۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین(۲)+تصاویر
کد خبر: ۲۹۸۹۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۷ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین(۲)+تصاویر

امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله قطب‌های معنوی و فرهنگی بوده که در کنار محیطی مناسب برای ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی، فضایی مطلوب برای اسکان مسافران نوروزی هستند.

گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین(۲)+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ نوروز فرصت مناسبی برای مسافرت به شهرهای مختلف و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی آن دیار است.

استان قزوین با 263 بقعه از لحاظ گردشگری مذهبی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از مسافران در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی است.

امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله قطب‌های معنوی و فرهنگی هستند که در کنار فضایی مطلوب برای اسکان مسافران نوروزی، محیطی برای ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی است.

طرح نوروزی آرامش بهاری نیز از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که به منظور ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی و میزبانی شایسته از زائران و مسافران نوروزی همزمان با سراسر کشور در 104 امامزادگان و بقاع متبرکه استان قزوین اجرا می‌شود.
در این گزارش تعدادی از امامزادگان شاخص استان برای آشنایی بیشتر مردم معرفی شده است.

امامزاده اسماعيل(ع) روستاي باراجين از توابع بخش مركزي شهرستان قزوين
این امامزاده در روستاي باراجين در 8 كيلومتري شمال قزوين و در جاده الموت غربی واقع شده است و نسب ایشان به امام حسن‌مجتبی(ع) منسوب است.
امامزاده اسماعیل(ع) باراجین به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی شمال شهر قزوین و پارک جنگلی فدک و همچنین وجود زائرسرا همه روزه پذیرای خیل زیادی از زائرین می‌باشد.

امامزاده اباذر(ع) روستاي دربند از توابع بخش مركزي شهرستان قزوين
امامزاده اباذر(ع) از نوادگان امام جعفرصادق(ع) است. بقعه ايشان در 17 كيلومتري شمال شرقي بخش مركزي قزوين و در ميان بافت مسكوني روستاي دربند در ناحيه‌اي كوهستاني و خوش آب و هوا قرار دارد.
حرم، رواق، شبستان و تزئينات كاشي‌هاي زيباي رنگارنگ با نقوش هندسي كه روي گنبد دوپوش بقعه به كار رفته از اجزاء معماري بقعه هستند.

امامزاده علي‌اصغر(ع) روستاي زرآباد از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوين
امامزاده علی‌اصغر(ع) يكي از نوادگان حضرت موسي‌بن‌جعفر(ع) مي‌باشد و يكي از معروف‌ترين بقاع متبركه استان است که در 80 کیلومتری قزوین در بخش الموت شرقی در روستای عالم‌پرور و خوش آب‌وهوای زرآباد و چند كيلومتري اين روستا درياچه اوان معروف واقع شده و به دلیل موارد ذكر شده منطقه‌اي گردشگري جهت توريست‌هاي داخلي و خارجي است.

اين بقعه متبركه داراي امكانات رفاهي بسيار خوب و در رده عالي است؛ از جمله آنها سرويس‌هاي بهداشتي نوساز كه در سال 1388 ساخته شده است و زائر سراي اين بقعه كه با اعتباري بالغ بر400 ميليون تومان به پايان رسيده و هم اكنون آماده بهره‌برداري است.

محوطه بزرگ با حجره‌هاي زياد جهت زائرين محترم و مسجد در كنار بقعه و آشپزخانه مجهز از ديگر امكانات رفاهي این بقعه متبرکه است.

اين بقعه داراي گنبدي بزرگ از استيل طلاي رنگ و ضريحي فلزي و با آب طلا و شعرهاي مذهبي در كنار بالايي خود ساخته شده است؛ لازم به توضيح است زائرسراي زرآباد داراي امكانات گرمايشي شوفاژ و ديگر امكانات رفاهي بوده است. روستاي زرآباد به ميزان دو دانگ وقف اين بزرگوار مي‌باشد.

امامزاده اسماعيل(ع) روستاي فلار از توابع بخش رودبار شهرستان، شهرستان قزوين
نقل است امام موسي كاظم(ع) داراي هشت فرزند بوده و پنجمين فرزند او اسماعيل می‌باشد که در 35 کیلومتری شهر قزوین و در منطقه کوهستانی منتهی به کوهپایه الموت غربی در روستای فلار مدفون است.

اين بقعه داراي بنايي با نماي آجر سه‌سانتي كوره‌اي به مساحت حدود 100 مترمربع مي‌باشد و داراي ضريحي از جنس فلزي كه با آب طلا و نقره ساخته شده است و به دور بالاي ضريح مرثيه‌اي مذهبي حك شده است.

اين بقعه داراي گنبدي شلجمي بوده و كل بقعه در محوطه‌اي بالغ بر 1000 مترمربع واقع است كه جهت رفاه زائرین امكاناتي مانند زائرسرا و حسينيه جدید که در سال 1389 مساحت 600 مترمربع در دو طبقه ساخته شد و همچنین زائر سراي قديمي به تعداد 5 حجره در آن دایر است.

امامزاده احمد و محمود(ع) ابن موسي‌بن‌جعفر(ع) روستاي حصار خروان شهرستان البرز، بخش مركزي
آستان مقدس امامزادگان احمد محمود(ع) که از نوادگان امام کاظم(ع) می‌باشند؛ در 20کیلومتری شهر قزوین و جاده قدیم قزوین- تهران واقع شده است.

امامزاده احمد(ع) داراي وسعتي بالغ بر 5هزار مترمربع بوده، اين امامزاده داراي گنبدي به شكل سروي و از جنس استيل به رنگ سبز و ضريحي از فلز و نقره و كمي طلايي مي‌باشد.
امامزاده محمود(ع) با فاصله 1000 متری در کنار امامزاده احمد(ع) برادرش قرار دارد كه داراي ساختمان آجري و از اسكلت در محوطه‌اي به مساحت تقريبي 3000 مترمربع مي‌باشد؛ این امامزاده دارای ضریحی از جنس آلومينيوم بوده و گنبدي به شكل سروي دارد كه بر روي آن نام مبارك حضرت محمد(ص) حك شده است.

گفتنی است؛ از سال 1387 بنای دو بقعه به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه قرار گرفته است و با ایجاد امکانات رفاهی نظیر تربت‌خانه، چایخانه و ... در جوار این ذوات مقدس شاهد حضور خیل عظیم زائرین در این بقاع متبرکه هستیم.

مقبره آقاسيدعلي شاريني موسوی(ره) از نوادگان امام موسي‌كاظم(ع) روستاي شارين از توابع شهرستان تاكستان، بخش اسفرورين
وی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) با کرامات بسیار زیاد و مورد احترام مردم شهر تاکستان است؛ داراي بقعه‌ای در مساحت 7000 مترمربع با زیربنایی به مساحت 1000 مترمربع و گنبد و گلدسته‌های فلزی(استیل طلایی) که مساحت گنبد 1000 مترمربع و ارتفاع آن 16 متر از کف پشت بام و ارتفاع گلدسته‌ها 36 متر از کف می‌باشد.
مقبره آقا سيد علي شاريني موسوی (ره) در کیلومتر 15 جاده تاکستان – اسفرورین با فاصله 5 کیلومتری به اسفرورین و نزدیک روستای شارین قرار گرفته است.

امامزاده منور خاتون بنت موسي‌بن‌جعفر(ع) شهر دانسفهان، شهرستان بوئين‌زهرا -بخش رامند
امامزاده منور خاتون(س) از فرزندان موسي‌بن‌جعفر(ع) با شجره نامه موثق است؛ که از بقعه‌ای با گنبدي به شكل جناغي و از جنس استيل و دو گلدسته و ضريحي فلزي از نقره و آب طلا برخوردار است.
اين بقعه متبركه در منطقه بیابانی و کوهستانی در 60 کیلومتری شهر قزوین و 5 کیلومتری شهر دانسفهان واقع شده است.

امامزاده محمدطاهر(ع) شهر آوج
امامزاده محمدطاهر(ع) شهر آوج از نوادگان جعفر طيار(ع) با شجره‌نامه موثق می‌باشد؛ که در فاصله 100 کیلومتری قزوین و در منطقه كوهستاني و سرد واقع شده است.
این امامزاده بعد از زلزله سال 1380 به همت اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان قزوين و خیرین محل به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه قرار گرفت و در حال ساخت و ساز و اجراي طرح مصوب مي‌باشد؛ اين امامزاده داراي گنبدي به شكل سروي و از جنس استيل به رنگ طلایی و ضريحي از فلز و نقره و كمي طلا است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان