۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین اجرای احکام قلع و قمع نتیجه کوتاهی دستگاه های متولی است
کد خبر: ۱۶۰۶۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام صادقی نیارکی:

اجرای احکام قلع و قمع نتیجه کوتاهی دستگاه های متولی است

دادستان قزوین گفت: متأسفانه برخی دستگاه ها در پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به وظیفه خود عمل نکردند و شرایطی را به وجود آوردند تا به جای اینکه کار با ارشاد و راهنمایی حل شود، کار به دستگاه قضایی برسد و احکام قلع و قمع صادر شود.

اجرای احکام قلع و قمع نتیجه کوتاهی دستگاه های متولی است
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در شورای حفظ حقوق بیت المال بیان کرد: اگر با کسانی که به منابع طبیعی تجاوز می کنند برخورد شود دیگر کسی به خود جرأت نمی دهد چنین کاری بکند ولی کوتاهی در این خصوص موجب بدآموزی می شود.
وی ادامه داد: البته تنها در موارد خاص که موضوع حمایت از تولید آن هم با ویژگی های خاص باشد حاضریم در صورت تأمین حقوق عمومی و دولتی و همچنین رعایت موارد قانونی با رأفت اسلامی برخورد کنیم که در این میان مسائل روز کشور و لزوم حمایت از تولید ملی نیز برای ما مهم و مورد تأکید است.
دادستان قزوین افزود: تأکید دستگاه قضایی بر رسیدگی براساس روند قانونی است؛ باید مسیری را طی کنیم که انفال، بیت المال و حقوق عمومی را تأمین و حفظ کند و اگر در اجرای قانون موانعی نیز باشد با همدلی، هم افزایی، هم پوشانی، تدبیر و مصلحت کارها را به پیش می بریم.
وی اظهار داشت: کسی که با قصد و عامدانه منابع طبیعی را غصب می کند با کسی که ورودش به این حوزه عامدانه نبوده، متفاوت است بنابراین به هیچ وجه در برابر متجاوزان و غاصبان منابع طبیعی کوتاه نمی آییم حتی اگر کسی شبانه نصرف کرده و چاه بزند و در زمین مذکور درخت هم بکارد بازهم دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان قصور را جایز نمی داند.
حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به اقدام دستگاه قضایی در اجرای احکام تخریب و قلع و قمع 22 فقره از غاصبان و ساخت و سازهای غیرمجاز منابع طبیعی اظهارداشت: اجرای این احکام خوشایند نبود، غم بار بود چون پول افراد گویا توسط خودشان به آتش کشیده شده است؛ البته 90 درصد ساخت و سازهای غیر مجاز در استان قزوین است و در شهرستان های استان چنین مسائلی نداریم و اگر هم باشد بسیار محدود بوده و در حد یک انبار یا کارگاه خلاصه می شود و در شهرستان قزوین نیز عمده این موضوع در حاشیه شهر قزوین است.
وی توضیح داد: به نظر می رسد موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز باید در دهیاری ها و شوراها پیگیری شود تا قبل از ساخت و ساز اقدامات پیشگیرانه انجام شود؛ متأسفانه برخی از نقاط خود شوراها یا دهیاری ها به موضوع دامن می زنند.
دادستان قزوین با اظهار تأسف از کوتاهی دستگاه های متولی در راهنمایی مردم برای پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز عنوان کرد: ای کاش یک همیتی داشته باشیم تا شاهد این اوضاع نباشیم، دستگاه های متولی نباید اجازه می دادند موضوع به این حد برسد به عنوان نمونه در حالی که ما در حال اجرای حکم بودیم دو کیلومتر آن طرف تر برخی در حال ساخت و ساز غیرمجاز بودند.
وی ادامه داد: اگر اجازه استمرار ساخت و ساز غیر مجاز را بدهیم در واقع خسارتی که در تخریب وارد می شود را بیشتر کرده ایم؛ وقتی در حریم شهر قزوین ساخت و ساز غیر مجاز داریم شهرداری نباید کوتاهی کند تا موضوع به جایی برسد که ساخت و ساز غیرمجاز در حد شهرک سازی شود بلکه باید با راهنمایی و ارشاد مردم .
حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: اگر اراده کنترلی باشد شاهد فجایع و بحران های بشتری نخواهیم بود، متأسفانه این موضوع علاوه بر دغدغه های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با مسائل اجتماعی نیز روبروست به طوری که در اجرای احکام اخیر در برخی از خانه های تخریب شده آثار استعمال مواد مخدر، مشروبات الکلی بسته بندی شده، آلات قبیح و .
.
.
کشف شد که بدین ترتیب باید گفت آثار اجتماعی موضوع نیز سنگین است.
وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه باید طی دو تا سه سال گذشته انجام می شد تا امروز شاهد این مسائل نباشیم البته این ساخت و سازهای غیرمجاز به تأسیسات آب و برق نیز خسارت هایی را به واسطه استفاده غیرمجاز وارد کرده است حتی بررسی های اولیه نشان می دهد که این اقدامات غیرمجاز حتی بر عرصه مرتع و چرای دام ها نیز تأثیر منفی داشته است.
دادستان قزوین اظهار داشت: مجموعه دستگاه های متولی و شهرداری باید پاسخ دهند که چرا در گذشته کوتاهی کرده اند تا کار به شهرک سازی برسد، اگر امروز با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد می کنیم جای خوشحالی ندارد چراکه دستگاه قضایی در واقع با دستاورد کوتاهی های دستگاه های متولی برخورد می کند که این موضوع تلخ و دردناک است.
وی افزود: متأسفانه برخی دستگاه ها در پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به وظیفه خود عمل نکردند و شرایطی را به وجود آوردند تا به جای اینکه کار با ارشاد و راهنمایی حل شود، کار به دستگاه قضایی برسد و احکام قلع و قمع صادر شود.
حجت الاسلام صادقی نیارکی یادآور شد: ما در دستگاه قضایی همواره بر حمایت از مأموران اجرائیات تأکید کرده ایم ولی ظاهر امر نشان می دهد که آنها به خوبی عمل نکردند البته خود شهرداری نیز بر جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز تأکید دارد ولی آنچه خروجی کار است با ادعا نمی خواند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان