۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین علی باقری کنی کیست؟
کد خبر: ۳۵۲۵۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۶/۲۷ ساعت: ۹:۵۳ ↗ لینک کوتاه

علی باقری کنی کیست؟

دو ماه پس از انتشار عکسی از علی باقری‌کنی در نخستین دیدار دیپلماتیک رئیس دولت سیزدهم که شائبه نشستن او بر کرسی وزارت خارجه را تقویت کرده بود، او سرانجام جانشین عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه شد.

علی باقری کنی کیست؟
 

به گزارش سرویس سیاسی صح قزوین ؛عراقچی در کلیه مذاکرات دو‌جانبه ایران با گروه ۱+۵ حضور داشت و حتی در مذاکرات اخیر برجام در وین بدون حضور مستقیم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه سابق، گفت‌وگوها با ۱‌+۴ و از سوی دیگر مذاکره غیر مستقیم با آمریکا را پیش برد. او در واقع نفر دوم ایران در مذاکرات محسوب می‌شد. درست به دلیل سابقه حضورش در مهم‌ترین مذاکرات بین‌المللی و در نهایت توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ در تاریخ ۲۳تیر ۹۴، بود که بسیاری ادامه حضور او را در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای ادامه پیگیری امور ضروری می‌دانستند.

علی باقری‌کنی، پیش از این در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در حوزه مربوط به اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. نام او اما بیش از همه در همان دوران به عنوان دستیار سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای بر سر زبان‌ها افتاد، مذاکراتی که در آنها هم جلیلی و هم باقری به داشتن مواضعی تندروانه و سرسختانه معروف بودند و آن مذاکرات هم نهایتا پس از ۶ سال به نتیجه‌ای نرسید.

او طی چند سال گذشته نیز به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، فعالیت می‌‌کرد و به عنوان یکی از چهره‌های اصولگرا شناخته می‌شود. وی همچنین برادرزاده آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی است.

 


انتهای پیام/1404
منبع: کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان