به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر
صبح قزوین ؛ گردهمايي سالانه فعالان فرهنگي استان قزوين با عنوان «اصحاب حق» با حضور حجت الاسلام عليرضا پناهيان، سيداحمدعبودتيان و دكتر حجت الله عبدالملكي استاد دانشگاه امام صادق(ع) و فعالان فرهنگی استان قزوین در سالن اجتماعات دانشگاه تربيت معلم برگزار شد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در این همایش با بیان اینکه باید به دنبال برخی از سوالات در حوزه انقلابیگری باشیم، اظهار کرد: چرا بعضیها با وجود مذهبی بودن انقلابی نیستند و در شرایط حساس با همین اعتقادات مقابل انقلاب میایستند؟ چگونه باید از مخاطبان خاکستری برای فعالیتهای فرهنگی و انقلابی جذب داشته باشیم؟ از دلایل اصلی ولایت گریزی چیست؟
وی در ادامه افزود: در مقابل تهاجم فرهنگی غرب که محور آن هرزگی و شهوات است، چه کار باید کرد؟ برای هدایت زیرساختهای فرهنگی که در شرایط حساس تحت تاثیر فضای ملتهب سیاسی قرار نگیرد و با شعارهای غیرانقلابی رای جمع نکند و خط مقاومت در جامعه مجبوبیت داشته باشد، چه اقداماتی باید کرد؟
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای پاسخ همه این سوالات باید روی مفهوم راحت طلبی کار کرد، یک فرد انقلابی که به دنبال راحت طلبی باشد، انقلابیگری ندارد.
وی بیان کرد: امام راحل دوخط برای اسلام معرفی کردند، اسلام راحت طلبی و خط اسلام ناب و مجاهدت؛ مهمترین ویژگی مذهبیهای غیرانقلابی، راحت طلبی است، اندیشمندان راحت طلب وابستگی را در جامعه تئوریزه میکنند و استقلال یک کشور را زیر سوال میبرند، سیاسیون راحت طلب، به جای ایستادگی وابستگی و کوتاهی را ترجیح میدهند.
این کارشناس رسانه ملی ابراز کرد: زمانی که راحت طلبی را از بین ببرید ابتذال و شهوت طلبی شکل نمیگیرد، اقدام مستقیم در مسائلی مثل حجاب و اعتقادات دینی موفقیت در پی ندارد، نمیتوان با درس عقیدتی مقابل شهوترانی ایستاد و با ایمان به خدا مقابل گناه ایستاد.
وی اذعان کرد: در دوره تربیتی از سن ۷تا ۱۴سالگی باید در فرزندان راحت طلبی از بین برود تا در دوره جوانی دین گریز نشود، برای اینکه مخاطبان قشر خاکستری را جذب کنیم باید با همه اینگونه سخن بگویبم که قصد داریم راحت طلبی را از بین ببریم و روحیه استقامت را افزایش دهیم.
پناهیان عنوان کرد: گاهی ما برخی موضوعات مهم را مورد تاکید قرار میدهیم و اذهان مردم را منحرف میکنیم، در صورتی که نیازی نیست ما در ارتباط با ولایت صحبت کنیم، ریشه عدم پذیرش ولایت، عافیت طلبی است.
وی ابراز کرد: هیئت انقلابی نباید عافیت طلب باشد و جبهه نیروهای انقلابی باید عافیت طلبی را کنار بگذارند، مهمترین مصداق عافیت طلبی و راحت طلبی در بین نیروهای انقلابی تشکیلاتی نبودن است.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ما قبول داریم که تشکیلاتی بودن کارها را سخت میکند، مشخص است که هرکدام از موسسات فرهنگی به تنهایی کار میکنند و کاری به دیگر فعالان فرهنگی ندارند کارها آسان خواهد بود، اما زمانی که مجموعه تشکیلاتی شکل میگیرد ضعیف تر دست قوی ترها را میگیرند و همه باهم رشد میکنند.
وی گفت: راحت طلبی مصادیق دیگری در فعالیتهای ما دارد، زحمت به خودمان نمیدهیم که به گونه ای حرف بزنیم که اختلاف ایجاد نشود و کمترین زدگی در بین جبهه انقلاب ایجاد شود.
این کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: باید به خودمان زحمت بدهیم و با کار تشکیلاتی تغییرات فرهنگی خوبی ایجاد کنیم تا تاثیرگذار باشیم، با کار تشکیلاتی همه باید گوش به فرمان تصمیمات تشکیلات باشیم، فایده انقلاب اسلامی این است که با کار تشکیلاتی کمترین ضربه و آسیب را شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: راحت طلبی در عرصه سیاسی مصادیق زیادی دارد که یک نمونه آن فقط نشستن و انتقاد کردن است، این نگاه که فقط دنبال مدیران خوب باشیم نمونه بارز راحت طلبی است، یک جامعه خوب باید دارای دولت کوچک و مردم متحد و هماهنگ برای یک کار تشکیلاتی است.
پناهیان تاکید کرد: راحت ترین کار در فضای جامعه امروز این است که فقط با شعار و در زبان به انتقاد به قوه قضائیه و فساد اعتراض کنیم؛ اما قدمی برای رفع این مشکلات برنداریم، انقلابی منتقد که فقط یادگرفته انتقاد کند و حرکتی برای رفع مشکلات نمیکند، دچار راحت طلبی شده است.
وی بیان کرد: برای اینکه فساد و ربای بانکی رفع شود نباید فقط انتقاد کرد که چرا بانکهای ما ربوی است؟ این نگاه کاری را از پیش نمیرود و یک نوع راحت طلبی است، اگر ما این نهضت را راه اندازی کنیم که مردم در بانک پول نگذارند و یک سیستم کارآفرینی و تجاری راه اندازی کنیم، از راه طلبی دوری کرده ایم.
این کارشناس رسانه ملی عنوان کرد: آیت الله شاه آبادی استاد امام راحل زمانی که در مورد تشکیلات مومنان صحبت میکردند، میفرمودند؛ «مومنین دارای غرور طرفداری از حق هستند»؛ برای رفع این ضعف، سبک زندگیهای ما باید تغییر کند و نگاه ما نسبت به وظایف یک انقلابی واقعی در فضای تشکیلاتی هماهنگ شود.
وی گفت: دفاع مقدس اردویی بود که خداوند ما را به اجبار در یک دوره پرزحمت قرار داد تا رشد کنیم، جنگ یک زحمت بود که همه به سختی افتادیم، یک انقلابی تا زمانی که به زحمت نیفتد و از راحت طلبی دوری نکند یک انقلابی واقعی نخواهد بود.
پناهیان ابراز کرد: دوران دفاع مقدس دورانی بود که راحت طلبی را از مردم ایران گرفت؛ اما برخی با ناجوانمردی پس از جنگ، فرهنگ دفاع مقدس را از مردم گرفتند، ما باید به دنبال سختیهای معقول برویم و از سختیهای کار تشکیلاتی هراس نداشته باشیم.
وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی اگر تا به امروز پابرجا مانده است به واسطه زحمات زیادی است که انقلابیون برای آن متحمل شده اند و این نهضت ادامه دارد.
انتهای پیام/ ۲۰۰۲
دیدگاه ها