۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین یمن بین موافقان و مخالفان گفتگوی ملی سردرگم مانده است
کد خبر: ۲۸۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یمن بین موافقان و مخالفان گفتگوی ملی سردرگم مانده است

شمارش معکوس برای کنفرانس گفت‌وگوی ملی در یمن آغاز شده است، کشوری که با انقلاب مردمی حکومت علی عبدالله صالح را سرنگون کرد و صالح نیز بنا بر طرح شورای همکاری خلیج فارس از قدرت کنار رفت.

یمن بین موافقان و مخالفان گفتگوی ملی سردرگم مانده است
به گزارش صبح قزوین به نقل از فارس، کنفرانس گفت‌وگوی ملی در یمن در حالی در آستانه برگزاری است که نگاه‌ها در سطح منطقه‌ای و جهانی به آن معطوف شده است و بیشتر یمنی ها برای ساختن آینده ای جدید به آن چشم امید دوخته اند.
در این میان، انتظار می رود گفتگوی ملی به تدوین قانون اساسی جدید ختم شده و امکان برگزاری انتخابات در فوریه 2014 مصادف با پایان مرحله انتقالی در فوریه 2012 را فراهم کند.
جنوب کشور، چالش بزرگ یمن مهمترین موضوعی که در گفتگوی ملی مطرح خواهد شد موضوع جنوب یمن است زیرا بزرگترین چالش پیش روی رئیس جمهور و دولت الوفاق به شمار می آید به ویژه اینکه برخی گروه‌های افراطی در جنوب، همچنان با مشارکت در هر گونه گفت‌وگویی مخالفت کرده اند.
در همین ارتباط «شیخ محمد عبدالرب المنصوری» عضو شورای‌عالی جنبش جنوب یمن در گفتگو با خبرنگار فارس، حرکت به سمت عدن به منظور مشارکت در تظاهرات میلیونی موسوم به «تصمیم، تصمیم ماست» خواستار شد.
وی تاکید کرد: تظاهرات میلیونی به مثابه ارسال پیامی به جهانیان است مبنی بر اینکه مردم جنوب با گفتگوی ملی که قرار است فردا بزگرار شود، مخالف هستند.
المنصوری، از آن دسته از مردم جنوب که به گفت‌وگو دعوت شده اند و صاحب وجدان های زنده هستند خواست در این «جنایت تاریخی» که مردم جنوب هرگز آن را نخواهند بخشید، شرکت نکنند زیرا روح شهدا، آنان و نوادگانشان را نسل به نسل تعقیب خواهد کرد.
اوضاع امنیتی یمن در آستانه برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی در آستانه برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی، صنعاء پایتخت یمن و بسیاری از شهرهای دیگر، اکنون به طور بی سابقه ای با تدابیر امنیتی شدید روبه رو است و حدود 60 هزار سرباز و فرمانده نظامی تامین امنیت این کنفرانس را برعهده گرفته اند.
همچنین «عادل عبدالرحمن» کارشناس سیاسی یمنی با اشاره به شکاف موجود در ارتش یمن، تصریح کرد: برگزاری این کنفرانس با بیم و هراس زیادی روبه رو است و نقش آمریکا و عربستان در این خصوص برای وحدت یمن و ثبات آن بسیار نگران کننده است.
این در حالی است که شهرهای جنوبی یمن به ویژه عدن  از نظر امنیتی، اوضاع چندان خوبی ندارند و این وضعیت، نگرانی حامیان طرح شورای همکاری خلیج فارس را به دنبال داشته است زیرا بیم دارند که بی ثباتی اوضاع فضای گفتگوی ملی را تحت تاثیر قرار دهد.
در این میان به نظر می رسد، تدابیر امنیتی در آستانه برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی، چندان کافی نیست به ویژه اینکه یمن از مدتها قبل با ناآرامی های امنیتی گسترده ای روبه رو است که  حل و فصل آن نیازمند راه حل عملی از جمله تصمیمات رئیس جمهور برای تغییر فرماندهان نظامی و بدنه ارتش است.
هشدار جوانان انقلابی از انحراف مسیر گفتگو جوانان انقلابی چندی پیش با برگزاری تظاهرات موسوم به جمعه « راه شهدا را ادامه می دهیم» در بیشتر شهرهای یمن تاکید کردند که انقلاب را ادامه خواهند داد و عاملان کشتار مردم را محاکمه و اموال غارت شده را باز خواهند گرداند.
آنان هشدار دادند که این احتمال وجود دارد که گروههای بانفوذ در داخل و خارج یمن، مسیر گفتگوها را به سمت منافع خود تغییر دهند.
اما جوانان انقلابی در صنعاء تهدید کردند در صورتی که رئیس جمهور فهرست نمایندگان آنان برای گفتگوی ملی را تایید نکند، اقدامات میدانی و دیپلماتیک خود را شدت خواهند بخشید به این ترتیب که با سفیران کشورهایی که حامی طرح شورای همکاری خلیج فارس هستند و نیز جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در یمن تماس گرفته و به هر فهرستی که جایگزین فهرست واقعی جوانان مستقل شود، به طور آشکار اعتراض خواهند کرد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان