۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین دو عنوان قهرمانی ایران در مسابقات بین المللی کن ست کسب شد
کد خبر: ۱۵۹۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تسخیر فضا توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین؛

دو عنوان قهرمانی ایران در مسابقات بین المللی کن ست کسب شد

میکرو ماهواره "آریان" ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در سومین دوره مسابقات بین المللی کن ست ایران، موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شد.

دو عنوان قهرمانی ایران در مسابقات بین المللی کن ست کسب شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،سومین دوره‌ی مسابقات بین المللی کن‌ست ایران که از 14 بهمن ماه 1391 و با ثبت‌ نام تیم‌ها آغاز شد و با برگزاری فاز پایانی در سه روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه 27 تا 29 آبان ماه سال 92به پایان رسید.
در روز اول که مراسم افتتاحیه برگزار شد در پژوهشگاه فضایی ایران، تیم‌ها به نمایش پوسترهای خود پرداختند.
در روز دوم و در فرودگاه آزادی آبیک، عملیات کن‌ست‌ها پس از رهاسازی از بالن در ارتفاع حداکثر 500 متری ارزیابی شده و در نهایت در روز سوم نتایج مسابقات پس از بررسی خروجی‌های تیم‌ها اعلام شد.
در این مسابقات 17 تیم در چهار گروه مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند که نتایج نهایی به شرح زیر اعلام شد: در دسته‌ی کلاسیک و ماموریت تصویربرداری تیم آریان 2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مقام نخست را کسب کرد و تیم ژوبین دانشگاه صنعتی اصفهان به مقام دوم رسید.
در دسته‌ی حرفه‌ای و ماموریت بازیابی آلفا نیز تیم آریان 3 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به مقام نخست دست یافت و تیم پلوتون از واحد علوم و تحقیقات تهران به مقام دوم رسید.
تیم کن ست آریان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با کسب 2 عنوان قهرمانی در دسته کلاسیک و حرفه ای به عنوان پرافتخارترین تیم حاضر در مسابقات شناخته شد.
در این دوره از مسابقات تیم هایی از دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، پژوهشکده سامانه های ماهواره دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز تحقیقات فن آوری فضایی، دانشگاه آزاداسلامی کرج ودانشگاه قاهره، حضور داشتند.
مهرداد ارژنگ سرپرست تیم آریان در خصوص قابليت هاي اين میکروماهواره گفت: میکروماهواره دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قابلیت قرارگیری در ارتفاعات بالا را دارد و می تواند فیلم برداری و تصویر برداری انجام دهد و به صورت آفلاین و آنلاین فیلم و عکس را به ایستگاه زمینی ارسال کند.
هم چنین این میکرو ماهواره قابلیت حمل کپسول زیستی و اندازه گیری شرایط محیطی موجود را دارا است.
وی خاطرنشان کرد: این رقابت‌ها در چهار بخش برگزار شد که شامل رقابت‌های کلاسیک در دو بخش بررسی اتمسفری و تصویربرداری و رقابت‌های حرفه‌یی در دو بخش بازیابی آلفا و بازگشت به محل معین بود.
تیم 11 نفره آریان که در قالب سه تیم در بخش‌های مختلف مسابقه شرکت کرده بودند در بخش‌های تصویربرداری و ماموریت بازیابی آلفا موفق به کسب رتبه اول شد.
IMG_0030 ارژنگ تصریح کرد: «کن‌ست»، محصولی هوا فضایی و یکی از ساده‌ترین سیستم‌هایی است که امکان طراحی و ساخت آن با هزینه‌های پایین در محیط دانشگاهی وجود دارد و می‌تواند به عنوان گام نخست جهت ورود دانشجویان به عرصه تحقیقات کاربردی و آکادمیک هوافضایی باشد.
عبارت «کن ست» از دو قسمت CAN به معنی قوطی (قوطی نوشابه) و SAT که مخفف Satellite به معنی ماهواره است، تشکیل می‌شود و به معنی وسیله‌ای با زیرسیستم‌ها و کارکردهای مشابه میکروماهواره در ابعاد قوطی نوشابه است.
IMG_0207 وی خاطرنشان کرد: «کن‌ست» به وسیله بالن یا راکت از ارتفاع معین رهاسازی شده و به کمک بخش بازیابی خود به سمت زمین باز می‌ردد.
در حال حاضر چندین کشور پیشرو در عرصه هوافضا در جهان اقدام به برگزاری مسابقات کن ست می‌کنند.
ارژنگ درباره رقابت های هر بخش گفت: در بخش بررسی اتمسفری، میکروماهواره های ساخته شده در اجرای ماموریت ثبت و ارسال اطلاعات شرایط جوی شامل رطوبت، دما، فشار همراه با اعلام موقعیت جغرافیایی، در بخش تصویربرداری در زمینه تهیه عکس هایی با وضوح بالا از سطح زمین در بخش بازیابی آلفا در ماموریتی مشابه راکت‌های حامل محموله زیستی در زمینه فراهم کردن شرایط انتقال موجودات زنده به فضا با کمک تجهیزات کنترل و سنسورهای دما، اکسیژن، دی اکسید کربن و ارسال تصویر از محموله و در بخش بازگشت به محل معین در زمینه فرود دقیق در محدوده تعیین شده بر سطح زمین رقابت می‌کنند.
ارژنگ با اشاره به رقابت 17 تیم در مسابقات کن ست اظهار داشت: تیم کن ست آریان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، با دو عنوان قهرمانی در دسته کلاسیک و حرفه‌یی به عنوان پرافتخارترین تیم حاضر در مسابقات شناخته شد.
وی درباره هزینه های ساخت قوطی ماهواره(کن ست) هم گفت: هزینه ساخت کن ست‌های کلاسیک حدود 700، 800 هزار تومن و هزینه تجهیزات ساخت کن ست‌های حرفه‌یی حدود دو تا دو و نیم میلیون تومان است.
اعضای تیم آریان را مهرداد ارژنگ، مهران ارژنگ، میلاد اسماعیل زاده، مهرزاد روزبه فر، مهرزاد اکبری، سجاد حسین زاده، پویا قندالی، مهدی کاظمی، رضا قوامی پور، خانم آقایی و خانم شایسته نیا تشکیل می دهند.
IMG_1281 انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان