۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین «آلزایمر»، آن روی سکه زندگی ماشینی
کد خبر: ۳۶۹۶۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۲۵ ساعت: ۸:۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

««آلزایمر»، آن روی سکه زندگی ماشینی

آلزایمر به دلیل عوارضی که به دنبال دارد منجر به غریبه شدن آدمی برای عزیزترین کسِ زندگی‌اش می‌شود و چه غم بزرگی است وقتی مادر یا پدری که روزگاری سخنان گرم و لبخند دلنشینش وجودت را سرشار از شور زندگی می‌کرد دیگر تو را نشناسد و همچون غریبه‌ها به تو بنگرد و تو با هر بار نگاه کردن به صورت زیبایش، بغض سنگینی را تجربه کنی که قرار است مدت‌ها مهمان خانه دلت شود.

«آلزایمر»، آن روی سکه زندگی ماشینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، آلزایمر، بیماری که به دلیل مسائل مختلف در سال‌های اخیر شکل صعودی به خود گرفته و متاسفانه به گفته متخصصان، امروزه فقط تهدیدی برای افراد مسن نیست بلکه سنین پایین‌تر را هم نشانه رفته است.
 
این بیماری به دلیل عوارضی که به دنبال دارد منجر به غریبه شدن آدمی برای عزیزترین کس زندگی‌اش می‌شود و چه غم بزرگی به دل می‌نشیند مادر یا پدری که روزگاری سخنان گرم و لبخند دلنشینش وجودت را سرشار از شور زندگی می‌کرد دیگر تو را نشناسد و همچون غریبه‌ها به تو بنگرد و تو با هر بار نگاه کردن به صورت زیبایش، بغض سنگینی را تجربه کنی که قرار است مدتها مهمان خانه دلت شود و تو دیگر چاره‌ای نداری جز مدارا.
                      
فاطمه رستمی‌پور لویه، کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با بیان اینکه آلزایمر از رایج‌ترین علل یاد زدودگی در انسان به شمار می‌آید، اظهار کرد: این بیماری یک اختلال زایل کننده مغز است که در ابتدا با نقایصی در حافظه ظاهر می‌شود و به تدریج به زوال عقل عمومی منجر شده و تمام فعالیت‌های شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به تعریفی از حافظه انسان گفت: حافظه در اصل کارکرد ذهنی نگهداری اطلاعات مربوط به تصاویر، رویدادها، فکرها و مانند آن بوده و اطلاعاتی که نگهداری شده و به یاد آوردن آنها را می‌توان تعریفی از حافظه بیان کرد.
 
کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: در بیماری آلزایمر حافظه کوتاه مدت فرد آسیب می‌بیند و اطلاعات در حافظه کوتاه مدت از بین می‌رود اما حافظه بلند مدت دست نخورده باقی می‌ماند.

 
تعداد زنانِ مبتلا به بیماری آلزایمر بیش‌تر از مردان است
 
وی با اشاره به فرآیند بیماری آلزایمر توضیح داد: سلول‌های عصبی بافت‌ها در بیماری آلزایمر از بین می‌روند و به تدریج بافت مغز کوچک شده و به تدریج حافظه، گفتار و ادراک فرد ضعیف می‌شود.
 
وی درخصوص عوامل موثر در بروز این بیماری گفت: کمبود تحرک و ورزش نکردن، چاقی، مصرف دخانیات، فشار خون و کلسترول می‌‌توانند در بروز بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.
 
کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به عوارض و پیامدهای بیماری آلزایمر عنوان کرد: در بیماری آلزایمر به دلیل اینکه حافظه کوتاه مدت دچار اختلال می‌شود ممکن است افراد فرزندان خود را نشناسند یا اسم آنها را به خاطر نیاورند یا در محیط‌های آشنا گم شوند که باید فرد را به متخصص ارجاع بدهیم.
 
رستمی‌پور لویه تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده، تعداد زنانِ مبتلا به بیماری آلزایمر بیش‌تر از مردان است که عواملی مانند شیوه زندگی، استرس و اضطراب بالا در زنان و تفاوت‌های هورمونی می‌تواند در این زمینه  نقش داشته باشد.

زنگ خطر کاهش سن ابتلا به آلزایمر

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سن آلزایمر رو به کاهش است که عواملی از قبیل فشارهای عصبی زیاد از قبیل استرس و اضطراب، کم شدن فعالیت‌های بدنی، مصرف طولانی مدت الکل و بعضی از مواد مخدر در این زمینه موثر است لذا با درمان به موقع می‌توان به این افراد کمک کرد.
 
کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: همچنین با رعایت رژیم غذایی سالم از قبیل مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی، سبزیجات، حبوبات، همچنین انجام فعالیت‌های بدنی مناسب و پیاده‌روی از بروز این بیماری می‌توان جلوگیری کرد.
 
 وی با اشاره به اهم مواردی که خانواده‌های دارای بیماران آلزایمر باید بدان توجه کنند، گفت: باید آموزش‌هایی به خانواده‌ها برای رفتار درست با بیمار آلزایمری داده شود، مثلاً در مواردی که بیمار، افراد درجه یک خانواده را فراموش می‌کند با نشان دادن عکس‌های فرزندان به او کمک شود یا برای بیمار کتاب بخوانند.

 
رستمی‌پور لویه در پایان گفت: نقاشی، موسیقی و حتی بازی‌های فکری سبک باعث می‌شود که یک مقدار مغز بیمار فعالیت داشته باشد همچنین خانواده‌ها باید به بیمار کمک کنند که فعالیت بدنی داشته و کارهای روزمره خود را تا حدودی انجام دهد.
 
به گزارش «صبح قزوین»؛ بیماری آلزایمر در پنج درصد افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد و میزان شیوع آلزایمر هم با افزایش سن نرخ صعودی به خود می‌گیرد به طوریکه متاسفانه ۳۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال با این عارضه درگیر می‌شوند.
 
مسائل ژنتیکی مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری آلزایمر
 
دکتر سیده زهرا هاشمی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، درخصوص عوامل موثر در بروز بیماری آلزایمر اظهار کرد: یکی از علل مهم و تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری مسائل ژنتیکی است اما در بسیاری از موارد دیگر هم موضوعات ژنتیکی مشاهده نمی‌شود و فرد به طور ناشناخته مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.
 
وی در مورد علائم بیماری آلزایمر عنوان کرد: شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری، اختلال حافظه است؛ به طوریکه به مرور فرد حافظه خود را از دست می‌دهد و این مشکل با گذشت زمان، شدت پیدا می‌کند.
 
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان  خاطرنشان کرد: معمولا تکرار سوال در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر دیده می‌شود زیرا پاسخ سوالات را فراموش می‌کنند یا وسایل شخصی خود را گم می‌کنند و به یاد نمی‌آورند که آن را کجا گذاشته‌اند همچنین وقایع و اتفاقات رخ داده را فراموش می‌کند و با مرور زمان مشکل شدیدتر شده و حافظه دورتر هم درگیر بیماری می‌شود.
 
شدت بیماری آلزایمر در افراد مختلف، متفاوت است

وی عنوان کرد: شدت بیماری آلزایمر در افراد متفاوت بوده و شروع خزنده‌ای دارد و ظرف چند ماه علائم ظاهر می‌شود و به همین شکل سیرِ رو به اضمحلال و افت عملکرد شناختی اتفاق می‌افتد.
 
 هاشمی بیان کرد: متاسفانه نمی‌توان سیر ابتلا به بیماری آلزایمر را به طور کامل متوقف کرد چراکه وقتی مغز کوچک شده و سلول‌های مغزی نابود شدند دیگر امکان برگشت به شرایط قبلی ممکن نیست، البته در مواجهه با این بیماری باید گفت که درمان، کمک کننده بوده و موجب کند شدن روند اضمحلال مغزی می‌شود.
 
استفاده از دارو، ظهور علائم شدید و پیش رونده آلزایمر را به تعویق می‌اندازد
 
وی تاکید کرد: با تشخیص بیماری آلزایمر، داروهایی جهت پیشگیری از روند اضمحلال مغزی تجویز می‌شود که بسیار کمک کننده بوده و در کند شدن روند بیماری موثر هستند، خوشبختانه داروها در فرآیند درمان بیماری تاثیرگذار بوده و ظهور علائم شدید و پیش رونده را به تعویق می‌اندازد.
 
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان در پایان گفت: داروهای بیماری آلزایمر متعدد بوده و متناسب با شرایط جسمی و روانی فرد تجویز می‌شود و ضمن کند شدن روند بیماری در برطرف کردن علائم آزاردهنده‌ای نظیر پرخاشگری، بی‌خوابی و بی‌قراری و در مراحل پیشرفته‌تر توهم و هذیان‌گویی موثر است.

 
 به گزارش «صبح قزوین»، با توجه به هشدارهای کارشناسان و محققان امر مبنی بر افزایش جمعیت سالمندی در سال‌های آینده ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری یا کنترل بیماری‎های مرتبط با دوران سالمندی کاملا احساس می‌شود.
 
از آنجا که آلزایمر یکی از بیماری‌های مهم در بین سالمندان محسوب می‌شود بنابراین معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور اجرای طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان 60 تا 75 سال را در دستور کار خود قرار داده که هم اکنون در دو استان یزد و قزوین به صورت پایلوت اجرا می‌شود .
 
علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اهداف اجرای طرح دمانس بیان کرد: افزایش جمعیت سالمندان کشور به طور طبیعی با رشد بیماری‌های مرتبط با این دوران نیز همراه خواهد بود و در نتیجه کشور با رشد تصاعدی هزینه‌های سلامت این قشر جامعه مواجه خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: بدون شک با توجه به اثرات پیری جمعیت بر هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، اهمیت تشخيص به موقع و سريع آن که منجر به درمان بیماری در مراحل اوليه و کُند شدن روند آن شود بسیار حائز اهمیت است؛ ضمن اینکه این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی می‌تواند منجر به ارتقای كيفيت زندگي اين افراد و کاهش استرس افراد مراقبت‌کننده شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین درخصوص اهداف اجرای طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان گفت: افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به این بیماری، آشنایی با عوامل خطرساز و تاثیرگذار در بروز بیماری و همچنین ارزیابی میزان شیوع دمانس از جمله اهداف اجرای این طرح است.

اجرای طرح دمانس با هدف مداخلات به‌هنگام درمانی
 
وی با اشاره به فرآیند اجرای طرح دمانس گفت: با اجرای این طرح و غربالگری زودهنگام، امکان تشخیص، پیگیری جهت درمان و مداخله به هنگام برای انجام اقدامات توانبخشی در افراد تحتِ ریسک و شناسایی شده فراهم می‌شود.
 
دهباشی‌پور عنوان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اجرای این طرح، افرادی دارای تحصیلات در رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس جهت آشنایی با طرح مذکور در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و در مراکز مشخص شده برای اجرای طرح دمانس استقرار پیدا می‌کنند.
 
وی افزود: در ادامه افراد گروه سنی 60 تا 75 ساله از طریق انتشار فراخوان و آگاه‌سازی به طرق مختلف برای شرکت در این طرح مطلع شده و به این مراکز تعیین شده مراجعه می‌کنند.
 
غربالگری بیش از 3 هزار سالمند قزوینی در طرح دمانس
 
این مسئول عنوان کرد: در راستای انجام این فرآیند جامعه هدف این طرح برای تعیین ریسک آلزایمر مورد بررسی قرار می‌گیرند و درصورت وجود خطر جهت انجام معاینات و ارزیابی‌های تکمیلی به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.
 
وی در پایان به عملکرد اداره بهزیستی استان قزوین در شش ماه اول نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای فرودین ماه تا پایان شهریور ماه بیش از 3 هزار فرد 60 تا 75 سال به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه و غربال شدند که از این میان یک هزار و 585 نفر جهت بررسی بیشتر به متخصص روانپزشک ارجاع شدند.

و اما کلام آخر؛ با توجه به روند پیری جمعیت از سویی و آمار صعودی بیماری آلزایمر که بیشتر گریبانگیر جمعیت سالمندی است، ضرورت دارد علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه و مهیا ساختن بستر درمانی مناسب جهت ارائه خدمات لازم به مبتلایان توسط متولیان امر، خانواده‌ها هم میزان آگاهی خود را برای برخورد با این بیماران که معمولا پدر یا مادر آنان است، افزایش دهند.

هرچند لحظات سخت و غمباری برای اعضای خانواده خواهد گذشت اما باید همیشه این موضوع را به یاد داشته باشیم کسی که امروز در مقابل ما نشسته و ما را نمی‌شناسد، روزگاری نه چندان دور زندگی بخش ما بوده و در شرایط دشوار نه تنها با حمایت‌های مالی یا معنوی بلکه با دستان گرم و نگاه پرمهرش مایه آرامش روح و روان و تسکین دهنده آلام ما بوده است.  

انتهای خبر/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان