۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین برنامه‌اي در زمینه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مادي و معنوي از هنر انقلابي و ارزشي ديده نمي‌شود/ قزوین توانمندی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را دارد
کد خبر: ۵۷۷۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

فیلم نامه نویس قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

برنامه‌اي در زمینه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مادي و معنوي از هنر انقلابي و ارزشي ديده نمي‌شود/ قزوین توانمندی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را دارد

فیلم نامه نویس قزوینی گفت: اگر مدیریت فرهنگی همراه با حمايت و هدايت در سطح استان شكل قوي تري بگيرد، می‌توان در خدمت فرهنگ اصيل ايران اسلامي، توليدات تصويري قابل توجهي با محوريت وقايع تاريخي اجتماعي اين استان توليد كرد.

برنامه‌اي در زمینه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مادي و معنوي از هنر انقلابي و ارزشي ديده نمي‌شود/ قزوین توانمندی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را دارد
حمیدرضا سبحانی نژاد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، در خصوص فضای استان برای انجام فعالیت هنری اظهار کرد: هر استانی در کشور داراي مختصات و بضاعت‌های ویژه ي تاریخی فرهنگي است؛ استان قزوین هم در زمينه وقايع تاریخي، فرهنگ، هنر و بزرگان علمي موقعيت هاي ممتازي دارد كه همچنان مغفول مانده است.
وی در ادامه افزود: معتقدم استان قزوین در کشور جایگاه که می‌تواند به عنوان مركز و قطب ویژه ای در عرصه سینما و هنر مطرح شود؛ به طور نمونه امروز به واسطه نامیده شدن قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور، هنرمندان برای آموزش این هنر نیازی به حضور در پایتخت ندارند بلکه این هویت، شرایطی را برای جذب هنرمند به استان فراهم کرده است.
این فعال فرهنگی ادامه داد: البته خوشنویسی یک هنر فردی و تا حدودي بومي است، اما در ابعاد گسترده تر حوزه فیلم سازی و سینمایی بُرد و اثرگذاری بیشتری برای انتفال مفاهیم ارزشي و انقلابی دارد و باید سرمایه گذاری بیشتری روی آن صورت گیرد.
وی ابراز کرد: استان ما بضاعت‌ها و پتانسیل‌هایی دارد که زيبنده است مورد توجه قرار بگیرد، هنرمندان قزوینی در حوزه موسیقی و سینما نیازهايی را در خود می‌بینند و تشنگی براي حضور قوي در این حوزه‌ها روز به روز بيشتر مي‌شود.
این نویسنده قزوینی تاکید کرد: اگر مدیریت فرهنگی همراه با حمايت و هدايت در سطح استان شكل قوي تري بگيرد با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فرد اقليمي و بناهاي تاریخی که در استان موجود است می‌توان در خدمت فرهنگ اصيل ايران اسلامي، توليدات تصويري قابل توجهي با محوريت وقايع تاريخي اجتماعي اين استان توليد كرد.
نباید تفکر انقلابی مانعی برای دستیابی هنرمند ارزشی به جایگاه اجتماعی بالا برای وی باشد
این فیلم نامه نویس قزوینی بیان کرد: در خصوص معيشت و فعاليت هنرمندان عرصه سينما در استان، فراهم شدن بستر فعاليت فراگير هنری و جایگاه ارزشمند اجتماعي این گروه نخبه هنري، بسيار اهميت دارد؛ در این زمينه مسوولين استان بايد توجه داشته باشند كه سرمايه‌هاي انساني و تخصص افراد اهميت بيشتري از سرمايه هاي اقتصادي و ريالي دارند و افراد توانمند، تحصيلكرده و خلاقي در استان حضور دارند كه نيازمند امكانات توليد و تهيه فيلم و سريال هستند.
وی افزود: هنرجویی که در کلاس آموزشی حاضر مي‌شود جایگاه و سوابق كاري استادی که به وی تدریس مي‌كند را مي‌بيند و برایش مهم است؛ زیرا 20 سال بعد خودش می‌خواهد در این فضا قرار بگیرد و اگر دورنماي خوبي نبيند عطاي فعاليت در اين عرصه مهم فرهنگي را به لقايش خواهد بخشيد.
وی با اشاره به اینکه نباید تفکر انقلابی مانعی برای دستیابی هنرمند ارزشی به جایگاه اجتماعی بالا برای وی باشد گفت: نمی‌توان به بهانه داشتن تفکر بسیجی متواضعانه از دستیابی به جایگاه قابل توجه اجتماعي چشم پوشی کرد، زیرا هنرجويان و ساير اقشار جامعه هنرمند شناخته شده راالگو قرار می‌دهند و به گونه اي زندگي هنرمند انقلابي ويترين زندگي در جامعه است.
سبحانی نژاد با انتقاد از اینکه امروز عده ای در حال آموزش به هنرجويان هستند که متاسفانه با الفبای سينما آشنایی ندارند و به طور عملي تجربه اي كسب نكرده اند، اذعان کرد: در حال حاضر فرزندان ما با این نوع آموزش غلط در حال طی کردن مسیری اشتباه هستند؛ علت تغییر ارزشگذاری‌ها هم نگاه موضوعی و گزارشي به مقوله ي هنر و توجه تك بعدي و شعاری به آرمان‌های نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
وی ماهیت نظام را فرهنگي و ميراث داري فرهنگ انقلاب اسلامي را پراهميت دانست و تصریح کرد: اداره ارشاد، صداوسیما و حوزه هنری متولی نشر هنر انقلابی و در حال فعالیت در این حوزه هستند؛ اما باید به رفع نقاط ضعف هم بپردازند، چرا باید در پایتخت کشور هزینه‌های کلان در اختیار هنرمندان قرار گیرد اما هنرمندان ارزشی در شهرستان‌ها به بهانه نگاه ارزشمدارانه که روی آنها هست، با نبود بودجه دست و پنچه نرم کنند؟
این فعال فرهنگی عنوان کرد: در نهاد مردم ایران هنر نهفته است و باید این نیاز را به شکل خوبی مرتفع کرد و اگر این امر صورت نگیرد مردم به سوی هنر غیر صحیح و حتي مخرب هدایت می‌شوند، شعر، موسیقی، نمایش و تئاتر و هنر تعزیه عرصه‌هاي مناسبی برای ارائه هنر ایرانی اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه سرکوب هنر اصیل و اختصاص ندادن امکانات برای ترویج آن هزینه‌هاي سنگینی برای نظام دارد اعلام کرد: یکی از کارکردهای هنر این است که در ماهیت خود می‌تواند انقلابی باشد و زمینه را برای ایستادگی مردم در برابر بحران‌های اقتصادي، اجتماعی و حتي سياسي فراهم کند.
فیلم نامه نویس قزوینی تاکید کرد: اگر قضایای فتنه سال 88 را از نگاه روانشناسی اجتماعي مورد تحلیل قرار دهیم مشخص مي‌شود که عده ای به اصل جریان واقف نبودند و كوركورانه با معترضین همراه شدند و دلیل آن هم خلاء هویتی بود.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات برجسته هنر ، هویت مند کردن انسانهاست اظهار کرد: استان قزوین به واسطه گذشته مناسبی که در بزنگاه‌های تاریخی داشته است در عرصه هویت بخشی انسانها از طریق هنر می‌تواند بستر مناسبي فراهم نمايد و حتی توانمندی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را دارد.
هنرمند متخصص و متعهد سرمایه انقلاب و نظام است
این فیلم نامه نویس قزوینی با بیان اینکه در بعد استراتژیک و تاثيرگذاري هنر، ويژگي هاي انسانی یعنی مخاطب و خود هنرمند را باید مدنظر بگیریم اذعان کرد: در شرایط مختلف هنرمندان در جامعه به عنوان گروه مرجع در بین مردم شناخته می‌شوند یعنی نقش الگودهی را به جامعه دارند؛ در نتيجه مدیران فرهنگی ما باید برنامه ریزی اساسی برای هنرمندان و مخاطبان به صورت جداگانه داشته باشند.
وی در ادامه افزود: مشکل اساسی که از سال 88 به صورت جدی خود را نشان داد این بود که نظام حجیم ترین پول‌ها را خرج یک عده هنرمندن مرکز نشین کرد و زمانی که باید از آنها بهره لازم تبليغاتي را می‌برد نتیجه عکس گرفت، یعنی عده ای به خارج از کشور رفتند و عده ای دیگر در داخل تریبون دشمن شدند و چه بسا هنوز هم اصل بودجه برای کار هنری و فرهنگی را آنها دريافت مي كنند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: امروز برنامه اي در زمینه سرمایه گذاری مالی و پشتیبانی از هنرمندان انقلابي و ارزشی در سطح كشور وجود ندارد و همه امكانات در تهران خلاصه شده و هیچ ضابطه ای برای ورود هنرمندان جديد در عرصه حرفه اي مشاهده نمي شود؛ تا زمانی که عدالت و راهكار تخصصي ورود نيروهاي جوان به چرخه ي حرفه اي توليد آثار هنري تعريف و تبيين نشود، نمي توان انتظار توليدات هنري تاثیرگذار و ارزشی را در کشور داشت.
سبحانی نژاد ابراز کرد: گاهی دیده می‌شود مسئولی در استان که یک دهم هنرمند زير مجموعه اش تخصص و تعهد لازم را ندارد باید در خصوص اختصاص بودجه به كار وی تصميم قطعي بگيرد، چرا متولیان فرهنگی ما این هویت را برای هنرمندان استان قائل نیستند تا جایگاه هنریشان را بشناسند و زمینه را برای پیشرفت آنان و جلوه گري در سطح كشور را فراهم نمايند؟
وی در پایان با بیان اینکه هنرمند متخصص و متعهد سرمایه انقلاب و نظام است بیان کرد: تا زمانی که بُرد استراتژيك و قدرت شگرف هنر به ويژه هنرهاي تصويري از سوي مسوولان استان باور نشود و بی توجهي در زمینه هنر اصیل انقلابي اسلامي وجود داشته باشد، نمي‌توان به تاثيرگذاري آن در جامعه اميد بست و تاريخ همراه با نام آوران قزوين حتي در ذهن اهالي استان چه رسد به ساير نقاط كشور و جهان، همچنان ناشناخته و غريب باقي خواهند ماند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان