۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین مخفیگاه گنج جن‌ها و پاتوق جادوگران!
کد خبر: ۳۵۳۳۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۸/۸ ساعت: ۱۴:۲۷ ↗ لینک کوتاه

شهری اسرارآمیز که ورود به آن بازگشتی ندارد؛

مخفیگاه گنج جن‌ها و پاتوق جادوگران!

سیفار شهر افسانه های جن و سنگ است که به بزرگترین موزه طبیعی و هشتمین عجایب جهان نیز معروف شده است.

مخفیگاه گنج جن‌ها و پاتوق جادوگران!
 

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از moufker؛ جاذبه‌های گردشگری بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که توجه بازدیدکنندگان را از هر سو به خود جلب می‌کند و الجزایر با مکان‌های تفریحی و گردشگری زیادی که دارد یکی از مقاصد گردشگران است. صحرای الجزایر را فلات وسیعی به نام «تاسیلی ناجر» که در زبان بربری به معنای «فلات رودها» است، در بر گرفته است و ایالت «ایلیزی» در مساحتی به وسعت ۷۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد.

سیفار، شهر جن و افسانه‌های سنگی کجاست؟

سیفار بزرگترین شهر-غار جهان است که در تاسیلی ایالت ایلیزی در جنوب الجزایر واقع شده و مساحت آن برابر با مساحت اردن است. در گستره وسیعی از شهر و غار‌های عجیب و غریب این منطقه تا به امروز ۱۵ هزار نقاشی، حکاکی روی سنگ، آثار مادی و نوشته‌های سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی کشف شده است که نشان دهنده تراکم نسبی جمعیت در آن مکان است. منطقه تاسیلی در جنوب شرقی الجزایر قرار دارد و تمدن بزرگی را که شامل مناطق مرکزی می‌شد را شامل می‌شود.

نقاشی دیواری

در دل این فلات زیبا، منظره‌ای پانوراما با جنگلی از صخره‌ها وجود دارد که صبح‌ها پوشیده از شن‌های زرد و قهوه‌ای است که در هنگام غروب در زیر نور مهتاب شکوه خاصی دارد. این جنگل به دوران ماقبل تاریخ بر می‌گردد. برخی از این منطقه به عنوان شهر سیفار یاد می‌کنند که بزرگترین شهر سنگ شده و هشتمین عجایب جهان است.

هنوز کسی جرأت نکرده وارد تمام قسمت‎های این شهر شود و باستان شناسان تنها به کشف بخش‌هایی از آن بسنده کرده اند، زیرا این منطقه مانند هزارتویی است و اگر کسی وارد آن شود، اصلاً نمی‌تواند از آن خارج شود. نام‌های این شهر متفاوت است، برخی آن را بزرگترین محل گردهمایی جادوگران و شیاطین می‌دانند و نقاشی‌هایی از بیگانگان نیز در این منطقه وجود دارد.

نقاشی دیواری

این شهر الجزایر حاوی تاریخ بسیاری از تمدن‌های باستانی و پیشرفته است و گنجینه‌های هفت پادشاه جن را در خود جای داده و به دلیل وجود نیروی مغناطیسی زیاد، برخی آن را دومین مکان خطرناک پس از مثلث برمودا می‌دانند.

این منطقه دارای مناظر باستان شناسی شگفت انگیز و مناظر خیره کننده با قدمت حدود ۱۰ هزار سال است. برخی آن را بزرگترین موزه روباز جهان می‌دانند. این شهر شامل صد‌ها هزار مجسمه، طراحی و نقاشی غار است و بیش از پنج هزار خانه غار و بیش از ۱۵ هزار نقاشی دیواری را در خود جای داده است. کتیبه‌هایی با قدمت بیش از ۲۰ سال در این منطقه با نقوشی از انسان و حیوان کشف شد.

سیفار

در این منطقه سر‌های انسان حکاکی شده بر روی دیوار‌ها به طور سیستماتیک دایره ای، ساده، تزئین شده با نقش‌های هندسی، رنگ آمیزی قرمز و تقویت شده با رنگ‌های سفید، آبی، خاکستری و زرد است. نقوش و کتیبه‌های روی دیوارها، مربوط به دوره‌های مختلف است که در بالای آن نشانه‌هایی از مردمی که در این منطقه زندگی می‌کردند و آثار باستانی بسیاری از خود به جای گذاشته اند، دیده می‌شود.

از آنجایی که سنگ‌های دیگر نشان دهنده اعمال مذهبی و زندگی روزمره و اجتماعی مردم هستند، تصاویری از اهلی شدن اسب‌ها و شتر‌ها نیز وجود دارد که گونه‌های وابسته به آب مانند اسب آبی را نشان می‌دهند که برای چندین هزار سال در این منطقه بودند و منقرض شده اند.

سیفار

شهر اسرارآمیز Sévar یک ارزش جهانی برجسته است که ترکیبی از گونه‌های جانوری و گیاهی از نوع بیابانی، گرمسیری و مدیترانه‌ای را در خود جای داده که با آب و هوای خشن سازگار هستند. سیفار از سال ۱۹۸۲ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دلیل این ثبت نه تنها زیبایی شگفت انگیز این منطقه بلکه نقاشی‌های اعجاب انگیز آن است.

این نقاشی‌ها شامل بیش از ۱۵ هزار نقاشی و کتیبه سنگی است که قدمت آن‌ها به بیش از ۱۲ هزار سال می‌رسد. نگاره‌ها و کتیبه‌ها روایتگر تمدن‌های باستانی، زندگی مردم در آن زمان، محیط زیست، جنگ‌ها، باورها، آیین‌ها و احساساتشان است که با دقت بسیار بالا و با حس هنری شگفت‌انگیزی روایت شده اند. معروف‌ترین آن‌ها نقاشی موجودات عجیب و غریب بین انسان و حیوان است، برخی معتقدند که آن‌ها خدا هستند، برخی دیگر آن‌ها را از دنیای جن و برخی دیگر آن‌ها را موجودات بیگانه‌ای می‌دانند که در آن مکان ساکن شده اند.

نقاشی باستانی

سیفار که در نزدیکی منطقه تادرارت (به معنای کوه کوچک در بربر) قرار دارد یکی از زیباترین کوه‌های جهان نیز به شمار می‌رود. کوه‌هایی حاوی دریاچه‌های زیادی که دسترسی به آن‌ها غیرممکن است و حیوانات بسیار کمیاب مانند عود (لروی) یا قوچ کوهی و شاید حتی آخرین تمساح الجزایر در اطراف آنها زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان