۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین اهمیت احیای روضه‌های خانگی
کد خبر: ۳۶۹۰۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۴ ساعت: ۲۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد:

اهمیت احیای روضه‌های خانگی

امام جمعه موقت قزوین گفت: امکانات و ابزار هیئت‌های بزرگ در کمرنگ کردن مراسمات خانگی و ساده نقش بسزایی داشته‌اند؛ در این شرایط برگزاری روضه‌های خانگی که بر مبنای سیره اهل بیت است، حرکت بزرگی محسوب می‌شود.

اهمیت احیای روضه‌های خانگی
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اکران فیلم مستند «این خانه روشن است» در حوزه هنری استان قزوین برگزار شد. در ابتدا نمایشگاه عکس روضه‌های خانگی با حضور مسئولان در گالری عکس حوزه هنری قزوین افتتاح شد؛ سپس مراسم اکران فیلم مستند «این خانه روشن است» صورت گرفت.
 
سید مهدی خضری در جریان این مراسم اظهار کرد: برای گسترش روضه‌های خانگی حجت الاسلام والمسلمین مجید دایی دایی بسیار زحمت کشیدند و در این عرصه مثل همیشه خوش درخشیدند؛ همچنین حضور حوزه هنری در پیدایش این اثر بسیار موثر بوده و ما سپاسگزار زحمات عزیزان هستیم.
 
وی افزود: در زمانی که هیئت‌های بزرگ و امکانات مفصل عرصه را برای روضه‌های خانگی کوچک سخت و تنگ کرده است، اقدام بر پیدایش روضه‌های خانگی جهاد بزرگی است. در دوره‌ای که ابزار و امکانات جایگزین خادمی اهل بیت است، ترویج سبک روضه‌های خانگی که به صورت خالصانه و ساده برگزار می‌شود، کار بزرگی است.
 
امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: امکانات و ابزار هیئت‌های بزرگ در کمرنگ کردن مراسمات خانگی و ساده نقش بسزایی داشته‌اند؛ در این شرایط برگزاری روضه‌های خانگی که بر مبنای سیره اهل بیت است، حرکت بزرگی محسوب می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: در روایات اهل بیت زیاد ذکر شده است که انجام هر کار کوچک در روضه‌ها اجر و پاداش زیادی را به همراه دارد.
 
خضری تصریح کرد: ما باید سعی کنیم که هنگام عزاداری خود را شبیه عزاداران در بیاوریم؛ با توجه به نزدیکی اربعین ما باید توجه به این نکته داشته باشیم که اربعین سفر تفریحی نیست، بلکه باید در این مسیر با بیشترین حالت خستگی به زیارت روید.

رحیم آب فروش در ادامه این مراسم اظهار کرد: همه ما با روضه‌های خانگی قصه داریم بخصوص مردمان قزوین؛ در روزگارانی نه چندان دور روضه‌های خانگی و حسینیه‌ها در قزوین رونق عجیبی داشت. کودکی ما در پله‌های حسینی آسیدجمال گذشت، ما هر سال دیانت خود را در شفا یافته‌های حسینیه آسیدجمال می‌دیدیم و اگر سالی از تعداد شفا یافته‌ها کم می‌شد احساس خطر می‌کردیم که نکند ایمان مردم به تزلزل افتاده است.
 
وی افزود: امروزه که در دنیای مدرنیته به سر می‌بریم پر از تناقضات بنیادینه شده هستیم. در شهر ما قبل از اینکه حجاب از سر زنان برداشته شود ابتدا حجاب از سر ساختمان‌ها برداشته شده است، اکنون هیچ کدام از ساختمان‌ها برای روضه‌های خانگی مناسب نیست.
 
رئیس ستاد جبهه فرهنگی استان قزوین عنوان کرد: شهر روضه و حسینیه‌ها پر از اسامی است که نام شهدا را یدک می‌کشد، این مستند با همت آقای دوستی و حجت الاسلام والمسلمین مجید دایی دایی ساخته شده و من شهادت می‌دهم که حجت الاسلام و المسلمین مجید دایی دایی ۶ سال از بهترین سال‌های عمرش را صرف چنین کار زیبایی کرده است.
 
این مسئول تاکید کرد: حاج آقا دایی دایی به ما راهنمایی کرد که چگونه امروزه با خانه‌های کوچک بتوانیم روضه‌های خانگی را برگزار کنیم و دل‌های خود را به این محیط نزدیک‌تر کنیم.
 
انتهای خبر /3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان