۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین تعطیل است
کد خبر: ۳۵۴۳۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۱ ساعت: ۹:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل دیوان محاسبات استان قزوین:

بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین تعطیل است/ ۸پروژه ملی نیمه‌تمام در استان وجود دارد

امیر خلیلیان گفت: تعداد واحدهای صنعتی تعطیل در سال گذشته برابر ۷۵۳ واحد بوده که در حال حاضر آمار آن به ۵۰۳ واحد رسیده است؛ ۲۲۵ پروانه واحد صنعتی باطل، ۲۵ واحد احیا و ۳۳۹ واحد در حال تعطیلی است.

بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین تعطیل است
امیر خلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت درآمدهای استان قزوین اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری توزیع قابل توجهی در حوزه املاک صورت نگرفته و بسیاری از منابع دیوان در این حوزه مصرف نشده که باید در حوزه تملک درآمدها به صورت جدی ورود کنیم.

وی با اشاره به مانده مصرف نشده اعتبارات انتقالی از سال گذشته به سال‌جاری استان تصریح کرد: 530 میلیارد تومان مانده اعتبارات اختصاصی و هزینه تملک به سال 1400 منتقل شده و این اعتبار زمان مناسبی برای مصرف نداشته است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان قزوین ادامه داد: دیوان محاسبات می‌تواند به موضوعاتی که دغدغه اصلی استان است ورود کرده و گزارشاتی را در این حوزه به مسئولان ارائه دهد؛ از جمله این موارد می‌توان به بررسی پروژه‌های نیمه تمام ملی از جمله احداث مجتمع فرهنگی و هنری قزوین، احداث سد خاکی چنگوره آوج، بند انحرافی روستای شاکین، پل ورودی شهر آبگرم، دانشکده فنی و تأسیسات فاضلاب شهرستان تاکستان، سالن 6 هزار نفری و سالن دومیدانی قزوین اشاره کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: به منظور جلوگیری از حذف پروژه‌ها و تضییع بیت‌المال باید از دستگاه‌های اجرایی در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام حمایت و آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دیوان محاسبات آمادگی لازم برای همکاری در این بین را دارد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان قزوین با بیان اینکه گزارش هشت پروژه‌ نیمه تمام مهم در استان توسط دیوان محاسبات تهیه شده که این پروژه‌ها باید تعیین تکلیف شود؛ ابراز کرد: افزایش هزینه‌ها، کاهش اعتبارات پرداختی پروژه‌ها نسبت به پرداخت‌های تخصیص یافته آن و تصویب طرح‌های تملک و دارائی از جمله مشکلات پروژه‌های نیمه تمام است.

بیش از 500 واحد صنعتی در قزوین تعطیل است

خلیلیان با اشاره به گزارشی از آمار تعطیلی واحدهای صنعتی استان اذعان کرد: تعداد واحدهای صنعتی تعطیل در سال گذشته برابر 753 واحد بوده که در حال حاضر آمار آن به 503 واحد رسیده است؛ 225پروانه واحد صنعتی باطل و 25 واحد احیا و 339 واحد در حال تعطیلی است.

وی از استقرار 185 درصد از واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی خبر داد و بیان کرد: بخش قابل توجهی از آمار بیکاری‌ در واحدهای تعطیل شده مربوط به حوزه مالی، حقوقی و بانکی اعم از کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش و معوقات بانکی، افزایش قیمت مواد اولیه، واسطه‌گری‌های داخلی و خارجی، افزایش نرخ ارز، فرسودگی ماشین آلات، تورم، وجود انحصار شبه دولتی در بخش مواد اولیه و از دست دادن بازارهای هدف است.

این مقام مسئول با اشاره به بودجه‌ استان در بخش صندوق توسعه ملی ابراز کرد: در حوزه هزینه‌ها انحرافات قابل توجهی را مشاهده نکردیم اما استان در جذب منابع صندوق توسعه ملی در رتبه 30 قرار دارد و این جایگاه نشان می‌دهد از سهمیه یک میلیارد یورو از صندوق توسعه استفاده لازم نکرده‌ایم.

خلیلیان عنوان کرد: در رسیدگی به حقوق دولتی معادن برای 207 معدن فعال و نیمه فعال استان ورود کرده‌ایم و 162 معدن در حال بهره‌برداری بوده که حقوق دولتی معوق آن برابر 25 میلیارد تومان است.

بیش از یک هزار و 150 چاه فعال است

وی اذعان کرد: معوقات معادن تقریبا 56 میلیارد تومان بوده که 30 میلیارد تومان از بدهی‌های معادن مربوط به برداشت‌های غیرمجاز سد خاکی نهب بوده و به این موضوع رسیدگی و نسبت به آن شکایت شده است؛ هرچند موضوع در شورای معادن مطرح شد اما جای بحث دارد چراکه اختلافاتی بین دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان قزوین تصریح کرد: چاه‌های موسوم به فرم یک آب از موضوعات مهمی بوده که مجوز احداث آنها از سال‌های گذشته صادر شده است و بیش از یک هزار و 150 چاه فرم یک در استان فعال است.

وی اذعان کرد: موضوع گلخانه‌ها از موضوعات مهمی بوده که نیازمند توجه جدی‌تر مسئولان است و گاها برای مجوز ساخت بین شهرداری و جهاد کشاورزی مناقشه وجود دارد.

خلیلیان با اشاره به وضعیت سازماندهی خانه‌های سازمانی اظهار کرد: ابهاماتی در این خصوص وجود دارد و متناسب با قانون‌های مربوطه باید نسبت به این موضوع دقت کافی صورت گیرد.

وی افزود: عدم رعایت موافقت‌نامه‌ها، اعتبارات و مسیر اعتبار آن، استفاده از سامانه تدارکات دولت به منظور پرهیز از رانت و انحصار و قانون منع مداخله کارکنان در معاملات دولتی از جمله انحرافات مالی دستگاه‌هاست.

مدیرکل دیوان محاسبات استان قزوین با اشاره به نظارت بر بودجه سال‌جاری یادآور شد: دیوان محاسبات به حساب‌های سال‌جاری و گذشته به صورت مستقیم ورود پیدا می‌کند که براساس قوانین محدودیتی در ورود به منابع را نداشته و در تمام مسائل مالی کشور نیز تحقیق و تفحص می‌کند.

خلیلیان در پایان با اشاره به وضعیت درآمدها و بودجه‌ای استان در شش ماه نخست سال‌جاری گفت: در بخش عمومی 55 درصد و در بخش اختصاصی 35.5 درصد درآمدها وصول شده و در اعتبارات هزینه‌ای در بخش عمومی 46 درصد و در بخش اختصاصی 07/0 درصد وصول شده است.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان