۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآنی اجرا می‌شود/ برگزاری کرسی تلاوت در ۲۰۰ بقعه متبرکه کشور
کد خبر: ۳۴۴۶۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۷ ساعت: ۱۷:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآنی اجرا می‌شود/ برگزاری کرسی تلاوت در ۲۰۰ بقعه متبرکه کشور

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: امیدواریم در ۶ ماه دوم سال‌جاری، طرح ساماندهی داوران را اجرایی کنیم و این طرح از اواخر مهرماه شروع شود.

طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآنی اجرا می‌شود/ برگزاری کرسی تلاوت در ۲۰۰ بقعه متبرکه کشور

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مهدی قره‌شیخلو امروز (دوشنبه) در نشست تخصصی جامعه قرآنی در حسینیه امینی‌های قزوین اظهار کرد: ما باید آموزش حرفه‌ای در استان‌ها را تقویت و کارگاه تخصصی را در آنها برگزار کنیم؛ باید نخبگان شناسایی شوند و تدابیر حمایتی برای آنها صورت بگیرد.

وی افزود: شخصیت‌های قرآنی مانند سایر اقشار دارای مشکلاتی هستند که حلقه نخست بررسی این مشکلات، برگزاری چنین جلسات است؛ جامعه قرآنی باید برنامه ریزی کند و برنامه‌های مدونی داشته باشد و سازمان اوقاف نیز در کنار این جامعه خواهد بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ظرفیت استان قزوین در حوزه قرآن بسیار بالاست و حمایت از فعالان قرآنی، مسلما رشد را به همراه خواهد داشت.

قره‌شیخلو بیان کرد: جلسات قرآنی روبه افول است زیرا سازماندهی در این بخش صورت نمی‌گیرد؛ البته فعالیت‌های تبلیغی و تدریجی و مسابقات قرآنی در اوقاف دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از برگزاری چهل و یک دوره از برگزاری مسابقات قرآنی، نیاز است یک بازبینی جدی در مراحل مسابقات داشته باشیم؛ چراکه با مشکلات جدی در مسابقات روبه‌رو هستیم که موجب ریزش مخاطبان شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید دوره‌هایی را برای آئین‌نامه‌ها برگزار کنیم، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات حوزه مسابقات قرآنی، داوری‌ها‌ست که هیچ شاخصه‌ای در این حوزه وجود ندارد و در این چهل سال، داوری‌ها سنتی بوده است.

قره‌شیخلو عنوان کرد: امیدواریم در ۶ ماه دوم سال‌جاری، طرح ساماندهی داوران را اجرایی کنیم وامیدواریم اجرای آن از اواخر مهرماه شروع شود.

وی با اشاره به اینکه باید داوری‌ها ضابطه‌مندی باشد، اضافه کرد: نیاز است که در موضوع برگزاری مسابقات قرآنی از مرحله ثبت‌نام تا زمان برگزاری و داوری، یک بازنگری کلی صورت بگیرد و در این حوزه، نیازمند کمک هستیم.

استفاده از فضای مجازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی 

این مقام مسئول گفت: درخواست داریم که فعالان تلاش کنند و فعالیت‌های مربوط به مسابقات قرآنی هرچه سریع‌تر شروع و مسابقات از حالت مهجوریت خارج شود.

قره‌شیخلو عنوان کرد: برگزاری محافل قرآن و ختم خوانی جزو وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و بقاع متبرکه ظرفیت خوبی برای برگزاری مسابقات است.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا به منظور ترویج فرهنگ تلاوت قرآن کریم، هفته‌ای یکبار کرسی تلاوت در ۲۰۰ بقاع شاخص درجه یک کشور برگزار شود تا هم عرصه برای معرفی قاریان و هم تلاوت و تفسیر با هم گره زده شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه ما نیاز داریم که قاریان اهل فن و تخصص باشند، گفت: در نظرداریم از فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم و حلقه آموزش در بقاع را تشکیل دهیم و معتقدیم که می‌توان در هر بقاع یک جلسه مناسب برگزار کرد.

قره‌شیخلو بیان کرد: ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه ظرفیت مناسبی است و به یک سازماندهی جدید و بازنگری نیاز دارد و اگر فعالان قرانی پای کار باشند تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم فضای قرآنی را به سمت حضور جدی مردم ببریم کار اثرگذاری خواهد بود؛ زیرا فرهنگ انس با قرآن باید در جامعه نهادینه شود.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان با اشاره به اینکه ما نگاه کیفی داریم و به دنبال آمار و ارقام نیستیم، گفت: ارتباط قرآن با مردم باید تعریف شود و حلقه ارتباطی آن جامعه قرآنی است و جامعه قرآنی باید کمک کنند تا این فرهنگ در کشور نهادینه شود.

گفتنی است؛ امروز با حضور رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در قزوین چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در بخش آقایان آغاز شد.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان