۰۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ سه‌شنبه

صبح قزوین آئین نکوداشت «استاد دکتر محمد آشوری» برگزار شد
کد خبر: ۳۶۹۶۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۷ ساعت: ۱۰:۳۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

آئین نکوداشت «استاد دکتر محمد آشوری» برگزار شد

آئین نکوداشت «استاد دکتر محمد آشوری» از سرآمدان علمی استان قزوین و استاد برجسته حوزه آئین دادرسی کیفری و جرم‌شناسی برگزار شد.

آئین نکوداشت «استاد دکتر محمد آشوری» برگزار شد
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، آئین نکوداشت «استاد دکتر محمد آشوری» از سرآمدان علمی استان قزوین و استاد برجسته حوزه آئین دادرسی کیفری و جرم‌شناسی، شامگاه دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
 
برگزاری این رویداد به همت بنیاد نخبگان، دانشگاه‌بین‌المللی امام خمینی(ره)، جهاد دانشگاهی، کانون وکلای دادگستری استان قزوین و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
 
شهر قزوین؛ دانشمند پرور است
 
در این مراسم دکتر محسن شاهرضایی، مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: حلقه آخر کار در بنیاد نخبگان «مفاخر» هستند که الگوهایی شایسته برای نسل جوان فرهیخته و جویای علم محسوب می‌شوند.
 
وی گفت: مردم ایران قدر شناسند و تقدیر از چند دهه تلاش علمی و مجاهدت دکتر آشوری را وظیفه خود می‌دانند.
 
مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: اگر آینده‌ای روشن برای خود تصور می‌کنیم باید از سبک زندگی علمی و اخلاقی مفاخری همچون دکتر آشوری تبعیت کنیم.
 
وی افزود: قزوینی‌ها در طول تاریخ ایران اثرگذار بودند؛ علامه قزوینی، شخصیتی همچون حافظ شیرازی را تعلیم داده است. سخنوری و واژگان امروز ما، حاصل تلاش علامه دهخداست، اولین دایره‌المعارف مدرن ایران در مورد مفاخر، توسط نویسنده‌ای قزوینی گرد آمده است و همه این نمونه‌هاست که قزوین را شهری دانشمند پرور معرفی می‌کند.
 
روحیه نقاد و پرسشگر دکتر آشوری ستودنی است
 
نسخه‌چی؛ رئیس کانون وکلای استان قزوین اظهار کرد: دکتر آشوری یکی از خوش برخوردترین و عالم‌ترین مفاخر رشته حقوق در عصر ما هستند.
 
وی عنوان گفت: روحیه نقاد و پرسشگر دکتر آشوری ستودنی است. این شخصیت ستیزه‌جو نیست و از زخم زدن به دیگران می پرهیزد و دیگران را نفی نمی‌کند تا به اثبات خود بپردازد.
 
رئیس کانون وکلای استان قزوین افزود: استاد آشوری خوش‌طینت است. یک دانشمند علم حقوق و یک روشنفکر واقعی است، او منادی و مشوق گفتگوست.
 
وی ادامه داد: شخصیت وارسته استاد آشوری اهل هیاهو و عوام فریبی نیست، متین و مسالمت‌جوست و حقیقت را ملک پدری کسی نمی‌داند. از کم کاری اهل دانش نگران و از بی‌توجهی به اهل دانش، دلگیر است.
 
مفاخر ایران، منشاء تولید علم و اثرند
 
سیدعلی قاسم‌زاده؛ ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان قزوین فرمودند «آن زمان كه خیلی از شهرهای ایران روستای كوچكی بود یا اصلاً نبود، در قزوین آن‌قدر عالم و شخصیت و چهره‌ی معروف وجود داشت كه سه جلد كتاب «التدوین» درباره‌ی شرح حال اینهاست».
 
وی افزود: همچنین رهبری فرمودند «به قدرى از اين شهر شخصيت‌هاى برجسته، از فقيه و حكيم و طبيب و رياضيدان و مورّخ و هنرمند برخاسته كه اگر كسى بخواهد اسم همه آنها را بگويد، اقلاً دو سه ساعت وقت لازم است».
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: متاسفانه چند سالی است که دانشگاه‌های ما از تولید و پرورش چهره‌ها و مفاخری همچون علامه امینی‌، علامه دهخدا و ساروخانی‌ها و آشوری‌ها عقب مانده‌اند.
 
وی عنوان کرد: آیا عصر مدرنیته و تحولات شتابزده روزگار مسبب این موضوع است؟ دانشجویان با الگوپذیری از مفاخر برجسته ایران همواره می‌توانند منشاء اثر و تولید علم باشند.
 
شاگردی دکتر آشوری از افتخارات زندگی من است
 
حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط تصویری با مراسم اظهار کرد: از دوران دانشجویی خود، شاهد تلاش‌ها و  تعهد دکتر آشوری نسبت به تحولات جامعه و مردم بودم. شاگردی ایشان از افتخارات دوران حیات من است.
 
وی عنوان کرد: در دوران مسئولیت‌هایم هر زمان به مشاوره و راهبری‌های استاد نیازمند بودم، همواره حضور موثری داشتند. در بسیاری از لوایح صاحب نظر بوده و موجب دلگرمی و کمک‌حال من بودند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استاد آشوری در طول عمر شریف خود ارزش و جایگاه والایی برای تعهد به اسلام، دین و مردم قائل بودند و صفات شخصیتی وی برای نسل علمی ایران الگویی ارزشمند و در دسترس است.
 
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان حقوق، به‌طور خاص به این اساتید معظم تاسی کرده و زندگی پر تلاش این بزرگان را که توام با سعی و تلاش در تالیف، تحقیق، تحصیل و نیز رشد در بُعد فرهنگی، علمی و دینی بوده را چراغ راه خود قرار دهند.

استاد آشوری صاحبِ شخصیتی چند وجهی و جامع‌الاطراف است
 
سعید حبیبا؛ معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: استاد آشوری شخصیتی چند وجهی و جامع الاطراف است که آثار برجسته‌ای برای حق‌طلبان رشته حقوق از خود به‌جای گذاشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: تالیفات ایشان منبعی غنی برای محققین است و تلاش‌های وی در نهضت ترجمه ستودنی است. و اهل فن واقفند که ترجمه بسیار دشوارتر از تالیف است.
 
معاون وزیرعلوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دکتر آشوری علاوه بر تالیفات و ترجمه ید طولایی در نخبه‌پروری و هدایت دانشجویان مستعد داشت
و با ظرافت‌های تربیتی خود، دانشجویان را رشد می‌داد.
 
وی ادامه داد: این شخصیت علمی؛ جزء معدود اساتیدی است که به پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی رفرنس می‌دهد و بحق ایشان الگویی شایسته برای اساتید و اهل علم و دانشجویان بشمار می‌آید.
 
حبیبا یادآوری کرد: دکتر آشوری در کنار کار تدریس، تالیف، ترجمه و پرورش دانشجویان در امورات اجرایی دانشگاه تهران هم نقش‌آفرین بود و مدیریت گروه جزا و جرم‌شناسی را بر عهده داشت.
 
استاد؛ شاکله‌ی زندگی دانشجو را نظامند می‌کند
 
جعفر کوشا؛ رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ایران اظهار کرد: غالب مفاخر و نخبگان جامعه دچار غرب‌زدگی شده‌اند و اگر برای تحصیل به کشور دیگری سفر می‌کنند خانواده و عقبه‌ای در آن مستقر می‌کنند تا برای ادامه زندگی ایران را ترک کنند.
 
وی گفت: این در حالیست که سیره مفاخر و سرآمدان ما چیزی غیر از این است و سفرها برای کسب علم و خدمت بیشتر به ایران اسلامی صورت می‌‌گرفت.
 
رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ایران عنوان کرد: هر کسی لیاقت عنوان استادی را ندارد؛ استاد بودن مولفه‌هایی دارد؛ استادی تنها به ترجمه و تالیف و برگزاری کلاس نیست بلکه اصالت خانوادگی، برخورد رشد دهنده با دانشجو هم از لازمه‌های کسوت استادی است.
 
وی افزود: استاد باغبانی است که گل‌هایی را برای آینده کشور پرورش می‌دهد، دانشجو را در جهت مثبت تغییر می‌دهد، این تغییر پسندیده است و دانشجو باید از رفتار و منش استاد فرهیخته‌ی خود الگو پذیر باشد.
 
دکتر آشوری دانشمندی فرزانه است
 
باقر ساروخانی؛ پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران اظهار کرد: با افتخار در تمامی عرصه‌های ملی و بین‌المللی خود را یک قزوینی معرفی می‌کنم تا سابقه علمی این شهر را به همگان ارائه دهم.
 
وی عنوان کرد: دکتر آشوری دانشمندی فرزانه است.
چندین هزار دانشجو مخاطب کتاب‌های ایشان هستند که این امر مصداق بارز عدالت آموزشی و توزیع عادلانه علم است.
 
پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران با بیان اینکه دانشمندان ارزشمند بسیاری در کشور ایران پرورش یافته‌اند گفت: در سفرهای خود افرادی را دیدم که تخصص بسیاری داشتند اما دانش را در خدمت کشتار به کار بردند و علم آنها بویی از اخلاق و انسانیت نبرده بود.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین یونسکو اولین گام در تعلیم و تربیت؛ سواد ارتباطی و سواد عاطفی است که استاد آشوری و بسیاری از مفاخر ایران مصداق عینی این قانون هستند.
 
پس از ارائه مطلب از سوی مهمانان مراسم بزرگداشت، هدایایی از سوی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، کانون وکلای دادگستری استان قزوین، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان تقدیم دکتر آشوری شد.
 
 در ادامه این مراسم نیز از نفرات برتر المپیاد و مسابقات ربوکاپ تجلیل شد و هدایای خود را از دستان استاد آشوری دریافت کردند که اسامی تجلیل شوندگان حاضر در مراسم به شرح زیر است:
 
 راضیه دلواری احمدپور؛ مدال برنز المپیاد ادبی
 
 ابوالفضل فرجی الموتی؛ مدال برنز المپیاد جغرافیا
 
فاطمه نصیری؛ دارنده مدال‌های طلا و نقره  در
المپیاد جغرافیا
 
نگار دودانگی؛ رتبه اول در  مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ۱۴۰۱
 
 نیما اسفندیاری؛ رتبه اول در  مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ۱۴۰۱
 
 عرفان یکه‌زارع؛ رتبه اول مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ۱۴۰۲
 
فاطمه آتشگر؛ رتبه ۵ گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری۱۴۰۳
 
انتهای خبر/ 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان