامی و ملی باشد و سینمای ما که باید در جنگ رسانه‌ای دشمن در خط مقدم باشد، اما می‌بینیم که این طور نیست. در همین جشنواره فیلم فجر سخنان سخیف و غیرکارشناسانه‌ای زده می‌شود که می‌تواند در سطح جامعه تأثیر گذار باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد باید جلوی آن را بگیرد.

اگرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق سینمایی سال و نماد سینمای ملی ایران هنوز همچون رویدادی مهم نزد مردم، رسانه‌ها و نهادها دنبال می‌شود، اما اهمیت و اعتبار آن طی سالیان گذشته به مرور کاهش یافته است. این مورد را می‌توان در بی‌اعتناییِ بخشی از سینماگران و همچنین کم‌فروغی آثار شرکت‌کننده در سالیان اخیر جشنواره فیلم فجر مشاهده کرد. در سال‌های اخیر اعتراضات متعدد داخلی از‌سوی گروه‌های مختلف به مسائل جاری در جشنواره فیلم فجر باعث شده؛ بازنگری و بازاندیشی در این پدیده، مهم و ضروری به‌نظر آید.

ما باید سینمای جمهوری اسلامی ایران را به رشد و شکوفایی برسانیم و همچنین این رسانه را تریبونی برای آموزش دادن به افراد جامعه و به ویژه نسل جوان کنیم

 ما جمعی از جوانان قزوینی و  فعالین  و دبیران و مدیران عامل سازمان های مردم نهاد اعتقاد داریم دین و آیین دینی با تار و پور همه جامعه ایرانی گره خورده است و اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین و بی‌احترامی شود این محکوم است و از این اتفاق اعلام انزجار می‌کنیم. از این که دل جامعه ایرانی به درد بیاید، ما متاثر می‌شویم و ممکن است فردی خطایی مرتکب شود و اگر این خطا توهین به آیین‌ها و سلوک ایمانی جامعه باشد محکوم است و وظیفه مسوولان است که به عنوان متولیان فرهنگ و هنر عزیزانی که خاطرشان مکدر شده است عذرخواهی کنند و در جبران خسارات برآیند.

از این رو امضا کنندگان این بیانیه خواهان بازنگری اساسی در نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و برخورد قانونی با مسوولان، مدیران و عوامل جشنواره فجر و صدور عدم صلاحیت هنری اباحه گران و ممنوع نمودن هرگونه فعالیت هنری آن ها است.


انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان