۲۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ دوشنبه

صبح قزوین خبرنگاران قزوینی از کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین می‌گویند
کد خبر: ۳۳۲۶۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۳ ساعت: ۱۱:۵۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

خبرنگاران قزوینی از کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین می‌گویند

یادواره شهدا حال و هوای جبهه جنگ را در کنار خانواده‌های معزز شهدا طنین انداز کرد و وحدتی مثال زدنی را در استان به نمایش گذاشت.

خبرنگاران قزوینی از کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین می‌گویند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ اولین کنگره سه هزار شهید استان قزوین با محوریت ثبت و ضبط آثر شهدا و بزرگداشت مقام شهید بیستم تا بیست و چهارم آبان ماه سال جاری در فضای نمایشگاه بین المللی استان قزوین برگزار شد.

شهدا به عنوان افرادی که با این نگاه جان خود را برای اهداف متعالی و الهی فدا کردند از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بوده و زنده نگه داشتن یاد و خاطره و آرمان‌های آنها علاوه بر احترام به آنها این فرهنگ اصیل را نیز در جامعه زنده نگه می‌دارد.

در این گزارش اصحاب رسانه استان قزوین که حضوری پرشور و گسترده برای پوشش زنده مراسم کنگره شهدا که در 5 اجلاسیه برگزار شد، داشتند به بیان نظرات خود درباره برگزار کنگره شهدا پرداخته اند.

علی حیدر شاه‌حسینی، سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) قزوین:
کنگره ملی شهدای سه هزار شهید سرافراز قزوین به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی این دیار مینودری تاثیرات شگرف فردی و اجتماعی از خود به جا گذاشت که در طول زمان تداوم خواهد داشت.

یکی از تاثیرات فردی این کنگره عظیم این بود که دل‌ها را هرچه بیشتر متوجه شهدا و ایثار و جان فشانی این سرافرازان همیشه جاویدان ساخت، از نظر اجتماعی نیز نشان داد که ایرانیان قدرشناس ایثارگران این مرز و بوم هستند و فرهنگ ایثار و شهادت برای دفاع از ارزش ها و کیان این سرزمین در آنها موج می زند.

رقیه کشاورز، خبرنگار خبرگزاری تسنیم:
درگذر از کوچه و پس کوچه‌های دنیا، به کوچه ای رسیدیم که عطر و بویش مشامم را از کیلومترها فاصله سرمستم کرده بود و آرام آرام دلم را به یاد عاشقانی زنده کرد که بوی ایثار و صداقت و یکرنگی می‌دادند و چند روزی مهمان مهربانی و مهمان نوازیشان‌ بودم.

و چه زود گذشت روزها و وقت‌هایی که لحظه لحظه‌هایش دلمان را آرامش می‌بخشید و دلمان را زنده می‌کرد.

زیبایی رمز ماندگاریست و سادگی رمز زیبایی که این زیبایی را در بزرگترین رویدادفرهنگی شهرم به یاد شهیدان در باران های خیس برگونه های مادران منتظر حس کردم.

شهدا چه ساده و زیبا بودند به همان سادگی که در کنگره ملی سه هزار شهید شهرم در دلهای مخاطبان جا گرفتند و زنده بودنشان را تجلی کردند.

چه زیبا و ساده بود بهترین روزهای زندگیم در این چند روزی که مهمان سفره ای بودم که میزبانش شهیدانی از جنس دوران دفاع مقدس و سوریه بودو حیف چه زود گذشت این‌مهمانی.

کنگره ای به نام شهیدان در قزوین برگزار شد تا جامانده‌ها بدانیم که راه شهید هنوز ادامه دارد و بزرگ مردی می‌خواهد که همچون شهید بابایی‌ها، رجایی‌ها، سیاهکلی مرادی‌ها پا به میدان گذارد و در راه اسلام و آرمان‌های انقلاب جانانه بجنگد و به مردم خدمت کند.

فراموش نکنیم که کنگره شهدا با تمام زیبایی‌هایش تمام نشده و باید همدلی و همراهی الگوی مسئولان باشد و در راه اعتلای کشور قدم بردارند. 

و چه زیبا شاعر از شهدا گفته است:

رفتند آنجایی که کوی آشناییست
آنجا که ماوای شهیدان خداییست

جایی که جان آرام گیرد نزد جانان
آن جا که "عند ربهم" فرمود قرآن

این عاشقان را جز شهادت مرگ ننگ است
در کامشان بی دوست ماندن چون شرنگ است

چون عشق را جز عشق تفسیری دگر نیست
حلاج را جز دار تدبیری دگر نیست

این واژه در قاموس دل با خون قرین است
این داستان آغاز و پایانش همین است

تدبیر این یاران عاشق نیز خون است
زین حلقه هر کس بیم جان دارد برون است

پروای جان یعنی اسیر خویش بودن
یعنی اسیر نفس بد اندیش بودن

پروانگان را هیچ پروایی زجان نیست
سودای جانان چون بود،پروای جان نیست

پروانه کی پروایی از پر سوختن داشت
گویی که از اول سر افروختن داشت

این جمع مشتاقی که بیم سر ندارند
جز وصل یار اندیشه ای دیگر ندارند

در عشق بازی رشک مجنونند اینان
آلاله های غرق در خونند اینان

ناهيد نقدي، روزنامه اقتصاد ملي- مردم سالاري: 
"غربت "
غربت اينجاست،كجايي آشنا
غربت اينجا آشنايي ميكند
سنگ و خاك و نيزه داري ميكند
لحظه ها نوحه سرايي ميكند
از صداي جنگ يادي ميكند
الفت اينجا درميان تربت است
قبر هر رزمنده اي بر غربت است
غربت اين كوچه را ما ميخريم
سهم هر رزمنده اي را ميدهيم
سهم آنان تكه اي از جنت است
واي بر ما سهم ما يك حسرت است
حسرتي با جسم سر تا پا گناه
آشنا در غربت اينجا رها
اين رهايي سهم جنگ و جبهه هاست
بوي خون مهمان نوازي ميكند
نخل خاكي پاكبازي ميكند
جاي پاي هر شهيدي لاله است
لاله نه گلواژه اي از لاله هاست
پس بيا با ذوالفقارحيدري
انتقام اين غريبي دست توست

جواد حق‌وردی، سردبیر خبرگزاری تسنیم قزوین: 
کنگره شهدا نقطه عطف دل‌های بیدار بود. 

حجت الاسلام علی اصغر خلج، رابط نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج رسانه:
قزوین به هوای تازه و معنوی نیاز مبرم داشت و با اجرای کنگره ۳۰۰۰شهید یک رویداد بزرگ فرهنگی را به نمایش گذاشت.
  
همه آمده بودند تا در این رویداد عظیم فرهنگی که عطر شهادت می‌داد، توشه برگیرند استان تشنه بود و یکبار دیگر شهیدان در روزهای پاییزی سال ۱۳۹۷سیرابش کردند دل تنگ شهیدان بودیم و سال‌ها دلتنگ چنین گنگره ای و دل تنگ درد دل با آلاله‌های شهید.
  
قزوین نینوایی شد و بوی کربلا به خود گرفت آری شهرمان بار دیگر بوی حسین، غریب مادر را می‌داد. شهیدان درس وفا، غیرت ،مردانگی واز خود گذشتگی را دوباره یادمان آوردند.

گنگره اثر وضعی و تکوینی خود را گذاشت چه بخواهیم و چه نخواهیم چه بدانیم و چه ندانیم.
  
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره زار خس

دکتر آرش شایسته نیا، دکتری مدیریت رسانه،مدیر مسوول انتشارات رویای آبی: 
چشم‌هایم که چشم‌هایت را در قاب کوچک اتاقم به تماشا می‌نشیند، آرامش نگاهت اردیبهشتی را نمایان می‌سازد که عطر گل‌های بهاری آن، کوچه پس کوچه‌های دلمان را که به خون شهیدان گمنام معطر است، جانی دوباره می‌بخشد.

بدا به حال مان اگر یاد شما را زندگی مان قاب نگیرد تا برای همیشه قدرتان را ندانیم!

قلم‌هامان بشکند اگر در تصویرگری این همه جوانمردی و جانفشانی تان کم گذارد!

تقویم‌هامان گم باد اگر در برگ برگ خود نام بلند آوازه تان را به تاریخ نسپارد!

تو را تا ابد می‌ستایم که طلوع نام همیشه ماندگارتان خورشید را شرمسار می‌نماید.

زینب کلهر، خبرنگار خبرگزاری مهر: 
یادواره شهدا حال و هوای جبهه جنگ را در کنار خانواده‌های معزز شهدا طنین انداز کرد و وحدتی مثال زدنی را در استان به نمایش گذاشت.

فاطمه جعفری، خبرنگار امید البرز:
کنگره سه هزار شهید استان قزوین، حال و هوای عجیبی داشت، روز آخر کنار خانواده شهدا؛ از پسر می‌گفتن، مادرهای خمیده صدایشان بلند می‌شد و عکس پدران شکسته و چشم‌های پراز اشکشان روی صفحه نمایان.

از همسران می‌گفتن زن‌هایی که تمام جوانیشان تمام شده بود آرام اشک می‌ریختن.

از برادر، صدای زجه خواهران به گوش می‌رسید و اما از پدر می‌گفتن؛ اوج یتیمی نمایان می‌شد، تمام جمعیت اشک می‌ریختن و بانشان دادن چهره‌های فرزندان شهیدان دل آدم به لرزه درمی‌آمد.

امان از یتیمی،امان از دل زهرا(س)، امان از دل زینب(س)، امان از دل سکینه و رقیه، امان از دل حسین(ع).

جابر خرم‌نیا، مدیر خبرگزاری فارس/ رئیس خانه مطبوعات استان قزوین: 
کنگره شهدای استان به یک باره فضای فرهنگی شهر و استان قزوین را تغییر داد.

به راستی استانی که به فرموده‌ي مقام معظم رهبری شهدای آن شاخص‌تر! هستند، چگونه گرفتار سیاست‌زدگی و بداخلاقی‌ها شد؟ اما امروز به برکت نام سه هزار شهید این خطه، دوباره همه‌ی آن صفا و صمیمیت‌ها، راه درست و دقیق انقلاب و این مسیر روشن کاروان حسینیِ انقلاب یادآوری شد.

اینکه حضرت امام(ره) فرمودند در میان شما باشم یا نباشم نگذارید یاد و خاطره پیشکسوتان شهادت و خون در زندگی روزه‌مره‌تان به فراموشی سپرده شود برای همین است که این راه اصیل و گرامی همواره پیش روی‌مان باشد.

کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین، مانند هر برنامه اجرایی دیگری بدون شک نقدهایی نیز دارد؛ اما اکنون باید با تمام وجود از دست‌اندرکاران آن تشکر کرد و به احترام همه خادمان شهدا تمام قد ایستاد و ادای احترام نمود. بخاطر ایجاد این فضای فرهنگی متبرک هیچ نداریم بگوییم جز آنکه: اجرتان با سیدالشهداء و ان شاءالله شهادت نصیبتان.

حسین زاده از نشریه استانی مینودر و روزنامه سراسری روزگار ما و مدیر وبلاگ باران اعتدال:
ماه رمضان ماه عبادت و فرصت بنده شدن و بهار روح و به خدا پیوستن است تا جائیکه خداوند بشارت داده که حتی نفس کشیدن درماه رمضان نیز عبادت محسوب می‌گردد بنابراین می‌توان گفت که برگزاری کنگره 3000 شهید استان قزوین نیز بهار زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان بود و همه افراد در هر سطح و میزانی که در این مهمانی لاله ها و فضیلت ها حضور و مشارکت داشتند از خوان گسترده و پر برکت شهداء روزی برچیدند.

باشد که ما نیزاز روزی خواران سفره شهداء بوده باشیم انشاالله

سید محی الدین خضری، عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی:
تنها به قدر یک دوربین فاصله بود، میان اشک مادر شهید و اشک‌های شرمندگی من! 


فاطمه نوری، دبیر خبر پایگاه خبری صبح قزوین :
کنگره شهدا آلارم خاطره انگیزی بود که خواب از دیدگانمان ربود. 

لیلا بیگدلی، خبرنگار:
تقدیم به شهیدان مفقودالاثر
سرسبزترین بهار جاوید
تو اى سبزترین بهار جاوید! اى نشان بى نشان‌‏ها! اى آیینه نور! اى راز سر به مهر! اى بیکران!
تو آن روز خروشیدى و امروز... باور نمی‌کنم که با آن همه خروش در خاک خفت‌ه‏اىی که حضور دریایى تو در آسمان‌‏ها جارى‏تر از رودهاست! هنوز تپش امواج پرخروش غیرتت لرزه بر اندام دشمنان می‌‏افکند.

ما خفتگان در ساحلت غرقه به طوفانیم و تو چه آرام، در پهنه بیکرانت، حیرتمان را به نظاره نشسته ‏اى. چه زیباست قاب عکس خالى‏ات بر دیوار قلب‏مان، هنوز در صفحه صفحه تاریخ، تفسیر حدیث جاودانگى ات را می‌‏نویسند و چه زیباست شعر دلتنگی‌‏هامان.

هنوز کوچه‌‏ها در انتظار ترنم گام‌‏هاى سبز تواند. آسمان تاریک شهر در التماس تابش چشم‌‏هاى توست.

اى نور! چگونه در عمق دلواپسى‏‌هامان تابش‏ات را به خاک بخشیدى. اى تفسیر سرمستى و اى نغمه شوریدگى! نزدیک است پرنده قلبم در کنج تنهایى جان سپارد.

گوش کن! ثانیه‏‌ها به امید بازگشت تو در تپش‏اند. دل من تفسیر کتابنامه انتظارت را تا انتهاى جاده‏هاى بى کسى از بر کرده است، تا شاید آغاز کنى روزى را مثل آغاز بهار، باز هم مى‏‌گویم که دلم منتظر توست.

سهیلا عظیمی، خبرگزاری بسیج:
آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنانکه ماندند باید زینب وار پیام رسان رشادت مردان این سرزمین باشند.

شهدا داستان ماندگاری کسانی است که دانستند دنیا جای زیستن نیست. اما رفتنشان نه رفتن جان از بدن بود، بلکه طعم شیرین وصال جانان را چشیدند آنگاه که چون اربابشان حسین، سردادند در ره جانان.

امروز آنان که ماندند باید پرچمدار باشند همچون زینب کبری. باید پیام رسان باشند. نه به یک شهر و یک کشور بلکه به جهانی خفته و تشنه و جویای حقیقت‌ و این پیام، نهضت حسینی و انقلاب خمینی کبیر است که امروز به رهبری، راهنمای فرزانه قرار است تا بیرق اسلام را به دست موعود عالم برساند.

گلناز بابایی، سردبیر آوای تات:
کوچه‌هایمان را به نامشان کردیم که هرگاه آدرس منزلمان را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می‌رسیم!

منصور بخشی، خبرگزاری بسیج قزوین:
کنگره 3 هزار شهید استان قزوین با تلاش همه‌ی گروه‌ها و مدیران و بسیجیان و خبرنگاران با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد و به گفته بسیاری از کارشناسان بزرگترین رویداد فرهنگی استان بود.

برای من که پنج روز تمام از نزدیگ شاهد این مراسم بودم پر بود از صحنه‌های زیبا، صحنه اتحاد گروهای سیاسی مختلف که شاید تنها همین یادواره شهدا می‌توانست آنها را در کنار یک دیگر بنشاند، می‌دیدم که اینجا تنها جایی است که برای هیچ مسوولی فرق نمی‌کرد در صف جلو بنشیند یا عقب هرکسی هرجایی خالی میدید می‌نشست و استفاده کرد.

صحنه بسیار تکان دهنده برای من زمانی بود که هنگام گریه کردن مادران شهدا در حال ضبط صدای آنان بودم صدای مادری که با سوز مادرانه پسرش را صدا میزد و برای همدری، مادران شهدا یک دیگرا در آغوش می‌گرفتند.

صحنه ای تکان دهنده و غریب برای ما و حسی که تها مادران شهدا آن را درک می‌کردند، حقا که شجاعت شهید از مادر ایثارگری است که تربیت چنین فرزندی را به‌ بهترین نحو و با معیارهای اسلامی و به‌نکویی انجام داده

ای دوست به پیکر شهیدان صلوات‌
بر قامت بی‌سر شهیدان صلوات‌
از دامن زن مرد به معراج رود
بر دامن مادر شهیدان صلوات‌

سید فرهادحسینی خبرگزاری آریا و دوهفته نامه آبیک فردا: 
کنگره سه هزار شهید استان قزوین آغوش گرم شهدای استان بود گشوده برای آرزومندان شهادت و رهروان شهدا که هر کس به اندازه معرفت خود از آن بهره مند شد

نسرین رحیمی، خبرنگار: 
این روزها شهر حال و هوای عاشقی داشت حالی که با هیچ روایتی نمی‌توان بیان کرد.

خوشا به حال آنان که پروازشان اسیر هیچ قفسی نشد و هیچ بالی اسیر پروازشان نساخت.

خوشا به حال آنان که از رهایی رهیدند و بال و بال جانشان نشد، خوشا به حال آنان که ..... خوشا به حال ما، اگر شهید شویم.

قلم قاصر از بزرگی و عظمت بزرگ مردانی است که عاشقانه از جان و مال خود گذاشتن تا ما آسوده باشیم.

جوانان بی ادعای که آرزوها در سر داشتن‌ اما رویایی سبز خود رابه درخت تنومند امروز ما پیوند زدند تا باشیم و درک کنیم این همه ایثار را.

سخن گفتن از کسانی که به گفته قرآن زنده هستند و نزد خدا روزی دارند سخت است و مشکل، «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ، (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»﴿۱۶۹ آل عمران﴾.

حال غبطه می‌خوریم به آن روزگار به آن‌ همه عطش مهر و ایثار، رفتن تا باشیم، ماندیم تا ادامه دهیم ... و ما باز هم شرمنده ایم.

این رسم ما نبود که ز یاران جدا شویم در هجوم وحشت شب بی صدا شویم .

ناهید هدایتی خبرنگار تابناک قزوین:

میهمانی بارانی

کنگره شهدا برای من همچون دانشگاهی به وسعت یک شهر بود ...زیرا شهر عطر و بوی شهدا را گرفته بود.

همه خبرنگاران از طرف شهدا به این مجلس دعوت شده بودند و شهدا آنان را خوانده بود تا برای آنان بنویسند.... همین دعوت رزق شهدا است .....

مریم نقدی، سرپرستی روزنامه کسب و کار استان:
برگزاری کنگره 3000هزارشهید والامقام استان قزوین به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی که باعث تحکیم هرچه بیشتر پیوند میان شهدا و قشار مختلف جامعه شد.

این کنگره توانست به سهم خود کارنامه درخشانی را در این استان رقم بزند. شاید برگزاری این کنگره و هزاران کنگره دیگر تنها ادای دین گوشه ای از ایثارگری و فداکاری‌های این فرشتگان آسمانی باشد.

امیدوارم این گونه رویدادهای فرهنگی همواره دراستان تداوم داشته و در اخر اینکه شهدا شرمنده ایم.....🌸

سید مصطفی جعفری، خبرنگار روزنامه شرق:
برگزاری کنگره شهدا بلافاصله پس از محرم و صفر باتری کسانی که داشتند از حال و هوای محرم و صفر خارج می‌شدند، را شارژ کرد.

طهورا قلی پور، خبرنگار خبرگزاری ایسنا و فارس:
کنگره شهدا توانست بستر مناسبی را برای شناخت و تجدید پیمان با خون شهدا و دستاوردهای آنها برای اقشار مختلف مردم در رده‌های سنی گوناگون فراهم کند و البته می‌تواند آغازی باشد برای حرکت‌های بزرگتر و با وسعت بیشتر در استان اگرچه برخی نواقص و کاستی‌هایی وجود داشت اما این حرکت فرهنگی قطعا تاثیر بسزایی در استان خواهد گذاشت و تا مدت‌ها اثرگذاری آن را شاهد خواهیم بود. 

رقیه صوفی نیارکی، سردبیر نشریه امید البرز:
بالی دهید به وسعت هفت اسمان مرا
من هرچه می دوم به شهیدان نمی‌رسم

پای که براه می‌گذاری تصمیمت را که می‌گیری ناخودآگاه خود را میان محفلی می‌یابی که همه انفاس آن از جنس بلور اما با اراده ای اهنین اند،  از غرفه‌های شهیدان که بگذری وارد سرای عاشقی که بشوی جمعی را می‌یابی که قدم قدم خود را فرش زیر پای مهمانان معزز شهدا کرده اند.

اتمسفر اینجا گویی عطری خاص دارد که شمیم ان تا مدت‌ها روی تنت باقی خواهد ماند اینجا به وسعت بال شقایق‌های گلگون می‌توان اوج گرفت و سبکبال در هوای بارانی دل قدم زد اینجا که قدم می‌زنی خوب که به تصاویر گلدسته‌ها می‌نگری گویی خود شهیدان دستان تو را گرفته اند و به مهمانی خود فرا خوانده اند.

یادت هست که نمی‌خواستی بیایی اما اردات ابا عبدالله و شهیدانش تو را به این محفل نورانی کشاند، اینجا که آمدی فرقی نمی‌کند که خواهر،  مادر،  همسر و فرزند شهید باشی همین که نائب یک شهید می‌شوی منتسب به سلاله ی ال اللهی.
  
گوش کن زمزمه‌ی هل من ناصر مولای شهیدمان با نوای لبیک گویان حسینی هم صدا گشته اند تا راهی راهت کنند پای بر راه بگذار مهدی فاطمه(ع) چشم به راه است.

صادق چگینی، خبرگزاری بسیج: 
هر وقت دلمان می‌گیرد به سراغ دلداده‌های مکتب عاشورا می‌رویم.

شهدا را در صفیر گلوله‌ها دیدم، در فریادهای شکسته و خنده‌های عاشقانه خون، کنگره ای آسمانی که زمینیان سرگردان را گرد هم آورده بود تا یاد یاران سفر کرده را با افسوس و آه جانسوز درک کنیم.

پرواز با بال ملائک فقط برازنده شهداست و پرهای زمینی ما را دنیا زدگی قیچی کرده است. اگر قطره قطره خونتان نبود امروز نفس کشیدن برای سرزمین گربه سان ممکن نبود.

به امام مستضعفان سلام ما را برسانید و بگویید، مستضعفین با رهبری به آن دست غیب ایمان دارند و غریبانه در خانه گرفتار فتنه برپا دارندگان سلطه ابرقدرت‌ها شدیم.

نفیسه مهرداد، خبرنگار هفته نامه هفت دی:
بغض‏‌هایم روبروی تصاویر شما شکسته می‏‌شود و راه را برای کلام می‌‏بندد. از شما چه باید گفت و چه باید نوشت؟

وقتی واژه‌ها بزرگی تان را تاب نمی‌آورند و جمله‌ها بر همت بلندتان تعظیم می‌کنند.

سه هزار لاله‌های سرخ شهر من، چه میزبانان خوبی بودین برای با هم بودن. برای همدلی و همبستگی. برای دوری از نفاق. برای دوری از عداوت.

میهمانی تان پر از نور بود و صفا. صفایی از جنس حال و هوای شب‌های عملیات و خاکریزهای منور شده از زمزمه های دعای کمیل... توسل و ذکر یا زهرا...

چند روزی مهمانتان بودیم و چه خوب میزبانی کردید و حالا ما مانده ایم و یک دنیای پوشالی که در آن غلت می‌زنیم ...

حالا ما مانده ایم موسم نام و یاد شما که روزی دستگیرمان شود و حال بد این روزهایمان را ترمیم کند، ما تازه در اول راهیم، خودتان از ما دستگیری کنید.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان