۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین افسردگی شایع ترین بیماری قرن/ عدم کنترل افسردگی منجر به خودکشی می شود
کد خبر: ۲۷۹۹۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می دهد

افسردگی شایع ترین بیماری قرن/ عدم کنترل افسردگی منجر به خودکشی می شود

درمان به موقع افسردگی می تواند مانع بازگشت افسردگی شود، این در حالی است که عدم کنترل این بیماری و مراجعه به پزشک می تواند خطرات احتمالی از جمله خودکشی را در برداشته باشد.

افسردگی شایع ترین بیماری قرن/ عدم کنترل افسردگی منجر به خودکشی می شود

صبح قزوین؛ همه ما گاهی دچار حالت ناامیدی و افسردگی می‌شویم.
مثلاً وقتی روابط ما با دیگران از هم پاشیده می‌شود.
ممکن است شوکه شویم، گریه کنیم، غذا نخوریم، عصبانی شویم، خوب نخوابیم و بدخلق و مضطرب شویم.

این حالت معمولاً پس از چند روز برطرف می‌شود و شخص به زندگی طبیعی باز می‌گردد.

اما آنچه پزشکان آن را افسردگی می‌نامند، حالت افسردگی به این شکل نیست.
بلکه این اصطلاح برای تعریف بیماری شدیدتری به کار می‌رود که حداقل چند روز طول می‌کشد و بر جسم و روح اثر می‌گذارد.

9xoeakhk4yvkm8zsrio2

 این بیماری ممکن است بی هیچ دلیلی بروز کند و زندگی فرد را تهدید کند.
هیچ وقت وجود یک علامت تک نشانگر وجود افسردگی و یا به قول معروف افسردگی بالینی در فرد نیست.
بسیاری از علایم شبیه یکدیگرند، اما وقتی فرد به افسردگی مبتلا می‌شود این علائم شدیدتر می‌گردند و مدت بیشتری ادامه می‌یابند.

معدن دار، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی  در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین می گوید: افسردگی نوعی اختلال روانی است که متاسفانه امروز در کشور های مختلف شاهد آن هستیم.

 وی می افزاید: تب اضطراب در جامعه خیلی بالا است و وقتی تغییر و تحولات سیاسی بسیار می شود به تبع تأثیر گذار بر روی مردم است؛ تغییرات سیاسی برون مرزی و داخلی، امیدهایی را در جامعه ایجاد می کند و ناامیدی و اضطراب بی ربط با افسردگی نیست.

سرعت شایعه در جامعه بالاتر از سرعت نور است

 این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی می افزاید: سرعت شایعه در جامعه به دلیل موبایل و پیشرفت روز افزون تکنولوژی بالاتر از سرعت نور است و وقتی خبری در جامعه منتشر می شود متاسفانه شاهد تغییر آن به شیوه ای غیر واقعی هستیم و همین موضوع منجر به استرس و افسردگی است.

23926_260

وی خاطرنشان می کند: رگه هایی از افسردگی را در جامعه شاهد هستیم و کمتر بیماری مراجعه نموده که علائم اضطراب را نداشته باشد.
در روابط زناشویی هم علائم افسردگی هست و اکنون به دلیل متداول تر شدن این بیماری، مردم به روانشناس مراجعه می کنند.

معدن دار ادامه می دهد: در پیشگیری نه درمان بحث وراثت دخیل نیست؛ در افسردگی فصلی بودن نیز موثر است.

وی می افزاید: هر چقدر پیشگیری کنیم از ایجاد، شدت و بازگشت افسردگی نقش موثری در پیشرفت بیماری خواهد داشت.

درمان به موقع افسردگی مانع بازگشت افسردگی است

این روانشناس بالینی می گوید: به طور کل درمان  به موقع افسردگی می تواند مانع بازگشت افسردگی شود، این در حالی است که عدم کنترل این بیماری و مراجعه به پزشک می تواند خطرات احتمالی از جمله خودکشی را در برداشته باشد.

معدن دار اظهار می کند: در این راستا باید مسئولیت پذیری و مهارت های زندگی را از کودکی آموزش بدهیم تا کمتر شاهد افسردگی و اختلالات روانی باشیم.

1

وی ادامه می دهد: آموزش خانواده و رسانه، سبک و نگاه به زندگی نیز مهم است و متولی آن آموزش و پرورش است و  بارها شاهد هستیم خانواده ای برای ازدواج دخترش دچار هزینه های کلان می شود و بعد به دلیل ناتوانی در تامین آن متحمل افسردگی و اضطراب ناشی از هزینه ها می شوند.

معدن دار کاهش انرژی، مختل شدن تمرکز، اختلال  در خواب و اشتها، احساس گناه،  دردهای فیزیکی، سردرد، مشکلات  گوارشی و در انواع شدیدتر افکاری درباره مرگ  و خودکشی  را از دیگر علایم افسردگی برشمرد.

شهرنشینی از علل مهم تشدید افسردگی

این روانشناس بالینی شهر نشینی را یکی از علل مهم تشدید افسردگی عنوان کرد  و می افزاید: با توجه به اینکه شهرنشینی توام با مشکلات زیادی است، صنعتی شدن و زندگی صنعتی عامل مهمی در شیوع افسردگی است.

0.</br>614330001282134147_sadmanb

وی تصریح می کند: زندگی شهرنشینی به دلیل به حداقل رساندن روابط عاطفی و فردی، میزان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

معدن دار خاطرنشان می کند: زندگی صنعتی همراه با مسائلی از جمله بیکاری و آلودگی صوتی، آلودگی هوا، بیکاری و کمبود فضای تفریحی از جمله مواردی است که منجر به بی حوصلگی و اضطراب و در نهایت شیوع افسردگی در مردم می شود.

tarvij.</br>88.</br>05.</br>19-afsordegi

وی می افزاید: کلیه عوامل اجتماعی نظیر آلودگی هوا و شلوغی شهر، ازدحام جمعیت، ترافیک و بیکاری همه از جمله مواردی است که افسردگی در شهر را تشدید می کند.

این روانشناس بالینی می گوید: یکی از علل شیوع افسردگی عوامل زیست شناسی است که مربوط به اختلال در کارکرد سلولهای مغزی و عوامل ژنتیکی می باشد.

مسائل اجتماعی از عوامل شیوع افسردگی

وی مسائل اجتماعی را به عنوان یکی دیگر از عوامل شیوع افسردگی دانست و ادامه می دهد: مشکلات تحصیلی، شغلی، آموزشی  و به طور کل عوامل استرس زای فردی نظیر بیکاری اجتماعی از جمله موارد شیوع افسردگی مطرح می شود.

معدن دار پیرامون روش های موجود برای درمان افسردگی گفت:  یکی از روش ها روش دارو درمانی است که از طریق مصرف داروهای ضد افسردگی انجام می شود و روش دیگر روان درمانی است که متناسب با سطح بیماری فرد مبتلا از این دو روش استفاده می شود.

این گزارش می افزاید: در کشور ما  و شهر قزوین نیز رتبه اول بیماری ها را افسردگی تشکیل می دهد  و در خانم ها ۲برابر بیش از آقایان دیده می شود.

افسردگی، بیشترین بیماری در میان زنان

بر اساس آمارهاي موجود افسردگي بيشترين بار بيماري‌ها را در بين زنان  و دومين بار بيماري را  دربين مردان پس از حوادث به خصوص حوادث ترافیکی اختصاص مي‌دهد.
هم چنین شیوع مادام العمر افسردگی ۱۵ درصد است که  در خانم ها میزان  شیوع آن به ۲۵درصد می رسد.

دلایل-افسردگی-کودکان-

تحقیقات نشان می دهد زنان و دختران بالاى ۱۵ سال نسبت به پسران و مردان همسال خود بيشتر به اختلالات  روانی نظير افسردگى و اضطراب مبتلا هستند.

دكتر سيدسعيد  صدر متخصص اعصاب  و روان، مى گوید: بيشترين مراجعه كنندگان، زنان داراى افسردگی و بيمارى هاى اضطرابى هستند چون آناتومی و بافت بدنى زنان  و دورانی همچون باردارى، زايمان و عادت ماهيانه، زن را مستعد ابتلا به بيمارى افسردگى مى كند ودر تمام جوامع زنان افسرده تر از مردان می شوند.

 بین افسردگی و استرس ارتباط نزدیکی وجود دارد

هم چنین کارشناسان معتقدند بین  افسردگی، استرس  واضطراب ارتباط نزدیکی  وجود دارد و کسانی که زمینه استرس و اضطراب دارند، بیشتر  در معرض ابتلا به  افسردگی قرار می گیرند و گاهی اوقات استرس عامل تسهیل کننده  بروز افسردگی است.
به نحوی که اختلالات افسردگى در ميان زنان شاغل  خصوصا آنانى كه داراى فرزند زير ۶ سال هستند تمركز بيشترى دارد.

در مطالعات انجام شده ۲۳% از زنان كارمند دچار افسردگى مى شوند.
در حاليكه اين رقم براى زنان طبقه متوسط فقط ۶% مى باشد.
 در صورتی كه زنان شاغل به علت گذراندن زندگى سرشار از فشار  درمعرض خطر ابتلا به افسردگى قرار دارند.

افسردگی مهمترین معضل اجتماعی در جهان

درهر حال تقریبا  در تمام  کشورهای پیشرفته و توسعه یافته،  افسردگی و ابتلای به آن یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی است و در دیگر کشورهای جهان تبعیض و نابرابری، فقر مادی و اقتصادی انسان را به ستوه آورده است.

فقدان معنویت، دوری از طبیعت، غرق شدن در مظاهر مادی و تلاش برای رسیدن به ناکجاآباد، انسان را  در مخمصه ای هولناک انداخته است که نمی تواند به سادگی از آن بگریزد.

هرچه علم پیشرفته تر می شود، تاثیر منفی  افسردگی بر زوایای مختلف زندگی آدمی روشنتر می شود و از دیگر سو ارتباط آن با حلقه های دیگر زندگی تنگ تر می شود.
 در مطالعات انجام گرفته  در جهان مشخص شد که میزان شیوع افسردگی در میان مردان  و زنان 20 درصد است.

3/2 میلیون جوان مبتلا به افسردگي در جهان هستند

محققين مؤسسه بين المللي بهداشت  روانی درآمريكا(HIMH) می گویند:  تعداد بي شماري، نزديك به 3/2 میلیون جوان مبتلا به افسردگي هستند  و هيچ كمكي دریافت نمي كنند.

2

آنها معتقدند كه  عوارض افسردگي  در حدود 8 درصد از  نوجوانان و 2  درصد از کودکان حتی در سنين 4 سالگي مشهود است و آثار ناشي از آمار بالاي طلاق، فشارهاي اجتماعي وهر چه  دشوارترشدن  دروس دانشگاهي،‌ همه روزه کودکان و نوجوانان بيشتري را به  سوی اين بيماري  سوق مي دهد.

طبق آمار خودکشی سومین علت مرگ  در ميان افراد 15 تا 24 سال است  و اگر افسردگي در سنين پايين  درمان نشود زمينه افسردگي هاي دوقطبی و اختلالات شخصيتي را در بزرگسالي فراهم مي‌كند.

شایع ترین سن افسردگی در ایران 25 الی 40 سال  است

ابوالفضل امیر دیوانی محقق و نویسنده  به خبرنگار صبح قزوین می گوید: سن متوسط افسردگی در سنین جوانی 25 الی 40 سال  است و  این سنین شایع ترین سن افسردگی در ایران است.

وی می افزاید: افسرد گی شایع ترین و مهمترین بیماری روانپزشکی در بین  گروه بزرگسال در ایران است و به علت شیوع زیاد آن در اغلب کشورهای دنیا، هم اکنون این بیماری به لحاظ شیوع بیماری در رده چهارم جهان قرار دارد.

این نویسنده خاطرنشان می کند: تحقيقات انجام‌شده  در اين زمينه نشان مي‌دهد كه  در اروپا و آمريكا 15 تا 30 درصد بزرگسالان  در طول زندگي‌شان حتماً يك‌بار به افسردگي عميق مبتلا شده‌اند.

وی اظهار می کند:  بنا به گزارش سازمان بهداشت  جهانی تقريباً 100 میلیون نفر در دنيا از بيماري افسردگي رنج مي‌برند؛ به همين دليل در بسياري از کشورهای  دنيا  توجه زيادي به بيماري افسردگي  می شود.

افغانستان افسرده ترین کشور  جهان

این گزارش می افزاید؛ این بیماری در کشورها و مناطق مختلف به صورت متفاوتی بروز می کند.
مثلا میزان افسردگی شدید در افغانستان در بالاترین میزان و در ژاپن در کمترین میزان است.

داده های سال 2010 در پی مطالعات مشابه سال 1990 و 2000 به بار جهانی افسردگی پرداخته است.

3031

دکتر "دانیل چشولم" اقتصاد دان سلامت در بخش سلامت روان و سوء مصرف مواد سازمان بهداشت جهانی در مورد این تحقیقات می گوید: افسردگی یک بیماری بسیار ناتوان کننده است.

وی می افزاید: این یک چالش عمومی بزرگ برای سلامتی و یک مشکل عظیم برای روبه روشدن با آن است اما کارهای انجام شده برای درمان آن کافی نیست.

در سراسر جهان تنها بخش کوچکی از مردم به هر نوع درمان و یا شیوه تشخیصی افسردگی دسترسی دارند.

در پایان خاطر نشان می شود؛ این آمارها  در مورد شیوع افسردگی به نحوی است که سالانه میلیاردها دلار برای درمان افسردگی در سراسر  جهان هزینه می شود، بدون اینکه بتوان هزینه ای به مراتب کمتر از آن پیش گیری کرد.

شاید اگر  افسردگی نیز مانند بیماری های ویروسی، با پیشرفت علم  و با ساخت  واکسن قابل پیش گیری  بود، می شد از  بروزتبعات  سوء آن بر  روح و روان انسان جلوگیری کرد.
اما چه سود که بشر با این همه پیشرفت، هنوز نتوانسته است روح و روان خود را به تسخیر درآورد وهرگز نیز نخواهد توانست.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان