۰۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۷ سه‌شنبه

صبح قزوین دروغ‌های رسانه‌ای مردم را ناامید می‌کند
کد خبر: ۳۶۹۵۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۷ ساعت: ۷:۲۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سواد رسانه:

دروغ‌های رسانه‌ای مردم را ناامید می‌کند

کارشناسسواد رسانه گفت: آموزش سواد رسانه یک نیاز جدی است چراکه به این وسیله می‌توان تا حد زیادی حق را از باطل تشخیص داد و به سادگی تحت تاثیر پیام‌های رسانه‌ای قرار نگرفت.

دروغ‌های رسانه‌ای مردم را ناامید می‌کند
حدیثه پیله‌چی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه تحلیلی «صبح قزوین»؛ اظهار کرد: حدود ۴۰ تا ۶۰ تکنیک اصلی اقناع مخاطب داریم که با در نظر گرفتن زیرمجموعه‌های آن به ۱۲۰ تکنیک نیز خواهد رسید و هر کدام از آن‌ها در یک پیام رسانه‌ای می‌تواند مخاطب را کاملاً قانع کند.
 
وی افزود: در بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای حدود ۱۰ و یا ۱۵ تکنیک را همزمان مشاهده می‌کنیم که آن زمان مخاطب در مقابل پیام رسانه‌ای کاملاً بدون سلاح شده و لاجرم باور می‌کند؛ چراکه چاره‌ای جز قانع شدن ندارد.
 
معاون آموزشی فضای مجازی بسیج استان قزوین با تاکید بر اینکه امروز نیز هوش مصنوعی بسیار پیشرفت کرده و این امر نیز به تکنیک‌های اقناع کمک می‌کند، تصریح کرد: آموزش سواد رسانه یک نیاز جدی است چراکه به این وسیله می‌توان تا حد زیادی حق را از باطل تشخیص داد و به سادگی تحت تاثیر پیام‌های رسانه‌ای قرار نگرفت.
 
پیله‌چی برجسته‌سازی را یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های اقناع مخاطب دانست و گفت: یکی از حائز اهمیت‌ترین تکنیک‌های اقناع مخاطب، برجسته‌سازی است و بسیار کاربرد دارد.
 
این کارشناس سواد رسانه ادامه داد: رسانه‌ها اگرچه نمی‌توانند تعیین کنند که مخاطبان چگونه بیندیشند اما می‌توانند تعیین کنند که در مورد چه بیندیشند؛ زمانی که یک پیام رسانه‌ای ایجاد می‌شود، سعی می‌کند مخاطب را قانع کند که به محتوایی که رسانه خواسته فکر کند.
 
وی اذعان کرد: برای مثال رسانه‌ای را در نظر بگیرید که تمام مخاطبان آن به فوتبال و یا جام جهانی فکر می‌کنند؛ هیچ وقت برای رسانه اهمیت ندارد که مخاطب به داور مسابقه، بازیکن، تیم و یا بازیکنان ذخیره فکر کند، آنچه که اهمیت دارد این است که تعیین می‌کند که در مورد چه بیندیشند.
 
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان قزوین عنوان کرد: نظریه برجسته‌سازی یکی از متداولترین تکنیک‌های رسانه‌ای است که رسانه‌های خبری نیز به کرات از آن استفاده می‌کنند و سعی دارند آنچه را که از نظر خودشان با اهمیت‌تر است را به تیتر و لید تبدیل کرده و به گوش مردم برسانند.
 
پیله‌چی اظهار کرد: تکنیک‌ برجسته‌سازی مبتنی بر تغییر جهت ذهنی و بر هم زدن نظم ذهنی مخاطب است که تاثیر رسانه‌ها را بر شناخت نگرش مردم و تعیین اولویت ذهنی آن‌ها نشان‌ می‌دهد.
 
تاثیر رسانه‌ها بر جهت‌دهی افکار عمومی مردم
 
وی اضافه کرد: دومین تکنیک‌ در تکنیک‌های اقناع بحث تکرار است؛ هر چه یک دروغ بیش‌تر تکرار شود در نهایت راست جلوه کرده و اعتمادآفرین خواهد بود چون در ناخودآگاه ذهن مخاطب قدم می‌گذارد.
 
این کارشناس سواد رسانه تشریح کرد: زمانی که مطلبی بیش از اندازه تکرار شود در گذر زمان در ذهن مخاطب تثبیت می‌شود و بعد از مدتی آن را باور می‌کند و این یکی از اقداماتی است که یک رسانه می‌تواند انجام دهد.
 
پیله‌چی اذعان کرد: امروزه ما در عصر پسا‌حقیقت زندگی می‌کنیم چرا که برخی رسانه‌ها امتیازاتی مانند امنیت، قدرت موشکی، عمران و آبادی، شرایط جغرافیایی مساعد و هزاران امتیاز دیگر در کشور را نادیده انگاشته و در مقابل داشته‌های هر چند ناچیز کشورهای دیگر را بزرگ‌نمایی کرده و مردم را دچار یاس و ناامیدی کنند.
 
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان قزوین اظهار کرد: رسانه‌های معاند با کمرنگ جلوه دادن مدال‌آوران ورزشی، مدال‌آوران المپیاد علمی و نجوم، جغرافیا و کامپیوتر و امتیازات دیگر مانند عضویت در بریکس و شانگهای چین قصد دارند تا ملت را ناامید کنند.
 
این کارشناس سواد رسانه ادامه داد: رسانه‌های ضد انقلاب با استفاده از تکنیک‌های مختلف اقناعی جلب توجه، تکرار و برجسته‌سازی تلاش می‌کنند تا مردم از واقعیت‌های واقعی دور شده و دچار ناامیدی شوند.

ایجاد یاس و ناامیدی با دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای

وی تصریح کرد: امروز معادلات نظامی جهان تغییر کرده و همه در مورد قدرت موشکی ایران صحبت می‌کنند در حالی که پیش از این آمریکا دائم برای ما گزینه نظامی روی میز می‌گذاشت.

این کارشناس سواد رسانه ادامه داد: ایران کشوری قدرتمند، پرصلابت و پرافتخار است که در میادین مختلف به خوبی ظاهر شده اما برخی رسانه‌ها با تکرار یک دروغ در ذهن نوجوان ما سیاهی و تیرگی را هک می‌کنند که ایران امنیت ندارد و کاری از شما ساخته نیست؛ با تکرار این جملات واقعا نوجوانان فکر می‌کنند که امنیتی ندارند و نمی‌توانند کاری انجام دهند.
 
وی اذعان کرد: هرچه یک دروغ بیش‌تر تکرار شود در نهایت راست جلوه می‌کند چون در ناخودآگاه ذهن قدم گذاشته و اعتمادآفرین است.
 
پیله‌چی ادامه داد: برای مثال در تبلیغات تلویزیونی می‌بینیم که یک تبلیغ در طول روز چندین بار با پخش کلمات کلیدی تکرار می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که آن محصول در ذهن مخاطب هک شده و زمانی که وارد یک فروشگاه می‌شود بدون کوچک‌ترین مقاومتی همان محصولی را که در پیام تبلیغاتی مشاهده کرده، خریداری می‌کند.
 
معاون آموزشی فضای مجازی بسیج استان قزوین با اشاره به فیلم تلویزیونی یوسف پیامبر(ع) تشریح کرد: در بازجویی از کاهنان از آنها سوال شد چرا آمون را به عنوان خدا به مردم معرفی می‌کردید در حالی که خود کاهن اعظم به جای آمون حرف می‌زد؟
 
وی ادامه داد: پاسخ کاهن اعظم شگفت آور بود چراکه تصریح کرد تکرار یک مطلب موجب می‌شود که در نهایت خودت هم آن را باور کنی و اینگونه بود که ما به راستی فکر می‌کردیم آمون سخن می‌گوید.
 
 پیله چی در پایان گفت: مثال ذکر شده نشان می‌دهد که تکنیک اقناع مخاطب از دیرباز وجود و کاربرد داشته اما با گذشت زمان و با طرح مباحث روانشناسی و بررسی سواد رسانه، تکنیک‌های مختلفی نیز به وجود آمده و برای تغییر نگرش مخاطب استفاده می‌شود.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان