۲۲/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ چهارشنبه

صبح قزوین غیبت فرهنگ‌سازی و درآمدزایی در برنامه‌ها/ جشنواره اسباب بازی یا تریبون تبلیغاتی شورای شهر؟!
کد خبر: ۲۳۸۵۰۲ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۴ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

نقدی بر برگزاری ششمین جشنواره "بازی و اسباب بازی" در قزوین؛

غیبت فرهنگ‌سازی و درآمدزایی در برنامه‌ها/ جشنواره اسباب بازی یا تریبون تبلیغاتی شورای شهر؟!

جشنواره اسباب بازی‌ها در استان – که بی یقین با پول بیت المال و حق شهروندان قزوینی برگزار می‌شود- نباید هرگز پرکننده جیب تعدادی هنرمند سینمایی تمام شده و یا برخی از متصدیان برگزاری جشنواره باشد.

غیبت فرهنگ‌سازی و درآمدزایی در برنامه‌ها/ جشنواره اسباب بازی یا تریبون تبلیغاتی شورای شهر؟!
صبح قزوین ؛_____ علی تقوایی.

ششمین جشنواره اسباب بازی قزوین با عنوان پرطمطراق «ملی و بین المللی»، مطابق سنوات گذشته در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد.

ششمین دور از ادوار این جشنواره، توانست بازدیدکنندگان قابل توجهی را به سوی خود جلب کند و از سویی نیز - هرچند بیشتر قزوینی‌ها امسال هم ترجیح دادند نوروز را در شهر خود نباشند- با این حال، جشنواره اسباب بازی‌ها توانست برای ده روز، چهرۀ فرح بخشی را به شهر افسرده ترِ قزوین در ایام نوروز ببخشد و بخشی از شهروندان آن را برای بازدید از شهر خود ترغیب کند.

از ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به سعدالسطلنه که بگذریم، شور و هیجان کم سابقه ای در شهر قزوین برای بازدید از یک جشنواره حاکم بود و از سویی نیز بخشی از برنامه‌ها و غرفه‌های نمایشگاهی جشنواره، برای کودکان و به طور کلی بازدیدکنندگان بسیار مفید و جذاب بود با این وجود ششمین جشنواره نیز نظیر 5 دوره قبلی دارای نواقص و ایراداتی بود که کماکان پابرجا و از آن گذشته گویی میل عجیبی به تکرار برخی از ایرادات قبلی جشنواره وجود داشت.

همچنین در کنار این نواقص انتخاباتی بودن این دور نیز مزیدِ بر همۀ عللی بود که می‌توان برحسب آنها در موفقیت و یا برگزاری این سبکیِ جشنواره اسباب بازی‌ها تردید روا داشت.

برنامه‌های بی مورد، اسباب بازی‌های گران و بزن و برقص‌های خارج از عرف
مطابق سنوات گذشته اسباب بازی‌های عرضه شده در نمایشگاه با قیمتی بسیار بیشتر از آنچه که در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شد، به فروش رسید حال آنکه فلسفۀ بخش نمایشگاهی جشنواره، عرضۀ محصولات با تخفیفِ قیمت است و نه با تشدیدِ قیمت.

از سویی بخش قابل توجهی از برنامه‌های سرگرمی و تفریحی جشنواره اصلاً ارتباطی به کودکان نداشت و بزن و برقص‌های عروسکی نیز همانند سنوات گذشته با قوت بیشتر! به صورت خارج از عرف برگزار شد.

همچنین بخش قابل توجهی از اسباب بازی‌ها و فرهنگ‌های حاکم بر شخصیت‌های آنها - باز هم مطابق سنوات گذشته- نه تنها دخلی به فرهنگ اسلامی ما ایرانیان نداشت که باز هم در برابر این فرهنگ، مخرب روحیه و سبک زندگی بچه‌ها – که بزرگسالان آینده هستند- بود.

میکی موس، شخصیت‌های انیمیشن معروف شِرِک، تربیت کردن اژدها، بالا، رالف و... کم از عروسک‌های باربی و ضد فرهنگ هدایت شده آنها ندارند با این حال جای جای نمایشگاه پر از عروسک‌ها، تصاویر و نمادهای این آثار بود و جای خالی عروسک‌هایی و اسباب بازی‌هایی برخاسته از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی در نمایشگاه کاملا احساس می‌شد.

هرچند در این میان چندین غرفه در این راستا گام برداشته بودند با این حال در مکاره بازار شخصیت‌های کارتونیِ هالیوود درخششی برای عرضه نداشتند؛ این در حالی است که رسالت اصلی جشنواره ای با این عظمت و بودجه در شهر قزوین باید فرهنگ سازی باشد و نه صرفاً عرضه آنچه که هست.

فاطمه گودرزی و سروش صحت چه ربطی به جشنواره داشتند؟!

فاطمه گودرزی، سروش صحت، مریم سعادت و تعداد زیادی از مهمانانی از این دست که در اوج تعطیلات نوروزی از مسافرت‌های تور اروپای، صرف نظر کرده و قزوین و جشنواره اش را برای حضور خود انتخاب کرده بودند، چندان هم اتفاق نبود چرا که آنها عاشق چشم و ابروی ما قزوینی‌ها نبودند بلکه حضور همه آنها به قول معروف برای ما «کنتور می‌انداخت» و هزینه‌های سنگینی داشت.

اکنون سئوال اینجاست؛ بودن یا نبودن شخصیت محترمی مانند سروش صحت چه اهمیتی برای کودکان داشت که باید برای حضور همایونی آنها مبالغ گزافی خرج می‌شد؟ مریم سعادت چه فرقی با سایر بازدیدکنندگان دارد که باید حق قدم و خدمات اختصاصی در قزوین دریافت کند؟ آیا دعوت از این همه شخصیت معروف و سینمایی و بعضاً شخصیت‌های درجه هشت و تمام شدۀ سینمایی به ارتقای درآمدزایی و یا رسالت اصلی جشنواره که همان فرهنگسازی برای کودکان باشد، کمکی کرد؟

شائبه انتخاباتی بودن آخرین جشنواره شورای فعلی

حضور بی سابقه اعضای شورای شهر در جای جای جشنواره در حالی که برخی از آنها پیش تر در سال‌های گذشته در این موقع از سال در سایر استان‌ها و یا سایر کشورها مشغول تفریح و تفرّج بودند البته شائبۀ انتخاباتی بودن این جشنواره پر ریخت و پاش را تشدید کرد.

درست 50 روز پس از اتمام ششمین جشنواره اسباب بازی‌های قزوین انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار می‌شود از سویی نیز رسانه‌ها در تب و تاب انتخابات دیگر چندان توجهی به ریخت و پاش‌های برنامه‌هایی از این دست نخواهند داشت؛ بنابراین چه برنامه ای بهتر از جشنواره اسباب بازی‌ها می‌تواند یک موقعیت عالی برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی باشد؟

همه چیز به جز فرهنگ‌سازی و درآمدزایی
ششمین جشنواره ملی و بین المللی اسباب بازی‌ها در قزوین به کار خود خاتمه داد. ممنون از همه زحمات و برخی جنبه‌های مثبت این جشنواره که انکار آنها به دور از انصاف و واقع بینی است؛ اما با وجود همان نکات مثبت جشنواره، به حدی ایراد و ریخت و پاش در برگزاری این جشنواره مشاهده شده که لازم است مسئولان برگزاری، سریعاً ریزِ دخل و خرج ششمین جشنواره اسباب بازی‌ها را برای شهروندان روشن کنند تا همۀ شایبه‌هایی که از قِبل این ریخت و پاش‌ها در اذهان ایجاد شده را از بین ببرد.

البته که این اقدام بسیار مهم و حیاتی است چرا که جشنواره اسباب بازی‌ها در استان – که بی یقین با پول بیت المال و حق شهروندان قزوینی برگزار می‌شود- نباید هرگز پرکننده جیب تعدادی هنرمند سینمایی تمام شده و یا برخی از متصدیان برگزاری جشنواره باشد، جشنواره اسباب بازی‌ها باید برای مردم قزوین درآمدزایی داشته باشد همانگونه که موسوم گلاب گیری در کاشان برای مردم و جوانان کاشانی پول، درآمد و رونق اقتصادی به همراه داشته است.

کاشانی‌ها هرگز جیب تعدادی بازیگر درجه هشت سینمایی را پر نمی‌کنند پس ما چرا نباید به فکر معیشت و درآمدزایی برای مردم خود نباشیم؟

از سویی همردیف با درآمدزایی، جشنواره اسباب بازی‌ها باید در زمینه فرهنگ بازی و تربیت کودکان – که به تعبیر رهبری معظم انقلاب حیاتی ترین مرحله در سبک زندگی اسلامی و ایرانی است- کوشا باشد. جشنواره باید در این زمینه خط دهی کند، پویا ظاهر شود، از محصولات جدید رونمایی کند و در زمینه فرهنگ تربیت و بازی کودکان ایرانی، در کشور پیشرو باشد.

چشم اندازی که البته با بزن و برقص عروسک‌های چند متری و برپا داشتن چند غرفه با محصولات تماماً چینی و ترکیه ای محقق نخواهد شد حتی اگر ادوار جشنواره به صد سال برسد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

زهرا / ۱۳ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

جشنواره هم خوب بود عهم نقطه ضعف داشت. مثلا بازی های محلی شده بود رقص. ما دوست داشتیم واقعا بازی های محلی قدینمی رو ببینیم. یا مثلا شورایی ها عکس یادگاری می انداختند

زهرا / ۱۳ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

جشنواره هم خوب بود عهم نقطه ضعف داشت. مثلا بازی های محلی شده بود رقص. ما دوست داشتیم واقعا بازی های محلی قدینمی رو ببینیم. یا مثلا شورایی ها عکس یادگاری می انداختند

شهلا / ۱۳ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

رقص عروسك خانم محجبه با آن حجم بزرگ نظر شما آيا كار درستي هست؟ اين به مسخره گرفتن حجاب نيست؟

م . ک / ۱۴ فرو ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

ممنون ، تحلیل خوبی بود البته وضعیت اسفناک برخی بانوان بسیار بدحجاب در نمایشگاه، چهره فرهنگی شهر را مخدوش می کرد ...
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان