۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین به برنامه های راهبردی برای جذب گردشگر متخصص بها داده نمی شود
کد خبر: ۱۲۶۳۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

قاسمی:

به برنامه های راهبردی برای جذب گردشگر متخصص بها داده نمی شود

رئیس میراث فرهنگی استان قزوین: به برنامه راهبردی گردشگری که باعث جلب گردشگران متخصص به کشور می شوند خیلی ها اهمیت نمی دهند. محدودیت هایی که در کشور برای گردشگری وجود دارد بازدارنده نیست، وضعیت گردشگری به خاطر آن کند پیش می رود.

به برنامه های راهبردی برای جذب گردشگر متخصص بها داده نمی شود

 به گزارش صبح قزوین، به مناسبت آغاز هفته گردشگری در استان، نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با محوریت اطلاع رسانی به اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا قاسمی ریاست سازمان میراث  فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در خصوص هفته گردشگری، اظهار کرد: یک روز از ایام سال را در ابعاد جهانی به نام گردشگری ثبت کرده اند و در کشور ما نیز این مسئله مورد نظر قرار گرفته است.
به نظر من اگر به وجود اصل گردشگری صحیح و قاطع، صحبت واهمیت داده نشود، در این زمینه پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد:  باید نوع نگاه شما را منتقد تربا نگاه سازمانی که خیلی تاثیر زیادی دارد، کنیم.
در خیلی از کشورها و استان ها تصور گردشگری این است که همه ی کارها را انجام دهیم تا گردشگران وارد کشور شوند، اما بقای صنعت گردشگری صحیح عمل کردن در این عرصه است.

تبلیغات منطقی و معقول باعث علاقمند شدن شبکه های گردشگری می شود

قاسمی تصریح کرد: خیلی از مواقع درآمد صنعت گردشگری در دنیا مطرح می شود که موجب ورود گردشگر به این عرصه است، آن ها هم ورود پیدا کرده و استفاده اقتصادی و اجتماعی از آن می کنند.
همچنین منابع طبیعی و محیط زیست آغاز انگیزه گردشگری را شکل می دهد.

این مقام مسئول اذعان داشت: در حال حاضر گردشگری شکلی تخصصی به خود گرفته است و تبلور تاریخ گذشتگان هم تاثیر در گردشگری دارد و باعث امنیت تاریخی گردشگری می شود که می توان به عنوان ابزار تاریخی از آن استفاده کرد، گردشگری مذهبی و فرهنگی و نوع ارتیاطات اجتماعی و مردم شناسی یک شهر را تشکیل می دهد.

رئیس میراث فرهنگی در ادامه افزود: شبکه های گردشگری در کشور باعث می شود تا یک کشور ظرفیت به موقع گردشگری را داشته باشد؛ تبلیغات منطقی و معقول باعث علاقمند شدن شبکه های گردشگری که هدف شان گردشگری جغرافیایی است، شود.
این تبلیغات باید با حد و اندازه منطقی باشد تا وقتی فرد مواجه با تبلیغات رسانه ای شد، با واقعیت ها روبرو شود و لذت ببرد.

نباید اجازه داد اطلاعات گردشگری اشتباه به مردم منتقل شود

136912_635131297084261648_l

قاسمی تاکید کرد: متاسفانه این نوع ابزار ها را که در کنار هم داریم متناسب با هم نیستند، تبلیغات که در خارج از کشور وجود دارد منطبق با موازین و اصول ما نیست؛ داخل کشور بزرگ نمائی یا کوچک نمائی داریم.
ممکن است داخل کشور اشتباهاتی صورت بگیرد که بقای گردشگری را کاهش خواهد داد همچنین ایرادهایی در کل کشور وجود دارد که به سادگی از آن می گذریم.

وی در ادامه گفت: ما متولی بحث گردشگری و شما پل ارتباطی بین مردم هستید، اطلاعات را درست باید منتقل کنید؛ این موضوع باید تاثیرگذار و ماندگار باشد اگر برنامه ای اجرا می شود که محیط زیست تحت تاثیر قرار بگیرد و منابع تاریخی را خراب کند، این مسائل باید با بزرگ نمایی مد نظر مسئولین قرار بگیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با یک جمله در یک روزنامه و رسانه هایی کردن اطلاعات صحیح باید به گونه ای حرف ها را منتقل کنیم که آن را صحیح تر از برنامه های بسته بندی گردشگری که در اختیار عوام قرار دارد، به مردم انتقال داده شود.

مشکل ما به نحوی در برنامه ریزی کلان و بحث گردشگری است

قاسمی اذعان داشت: به برنامه راهبردی گردشگری که باعث جلب گردشگران متخصص به کشور می شوند خیلی ها اهمیت نمی دهند.
محدودیت هایی که در کشور برای گردشگری وجود دارد بازدارنده نیست، وضعیت گردشگری به خاطر آن کند پیش می رود؛ به طور نمونه نداشتن امنیت کشورهایی مانند افغانستان، سوریه و پاکستان که مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پایان تاکید کرد: مشکل ما به نحوی در برنامه ریزی کلان و بحث گردشگری است.
اگر در کشور یک برنامه ی فرارسانه ای و فرابخشی در حد و اندازه مقیاس ملی وجود داشته باشد و تمام دستگاه های هم سو، خود را در آن تاثیرگذار بدانند که وظیفه ی آن ها چیست، مطمئنا وضعیت گردشگری ما پیشرفت می کند.

تورهای رایگان برای بازدید از نقاط گردشگری استان قرار داده ایم

در ادامه محمدی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در رابطه با جایگاه گردشگری در استان، اظهار کرد: برنامه هایی برای هفته گردشگری در نظر گرفته ایم که با حضور معاون عمرانی استان آغاز شده و قصد داریم  تور هامون از ساعت 9 صبح از مجتمع چهل ستون شروع کنیم.
کسانی که به جاذبه های گردشگری علاقمند هستند می توانند به صورت تورهای رایگان از این مکان ها بازدید کنند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که خیلی از مردم قزوین جاذبه های گردشگری را نمی شناسند، در این هفته نمایشگاهی در برج میلاد برگزار می شود برای معرفی جاذبه های کشوری، که استان قزوین شرکت می کند با عنوان شب فرهنگی در استان قزوین که آداب و رسوم و سوغات استان را معرفی خواهیم کرد.

محمدی در ادامه افزود: همایش روز پایدار در 9 مهر ماه با محوریت معرفی جاذبه های گردشگری داریم که با توجه به شعار امسال که "گردشگری و آب" می باشد، هدف مان حفاظت از منابع آب است.
در این برنامه کارشناسان حوزه گردشگری در مدارس حضور پیدا کرده و به معرفی برنامه های هفته گردشگری برای دانش آموزان دوران ابتدایی می پردازند.

آمار840 هزار نفر بازدید کننده از یک استان حائز اهمیت می باشد

137636_635136276574787661_l

معاون گردشگری استان تصریح کرد: 11 مهر در دانشگاه بین الملل، برای معرفی جاذبه های گردشگری در استان قزوین از حضور کارشناسان استفاده می کنیم.
دوره های آموزش خاص طبیعت گری با موضوع آب و نحوه حفاظت منابع آبی، دریاچه اوان و آب گرم، به عنوان منابع آبی داریم که سعی می کنیم با بخشداران نشستی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته نهادهایی که آمار دادند چه تعداد گردشگری وارد استان می شود و از جاذبه ی گردشگری استفاده کرده یا نه، طبق آمار زیر می باشد.
البته افرادی که از خدمات شهری قزوین استفاده کنند به عنوان گردشگر محسوب می شوند.
6 ماه اول سال، 2 میلیون 850 هزار نفر گردشگر ورودی داشتیم؛ ولی آمار تقریبی 840 هزار بازدید کننده از جاذبه ی گردشگری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: آمار ایام عید از اول فروردین تا آخر تابستان می باشد که از بناهای تاریخی ما دیدن کرده اند و این آمار در میدان میرعماد که به عنوان مرکز اطلاعات فرهنگی است، رصد شده که 840 هزار نفر در کشور بازدید کننده از یک استان حائز اهمیت می باشد.

نیازمند ایجاد سامانه تخصصی برای سازمان میراث فرهنگی هستیم

محمدی خاطر نشان کرد: در کشور سامانه ی ثبت و رصد گردشگران برای ورود به کشور و در استان ها فراسامانه حمل ونقل که اطلاعات را وارد کنند، وجود ندارد.
سازمان میراث فرهنگی اطلاعات افراد را وارد کنند و ما به صورت ریاضی نمی توانیم آمار دهیم؛ باید به صورت تخمینی رقم بزنیم و آمار داده شود.

وی ادامه داد: به طور نمونه مورد مشابهی شبیه سامانه دولت که هر کس درخدمات دستگاه دولتی  مشغول به فعالیت است، باید کد شماره ملی اش وارد سامانه شود و اطلاعات فرد به صورت کامل در آنجا ثبت می شود، ما نیازمند همچنین سیستمی هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی برای داشتن سامانه ای مجزا در اولویت است، تا اطلاعات واقعی را به دست بگیرد.
خیلی از آمارها متناقض می باشد و پروژه هایی درسطح شهر برای مرمت شروع شده که خیلی از افراد تعجب می کنند که اجرای این پروژ ه های به مدت سه سال طول می کشد، در حالی که استان ما نوپا و تازه تاسیس است.

محمدی در ادامه افزود: کشوری که 8 سال جنگ و بدبختی را دیده، سعی کرده بعد از جنگ شهر را التیام ببخشد.
سازمان میراث فرهنگی در این حوزه وارد شده و برخی از مجوز های ساخت و ساز را می دهد، در این راستا مجتمع افق بهارستان بلند ترین برج شهرهای ایران شناخته شده است.

پروژه هایی برای افزایش جذب گردشگر به استان داریم

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تشریح کرد: این برج با یک توجیه اصلاح فنی، مورد پذیرش تایم شرینک به عنوان صنعت گردشگری قرار گرفته و به عنوان اقامتگاهی است که 60 طبقه به اندازه ی 10 هزار اسکان دارد و5هزار نفر در روز می توانند در آن اشتغال داشته باشند  که صرفا درخود مجتمع برج مشغول به کار نیستند؛

وی ادامه داد: فعالیت آنها بدین صورت است که شرکتی دارای 6هزار نفر سرمایه دارند و6میلیون سهام می خرند و در طی یک سال یک هفته در گیلان ومازندران  و جاهای دیگر مجتمع اقامتی را به صورت سالانه خریداری می کنند.
 وقتی سرمایه گذاران در محل اقامت حضور نداشته باشند؛ به جای آنها گردشگران در آن محل اقامت می کنند که باعث سرمایه گذاری بلند مدت و توجیه اقتصادی خواهد بود.

محمدی تاکید کرد: مورد دیگر مجتمع کاسپین در ورودی شهر می باشد که هنوز کامل نشده است وهمه گلایه می کنند چرا انجام نشده، این پروژه خط اتصال شهرک مینودر به میانه چالوس خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این پروسه باید بستری شود تا پل دانشگاه آزاد، بالای پل صدا و سیما، پل دریا دلان که خط انتهای پل چالوس و ورودی شهر می باشد و باید درست شود، زمینه ای ایجاد کند تا مردم بتوانند ورودی شهر را شناخته و وارد آن شوند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان