۰۴/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ دوشنبه

صبح قزوین بهره‌مندی ۶۲۰۰ روستایی قزوین از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن
کد خبر: ۳۶۹۵۹۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۶ ساعت: ۱۲:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین اعلام کرد:

بهره‌مندی ۶۲۰۰ روستایی قزوین از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین گفت: تا به امروز ۷ هزار و ۲۰۰ نفر برای گرفتن تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی روستایی خود به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این آمار ۶ هزار و ۲۰۰ مورد عملیاتی شده است.

بهره‌مندی ۶۲۰۰ روستایی قزوین از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن
فرهاد سبحانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ با اشاره به مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی استان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، مقرر شده است که طی سال‌های 1402 و 1403 در مجموع 8 هزار واحد روستایی استان قزوین بازسازی شود که خوشبختانه این اقدام تاکنون برای حدود 6 هزار واحد روستایی انجام شده است.
 
وی افزود: مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی به صورت مشارکت با مردم انجام می‌شود لذا بدین منظور 350 میلیون تومان به هر واحد مسکونی تسهیلات تعلق می‌گیرد.

پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی به 6200 نفر

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین تصریح کرد: تا به امروز 7 هزار و 200 نفر برای گرفتن تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی روستایی خود به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این آمار 6 هزار و 200 مورد عملیاتی شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: مشمولان این طرح برای بازسازی یا مقاوم‌سازی هر واحد مسکن روستایی 350 میلیون تومان وام دریافت کرده‌اند اما چنانچه جزو اقشار کم‌درآمد جامعه بوده یا تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند متناسب با شرایط اقتصادی از 20 تا 150 میلیون تومان وام بلاعوض بهره‌مند شده‌اند.  
 
مقاوم‌سازی 72 درصد واحدهای مسکن روستایی استان قزوین

سبحانی به آمار واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده اشاره و تصریح کرد: 72 درصد واحدهای روستایی استان قزوین مقاوم‌سازی شده و حدود 25 درصد باقیمانده نیاز به تخریب و نوسازی دارند.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در طول سال عنوان کرد: سالانه به طور متوسط بین 3 تا 4 هزار واحد مسکن روستایی در سطح استان قزوین مقاوم‌سازی می‌شوند.
 
این مسئول تاکید کرد: اصلی‌ترین وظیفه معاونت امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن، بحث مقاوم‌سازی است که مستلزم تهیه نقشه، تعیین ناظر فنی و نقشه‌های مقاوم‌سازی بر اساس آئین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یا استاندارد 2800 و مقررات ملی ساختمان است.
 
وی در ادامه توضیح داد: نقشه‌ها توسط ناظرین و طراحان تهیه شده و به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌رسد و در نهایت مقاوم‌سازی یا نوسازی واحدهای مسکن روستایی تحت نظارت ناظرین نظام مهندسی و نظام فنی در روستاها اجرایی می‌شود.
 
سبحانی با اشاره به اقدامات نظارتی صورت گرفته در مباحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی عنوان کرد: هم‌اکنون 30 دفتر طراحی در سطح استان فعال بوده و نزدیک به 100 تا 150 نفر در این دفاتر به عنوان مهندس طراح و محاسب ساختمان فعالیت دارند؛ همچنین حدود 200 تا 250 نفر هم ناظر داریم که در شهرستان‌ها پروانه اشتغال به کار روستایی دارند و علاوه بر نظام مهندسی ساختمان شهری در امر نظارت فعالیت می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: علاوه‌بر مباحث یاد شده در هر شهرستان ناظر عالی و کادر ناظر ارشد داریم که در زمینه نظارت بر انجام فعالیت‌ها اشتغال دارند همچنین به صورت استانی و کشوری، اقدامات صورت گرفته پایش و نظارت می‌شود.
 
مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین بیان کرد: هم‌اکنون میانگین واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده در سطح کشور 55 درصد است که این آمار در استان قزوین با رقم 72درصد، بیش از آمار کشوری بوده و در جایگاه خوبی قرار دارد.
 
جایگاه نخست کشوری استان قزوین در بحث مقاوم‌سازی
 
وی تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته طی سال‌های گذشته، استان قزوین همراه با استان‌های لرستان و کرمانشاه در بحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
 
سبحانی عنوان کرد: سالانه با توجه به طرح ویژه‌های کشوری که برنامه‌ریزی و در سطح استان‌ها عملیاتی می‌شود میانگین کشوری در بحث مقاوم سازی هم ارتقا پیدا می‌کند که طبیعتا این آمار در استان قزوین هم رو به رشد خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت اعطای وام به مشمولان و استقبال مردم از این طرح، در بازه زمانی 10 الی 12 ساله بتوانیم همه واحدهای مسکن روستایی موجود در سطح استان که مقاوم نیستند را با مشارکت مردمی مقاوم‌سازی کنیم.
 
این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان سقف وام‌های اعطایی به متقاضیان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی 350 میلیون تومان با سود 5 درصدی از محل اعتبارات سال 1402 است که بازپرداخت آن 20 ساله بوده و 3 سال دوران مشارکت داشته و مدت زمان بازپرداخت آن 17 سال است.
 
انتهای پیام/7003  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان