۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در قزوین
کد خبر: ۳۶۹۳۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۵ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خبر داد:

زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در روزهای پایانی شهریورماه با وجود ترافیک سفرها و افزایش آمار تصادفات با کاهش اهدای خون و به‌الطبع کاهش ذخایر خونی مواجه هستیم.

زنگ خطر کاهش ذخایر خونی در قزوین
پژمان صالحی‌فر در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: متاسفانه در روزهای پایانی شهریور به واسطه افزایش مسافرت‌ها و مشغله‌های ذهنی که در مردم وجود دارد آمار خون‌گیری حتی نسبت به مورد مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته و همین مسئله باعث شده که ذخیره‌های خونی کاهش پیدا کند.
 
وی ابراز کرد: باتوجه به حجم بالای سفرهای در روزهای پایانی شهریورماه متاسفانه افزایش تصادفات را هم داریم که از این رو مصرف فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی بیش‌تر می‌شود. 
 
مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: همچنین از ابتدای تیرماه سال جاری تا کنون ۱۱ هزار و ۷۳۶ مراجعه‌کننده و ۹ هزار و ۱۵۲ نفر اهداکننده خون در مراکز انتقال خون استان داشتیم در حال که در تاریخ مشابه سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۳۹ مراجعه‌کننده و ۹ هزار و ۷۶۹ اهداکننده وجود داشت که این آمار نشان‌دهنده سیر نزولی اهدای خون در استان است.
 
صالحی‌فر مطرح کرد: خواهش ما از همه مردم، اقشار مختلف، نهادها و همه همشهریان و هموطنان این است که بحث اهدای خون را جدی بگیرند و این موضوع را بدانند که اهدای خون یک نیاز همیشگی است و منحصر به زمان و مکان خاصی نیست.

این مسئول اذعان کرد: بیماران زیادی در مراکز درمانی هستند که زندگی و حیات آن‌ها وابسته به همین فرآورده‌های خونی است و بیش‌تر بیماران برای درمان باید ماهیانه فرآورده‌های خونی را دریافت کنند. 
 
صالحی‌فر ادامه داد: تنها راه تامین خون هم اهدای خون توسط مردم است، تاکنون هیچ شرکتی و هیچ ارگان فناوری‌ نتوانسته است خون مصنوعی بسازد و این مسئله نشان از اهمیت خون دارد و نشان می‌دهد که محور اصلی و نقطه یاری‌گر این امر فقط و فقط مردم هستند. 
 
وی بیان کرد: خانواده‌های زیادی در مراکز درمانی انتظار کمک از مردم را دارند و هر لحظه دعا می‌کنند تا کمی فرآورده‌های خونی به فرزندانشان و سایر بستگانشان برسد. 
 
مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون همیشه به وجود مردم نوع‌دوست می‌بالد و موفقیت خود را مدیون همین مردم می‌داند. همچنین امید داریم این ماه پرخطر را هم با همکاری مردم پشت سر بگذاریم و مریضی در مراکز درمانی نباشد که به دلیل عدم وجود خون از دنیا برود.
 
این مسئول در پایان اظهار کرد: از همه عزیزان انتظار داریم تا در این امر خیر و معنوی مشارکت کنند و مطمئن باشند که دعای خیر خانواده‌های بیماران بدرقه راه زندگیشان است و پاداش کار نیکی که انجام داده‌اند را به زودی می‌گیرند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان