۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین اعتیاد زنان، آتش زیر خاکستر/ خانواده، نخستین قربانی اعتیاد زنان است
کد خبر: ۲۸۲۹۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اعتیاد بلای هستی سوز ؛

اعتیاد زنان، آتش زیر خاکستر/ خانواده، نخستین قربانی اعتیاد زنان است

بی توجهی والدین به شرایط روحی دختران آنها را به گروهها و افراد ناهنجار نزدیک می سازد و در نتیجه فقر عاطفی باعث افزایش ۴ برابری گرایش زنان به اعتیاد طی ۱۰ سال گذشته شده است.

اعتیاد زنان، آتش زیر خاکستر/ خانواده، نخستین قربانی اعتیاد زنان است

صبح قزوین؛ وقتی یک فرد معتاد در معرض نیاز به ماده ی مخدر قرار دارد، بدیهی است برای برآوردن نیاز خود از هیچ عملی فروگذار نخواهد کرد.

در مراکزی مثل زندانها که افراد دسترسی بسیار محدودی به امکانات استعمال مواد مخدر دارند، بدیهی است که احتمال دست زدن به رفتارهای مخاطره آمیزی از قبیل استفاده از سرنگها و سوزنهای آلوده و مستعمل توسط معتادان تزریقی بسیار بالا است و چه بسا افرادی که به استفاده ی تزریقی مواد مخدر عادت نداشته باشند ولی با توجه به محدودیت در زمان و مکان مصرف در زندان، جهت برآوردن سریع و بی دغدغه این نیاز خود به تزریق روی آورند.

فراگیرشدن اعتیاد در بین افراد جامعه تا جایی پیش رفته که زنان و دختران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

0.</br>147948001283792925_irannaz_com

در حال حاضر آمارها حاکی از شیوع مصرف مواد مخدر و نیز قرص های روانگردان در میان زنان و مردان و در رده های سنی بین 15 تا 65 سال است که از این میان 9 درصد جمعیت معتادان را زنان و 91 درصد را مردان تشکیل می دهند.

گرچه در مقایسه با مردان تعداد کمی از زنان به مواد مخدر روی آورده اند ولی به گفته کارشناسان نسبت به سه سال گذشته روند اعتیاد زنان رو به افزایش است.

افزایش 4برابری آمار اعتیاد در زنان طی 10سال گذشته

صدیقه قربانی مشاور خانواده و کارشناس ارشد تغذیه  به خبرنگار صبح قزوین می گوید: بر اساس تحقیقات صورت گرفته دانشجویان دختر به ویژه در ایام امتحانات به سمت مواد مخدر و قرص های روانگردان کشیده می شوند؛ در سال های اخیر گرایش دختران به استفاده از مواد، سیگار و الکل افزایش یافته است و این در حالی است که از نظر فیزیولوژیکی، دختران از مقاومت کمتری نسبت به پسران در برابر آسیب های مواد مخدر به ویژه شیشه برخوردارند.

وی می افزاید: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور و به ویژه در میان جوانان بوده ایم و دردناک تر این است که بگوییم در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به اعتیاد به طور میانگین 4 برابر افزایش یافته است.

قربانی اظهار می کند: دلایل افزایش جامعه زنان معتاد را می توان در تبلیغاتی جستجو کرد که به نام لاغری و یا چاقی، حاوی مواد مخدر و روان گردان هستند و زنان را آلوده می کنند.

وی ادامه می دهد: به همین دلیل ضرورت آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان و زنان اهمیت شایانی به خود گرفته است و باید در این زمینه با قدرت وارد شد تا بتوان در مقابل این تبلیغات مخرب و پیامدهای پس از آن ایستادگی کرد.

0.</br>544800001283792924_irannaz_com

این مشاور خانواده می گوید: تبلیغات گسترده و تهاجمات فرهنگی غرب سبب شده است تا جوانان به سمت مواد مخدر صنعتی سوق پیدا کنند و در حال حاضر مصرف مواد مخدری همچون شیشه و کراک و قرص های روان گردان در میان جوانان در حال افزایش است.
علاوه بر این پایین بودن قیمت این مواد مخدر عامل دیگری در افزایش مصرف آن ها شده است.

داشتن همسران معتاد مهمترین عامل گرایش زنان به مواد مخدر

 قربانی  تصریح می کند: داشتن همسران معتاد مهمترین عامل گرایش زنان به مواد مخدر است و عامل بعدی خشونت و کمبود محبت در خانواده است.

وی می افزاید: متاسفانه بی توجهی والدین به شرایط روحی دختران آنها را به گروهها و افراد ناهنجار نزدیک می سازد و در نتیجه فقر عاطفی باعث افزایش 4 برابری گرایش زنان به اعتیاد  طی 10 سال گذشته شده است.

قربانی اظهارمی کند: اکثر زنان معتاد برای تامین هزینه ی مواد مخدر به فساد و فحشا روی می آورند و به این ترتیب بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

8

مریم رحمانی کارشناس ارشد علوم اجتماعی  در خصوص اهمیت خانواده  در پیشگیری از اعتیاد  به خبرنگار صبح قزوین می گوید:  نقش زنان در استواری و پیشرفت کانون خانواده انکارناپذیر است اما ضعف در بنیان‌ خانواده باعث بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

وی می افزاید: کم ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است؛ آمار افراد معتاد در خانواده های پر تنش که همیشه درگیر بحث و دعوا می باشند بیشتر  از سایر خانواده ها است.

رحمانی ادامه می دهد: برخی از زنان به علت عدم آگاهی از پیامدهای مصرف مواد به دنبال زیبایی و لاغری هستند که در دام اعتیاد و روان‌گردان‌ها گرفتار می‌شوند.

10

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی اظهار می کند: برای آنکه نوجوانان و جوانان را از مواد مخدر دور سازیم باید به فکر برنامه های جایگزین باشیم.

وی ادامه می دهد: جوانها به اقتضای سن و سالشان کارهای پر هیجان و خطرناک را دوست دارند و با فراهم ساختن امکانات تفریحی برای فرزندان خود می توان آنها را از گرایش به مصرف مواد  مخدر دور ساخت.

11441_578

رحمانی می گوید: برنامه ریزی صحیح در خانواده که منطبق با نیازهای معقول و منطقی جوانان باشد و تشویق نوجوانان به فعالیت های سالم و خلاق از گرایش آنها به مواد مخدر جلوگیری خواهد نمود.

فرهنگ نگرش به اعتیاد زنان باید تغییر کند

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان می کند: نگاه جامعه به زنان معتاد به صورت یک موضوع غیر اخلاقی است و همین نگرش های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد، مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد آنان می باشد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی می افزاید:  متاسفانه زنان معمولاً از مراجعه به مراکز درمانی که بیشترین مراجعه کنندگان آن ها مردان هستند اکراه دارند.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ نادیده گرفتن حقیقت اعتیاد در بین زنان به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به افزایش این پدیده شوم نیز کمک می‌کند.

11462_144

بهره برداری بهینه از سینماها، فرهنگسراها، کتابخانه ها و برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری منطبق با نیازهای جوانان بخش عظیمی از اوقات فراغت آنها را به خود اختصاص خواهد داد.

اعتیاد تبدیل به تهدید بزرگی برای جامعه زنان ایران شده و علاج واقعه قبل از وقوع است و تا دیر نشده و آمارها رشد صعودی نشان نداده اند، باید با اقدامات اصولی و فرهنگ سازی ها برای رفع این معضل اجتماعی، تدابیری اساسی اندیشید.

برای جلوگیری از افزایش اعتیاد میان زنان باید به نیازهای فردی، خانوادگی و همچنین نیازهای اجتماعی آنان توجه بیشتری شود.
ایجاد یک رابطه ی منطقی به دور از سخت گیری می تواند دختران را در مقابل آسیب های اجتماعی توانا سازد.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان