۲۲/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ چهارشنبه

صبح قزوین چگونه وداعی دلنشین با ماه میهمانی خدا داشته باشیم/ پرونده اعمال خود را بازخوانی کنیم
کد خبر: ۳۵۰۱۹۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۲ ساعت: ۱۶:۳ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس امور دینی مطرح شد

چگونه وداعی دلنشین با ماه میهمانی خدا داشته باشیم/ پرونده اعمال خود را بازخوانی کنیم

کارشناس امور دینی گفت: تا زمانی که سفره ماه مبارک رمضان بسته نشده ما باید یک بازخوانی به پرونده اعمال خود در این ماه داشته باشیم که چه کاری انجام دادیم و چقدر از برکات این ماه بهره‌مند شدیم.

چگونه وداعی دلنشین با ماه میهمانی خدا داشته باشیم/ پرونده اعمال خود را بازخوانی کنیم
حجت الاسلام رضا کاظم لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، با اشاره به اعمال وداع با ماه مبارک رمضان اظهار کرد: همیشه عمق و نوع وداع‌ها به اندازه درک انسان از مکان، موقعیت و مهمانی‌هاست؛ لذا چنانچه درک ما نسبت به آن سطحی باشد، وداع نیز به همان میزان یک خداحافظی مختصر خواهد بود.

وی افزود: اگر درک عمیقی نسبت به برکات و فضائل ماه مبارک رمضان داشته باشیم در این صورت متوجه می‌شویم که با پایان این ماه پرفیض، چه نعماتی را از دست می‌دهیم که طبیعتاً وداع جانسوزی خواهیم داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین تصریح کرد: ائمه معصومین علیه السلام از آنجا که درک عالی نسبت به ماه مبارک رمضان داشتند طبیعتاً جدایی از این ماه پرفیض برای آنها سخت بود به طوری که در دعای امام سجاد(ع) مشهود است وداع جانکاهی از ماه مبارک رمضان دارند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ماه مبارک رمضان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های ماه رمضان نظم در زندگی و عبادات بود و واقعا ماه مبارک رمضان ماه نظم و انضباط است، نظم در نگاه، در خوردن، حرف زدن، شنیدن و عبادت کردن و در حقیقت همه برنامه‌های ماه رمضان برنامه سلامت‌ساز است.

رمضان، فرصتی طلایی برای خودسازی انسان

کاظم‌لو عنوان کرد: با اتمام ماه رمضان این همه نعمت را از دست می‌دهیم؛ لذا طبیعی است که ما نیز باید در عین اینکه خوشحال از فرا رسیدن عید فطر هستیم اما از سوی دیگر باید غمگین باشیم و بدانیم که نعمت‌های بزرگی را از دست می‌دهیم.

وی ابراز کرد: بیداری صبح، آرزوی همه ماست و ماه رمضان یک وسیله ایجاد کرده که نماز صبح را سرِ وقت اقامه می‌کنیم؛ البته شیوع کرونا مانعی برای حضور در مساجد جهت اقامه نماز جماعت شد؛ اما همگان واقف هستیم که ماه رمضان ماه جماعات و کنار هم نشستن و گذشت‌ها، صله رحم‌ها و درواقع فرصت طلایی است.

کارشناس امور دینی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا محصول ماه مبارک رمضان از دست‌ ما نرود؛ گفت: ماه رمضان یکی از ماه‌های خداست که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به پایان می‌رسد و یک تحول قمری ایجاد می‌شود و ما نیز باید تلاش کنیم تا آنچه را در این ماه آموختیم در غیر از ماه مبارک رمضان اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه ماه رمضان نوعی تمرین بندگی است؛ عنوان کرد: پس از ماه رمضان باید مواظب زبان خود باشیم چراکه هم می‌تواند انسان را به سوی بهشت هدایت کند و هم می‌تواند فرد را به سمت جهنم بکشاند.

همه برنامه‌های ماه رمضان، سلامت‌ساز است

کاظم‌لو ادامه داد: انجام دادن عمل یک بخش کار است اما نگهداری اثرِ عمل سخت‌تر از آن بوده و مهم آن است که بتوانیم محصول عمل خود را حفظ کنیم؛ به ویژه اینکه امسال مصادف با صحنه انتخابات است و ما باید مواظب باشیم که حرف حق را بر زبان ‌آوریم و حرفِ حق بر زبان آوردن محصولی است که باعث می‌شود ما ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: شب پایان ماه مبارک رمضان اعمال و مناسک خاصی دارد که در مفاتیح الجنان آمده است و جدای از آن یکی دیگر از اعمال، بازخوانی پرونده است به عبارتی تا زمانی که سفره ماه مبارک رمضان بسته نشده ما یک بازخوانی به پرونده اعمال خود در این ماه داشته باشیم که چه کاری انجام دادیم و چقدر از برکات این ماه بهره‌مند شدیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین اضافه کرد: با بازخوانی کردارمان در ماه رمضان قضاوت منصفانه‌ای از خود داشته باشیم و این کاری است که می‌توانیم در شب پایانی ماه رمضان انجام دهیم و به نظرم لازمه پیشرفت نیز همین است که گاهی انسان بازخوانی نسبت به پرونده خود داشته و آن را واکاوی کند.

وی در پایان گفت: برای روز عید فطر نیز اعمال ویژه‌ای ذکر شده و حتی برای رفتن و برگشتن از نماز فطر هم اعمال خاصی وجود دارد به طوری که سفارش شده از مسیری که برای نماز می‌روید موقع برگشت مسیر دیگری انتخاب کنید و روایت است که ملائک سر کوچه برای دعا و استغفار ایستاده‌اند بروید و پاداش اعمال خود را بگیرید.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان