۱۳/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۶ دوشنبه

صبح قزوین ۹۰ روز در مزار شهدا + تصاویر
کد خبر: ۱۲۶۴۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گفت و گویی خواندنی با مردی که گرمای تابستان را شرمنده خود کرد؛

۹۰ روز در مزار شهدا + تصاویر

مزار شهدای امامزاده حسین(علیه السلام) قزوین از ابتدای تابستان امسال مردی را به خود دید که عاشقانه و بدون منت میهمان شهدائی شد که آنان را چون پسرانش دوست دارد.

۹۰ روز در مزار شهدا + تصاویر

به گزارش صیح قزوین، مصادف با ایام دفاع مقدس که در مزار شهدای قزوین نمایشگاه دفاع مقدس برگزار شده، بهانه ای شد که با حضور در کنار شهیدان، با مردی آشنا شویم که شاید از شنیدن اقدامی که 90 روز به انجامش مشغول بوده، شگفت زده شوید.

محمد علی قربانی یکی از دوستداران شهدا می باشد که ساکن اقبالیه است و هر روز با حضور در مزار امام زاده حسین(ع) قزوین مزارهای شهدا را بازسازی می کند.
انگیزه اش از این کار را فقط عشق به رزمندگانی می داند که روزی جان هایشان را دادند تا امنیت امروز را داشته باشیم.

وی می گوید، انگیزه ام از آنجا شکل گرفت که هر روز با دوچرخه ام از اقبالیه به قزوین می آمدم و امامزاده های اطراف زیارت می کردم و نماز صبح خود را اینجا می خواندم.

اوایل تابستان بود که با رد شدن از طرف مزار شهدا به دلم افتاد که مزار پدر و مادر شهدا را تمیز و رنگ کاری کنم.
شروع کردم و 90 روز هست که اینجا ماندگار شده ام.

این پدر عزیز تا به امروز 500 سنگ مزار شهدا را تمیز و رنگ کاری کرده است و در این مدت هیچ مسئولی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به دیدنش نرفته است.

IMG_3988

وقتی برای مصاحبه نزد وی رفتیم تازه برای نهار خوردن و استراحت کنار مزار شهدا نشسته بود و اولین روزی می شد که سایه بان یکی از دست فروش های حیاط امامزاده به وی رسیده بود.

در آفتاب سوزان ظهر مهر ماه هم نتوانستیم تحمل او را درک کنیم، به زیر سایه بان پناه بردیم و مصاحبه خود را با او شروع کردیم.

او حتی در تمام این مدت زیر آفتاب سوزان و گرمای تابستان بدون سایه بان و امکانات اولیه به کارش ادامه داد و با خستگی زیادی که این کار برای یک فرد در این سن ایجاد می کند، حاضر نشد این سنگر را ترک کند.

آن چه برای مان جالب توجه شد این مطلب بود که هر چه از او خواستیم اگر حاجت و یا خواسته ای از شهدا دارد بگوید، او فقط برای سربلندی نظام و کشور دعا کرد و هیچ چیز برای خودش نخواست، حتی در مقابل اصرارهای ما گفت کاری برای شهدا نکرده است که مزد و اجری بخواهد!

تا به امروز که 4 ماه از حضورش در مزار شهدا می گذرد، تمیزکاری تمام سنگ ها به اتمام نرسیده است و کار وی هنوز هم ادامه دارد.

البته ذکر این نکته را نباید فراموش کرد که این شخص از ابتدای قبول نمی کرد که با او مصاحبه ای انجام شود و با اصرار واسطه هایی که در این مدت با او آشنا شده بودند؛ توانستیم این پدر مهربان را راضی به گفت و گو با خود کنیم.

به عشق شهدا و بی منت وارد این کار شدم

IMG_3986

محمد علی قربانی خادم الشهدای افتخاری مزار شهدای قزوین، در گفت وگو با خبرنگار صبح قزوین، گفت: من متولد اقبالیه هستم و بازنشسته ایران دوچرخ می باشم.
نزدیک سه ماه تمام تابستان به مدت 90 روز در مزار شهدا حضور دارم که اولین شروع کارم در اقبالیه بر سر مزار شهدا رفتم و نوشته های سنگ قبر شهیدان را از نو رنگ و تمیز کردم تا ا ینکه به شهر قزوین  رسیدیم.

 وی ادامه داد: روزهایی که  از شهر اقبالیه  به قزوین سرکار می رفتم، اول به  سمت امامزاده سلطان سید محمد رفتم و زیارت کرده و به سمت امام زاده حسین می آمدم  و نماز جماعت صبح را در صحن امام زاده حسین نماز می خواندم.
البته به خاطر نذری که همسرم داشت مزار شهدای اقبالیه را تمیز و رنگ آمیزی کردم.

این خادم افتخاری شهدا اذعان داشت: آن موقع که مزار شعر اقبالیه را تمیز می کردم مردم گمان می کردم کارگر شهرداری هستم و برای این کار هزینه می گیرم، در حالی که این طور نبود و هدف من چیز دیگری بود.

بدون سایه بان و زیر آفتاب تمام سنگ ها را رنگ کردم

محمد قربانی در ادامه گفت: برای شروع کارم در محل مزار شهدا از بنیاد شهید اجازه گرفتم، بعد آمدیم به سمت امامزاده حسین که پیش آقای اصغر داداشیان پور و آخوندی که  غواص جنگ و مسئول  کنگره ی شهدا هستند، نیت خود را مطرح کردم.

وی تصریح کرد: اصغر داداشیان پور گفت که ما حاضریم رنگ ها، وسایل و قلم را بدهیم که  کار را شروع کنید که ما قلم و رنگ را از بنیاد شهید دریافت کردیم و از طرف قبر شهید بابایی  حدود 520 سنگ قبر شهید را رنگ و نو کردیم که سه ماه تابستان در فصل گرمای سوزان  بدون سایه بان مشغول رنگ کردن قبر شهیدان بودم.

IMG_3993

در کنار شهدا روحیه ام خیلی بهتر شد

این خادم افتخاری شهدا توضیح داد: نحوه ی شروع کارم این گونه است که یک ربع به 5 بیدار می شوم، بعد از زیارت  9امامزاده به امام زاده حسین می روم  و نماز صبح  را به صورت نماز جماعت می خوانم و بعد مشغول کار می شوم تا ساعت 5 بعد ظهر این کار را ادامه می دهم؛ شهیدان ما به خاطر دفاع از ناموس ما دفاع کردند و من به خاطر رضایت خدا این کار را انجام می دهم.

وی در ادمه تشریح کرد: قبل انقلاب در گارد شاهنشاهی مدت 2 سال خدمت کردم.
در سال 42 همه چیز را فروختم  و وارد تهران شدیم.
صاحب سه فرزندم و در کارخانه ایران دوچرخ شهر صنعتی البرز کار می کردم و به علت سختی کار با 25 سال سابقه کار بازنشته شدم.

کارکردن در مزار  شهدا خسته کننده نیست

IMG_3987

قربانی تاکید کرد: در آن زمان پدر و مادرها طوری فرزندانشان را تربیت کردند که در راه خدا شهید شدند ولی الان  مشاهده می کنیم  که سطح توقعات فرزندان ما زیاد شده است.
در موقع کارم خانمی را مشاهده کردم که با وجودی که معلول بود، گلاب می گرفت و به سمت قبر شهید می رفت، خیلی دلم گرفت با  وجودی که معلول است به مزار شهدا سر می زد.

این خادم افتخاری شهدا در پایان خاطرنشان کرد: هدف شهدا این بود که راه اسلام و راه امام حسین را ادامه بدهیم و دین و حفظ حجاب را رعایت کنید.
باید امامان و شهیدان را به عنوان الگو در زندگی خود قرار داده و از شهدا سلامتی ملت را خواستارم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان