۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین بیش از ۸۷درصد جمعیت بالای ۱۸سال قزوینی‌ها واکسینه شدند
کد خبر: ۳۵۳۴۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۱۳ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیش از ۸۷درصد جمعیت بالای ۱۸سال قزوینی‌ها واکسینه شدند/ واکسن‌ سینوفارم بیشترین مصرف را در استان قزوین داشته است

صفر فیض‌اللهی با بیان اینکه بیش از ۸۷درصد جمعیت بالای ۱۸سال قزوینی‌ها واکسینه شدند، گفت: قزوین یکی از استان‌های پیشگام در دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون بوده و جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌آید.

بیش از ۸۷درصد جمعیت بالای ۱۸سال قزوینی‌ها واکسینه شدند
صفر فیض اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان اظهار کرد: مردم قزوین استقبال خوبی برای واکسیناسیون کرونا داشتند به طوریکه بیش از ۸۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شدند.

وی افزود: قزوین یکی از استان‌های پیشگام در دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون بوده و جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌آید.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: باید اقناع سازی و آگاهی بخشی مردم برای انجام واکسیناسیون علیه کرونا انجام شود و این کار می‌تواند توسط افراد فرهیخته و مطلع همچنین اعضای هیئت علمی و مجموعه وزارت بهداشت، چهره‌های شاخص در رشته‌های ورزشی، فرهنگی، مذهبی، علمی و سایر بخش‌ها صورت گیرد.

تشویق آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون یک تکلیف است

وی عنوان کرد: معتقدم تشویق و ترغیب آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون یک تکلیف است؛ زیرا با ایمن سازی فرد علیه کرونا، زمینه ایمنی گروهی و دسته جمعی فراهم می‌شود و ایمنی گروهی باعث پیشگیری از بروز پیک جدید احتمالی بیماری کرونا می‌شود.

فیض‌اللهی بیان کرد: ایمنی گروهی و دست جمعی ما در سطح استان هر چقدر بالاتر باشد به همان میزان هم تاب‌آوری افراد جامعه در مقابل موج‌های بعدی ویروس کووید۱۹ بیشتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین وظایف وزارت بهداشت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامتی افراد جامعه است بنابراین وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت جامعه چنانچه فرآورده‌ای دارای مشکل باشد هرگز مجوز مصرف آن را صادر نخواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: روی تمام واکسن‌های داخلی و وارداتی که تحویل وزارت بهداشت داده می‌شود تست‌های پیچیده و کاملی به لحاظ ایمنی بخشی، بی خطر‌بودن و سالم بودن انجام می‌شود و انجام این کار سازمان غذا و داروی کشور برای هر فرآورده، حداقل حدود دو هفته زمان می‌برد و پس از تایید، مجوز استفاده از واکسن صادر می‌شود.

شایعات مطرح شده در فضای مجازی هیچ جنبه علمی و فنی ندارد

وی اضافه کرد: محموله‌ای که مجوز آن از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود فرآورده‌های کاملاً اثربخش، بی ضرر و بی خطر هستند و تاکنون حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار دوز واکسن در استان قزوین تزریق شده و این رقم در کشور چیزی بالغ بر ۸۸ میلیون دوز است.

فیض‌اللهی بیان کرد: کمیته‌ بررسی عوارض احتمالی واکسن کرونا در سطح استان شکل گرفته و به صورت هفتگی با حضور متخصصین مختلف تشکیل می‌شود که این افراد در کمیته عضویت دارند و تمام عوارضی که منتسب به واکسن کرونا است در این کمیته بررسی می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و ۵۵۰ هزار دوز واکسنی که در استان تزریق شده است، عوارض حدود ۷ مورد منتسب به واکسن بوده که این موارد نیز خوشبختانه هیچکدام منجر به عوارض جدی یا فوت نشده است و اطلاعات، آزمایشات و معاینات به عمل آمده از این افراد در کمیته ملی هم جهت تعیین تکلیف بررسی می‌شود.

وی ابراز کرد: مرجع و مخزن اطلاعات صحیح دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که متولی سلامت جامعه‌اند، بنابراین شایعاتی که در مورد مشکلات واکسن‌ها در فضای مجازی مطرح می‌شود به هیچ وجه جنبه علمی و فنی ندارد.

سینوفارم با ۸۳ درصد بیشترین واکسن‌ مصرف شده در استان

فیض‌اللهی عنوان کرد: تعداد واکسن‌هایی که وزارت بهداشت تحویل استان‌ها داده به همان نسبت هم مصرف شده است به طور مثال حدود ۸۳ درصد واکسن‌های مصرف شده مربوط به واکسن سینوفارم بوده چراکه بیشترین محموله ارسالی به استان را به خود اختصاص داده است یا واکسن آسترازنکا حدود ۷ و نیم درصد و واکسن برکت حدود ۷.۶ درصد از واکسیناسیون را تشکیل داده است.

وی بیان کرد: مردم در رابطه با انتخاب نوع واکسن خیلی حساسیت ندارند و هر واکسنی که به دست ما رسیده ما نیز مصرف کرده‌ایم؛ البته ممکن است فردی به طور مثال قصد مسافرت به خارج از کشور داشته و برای او مهم بوده از واکسنی استفاده کند که مورد پذیرش در خارج از کشور باشد؛ لذا بر اساس این موضوع ممکن است واکسن خاصی را انتخاب کرده باشد.

این مقام مسئول در پایان گفت: به نظر من خیلی در انتخاب واکسن و یا استقبال از نوع خاصی از واکسن‌ها نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت چون هر واکسنی که برای ما ارسال شده در واکسیناسیون نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان