۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین عباس (ع) سقای آب و ادب است
کد خبر: ۳۶۸۷۷۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۵ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه شهر الوند:

عباس (ع) سقای آب و ادب است

امام جمعه شهر الوند گفت: بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، حضرت عباس (ع) در ادب و وفاداری ارزش خود را مشخص کرده است؛ وقتی که بر لب آب فرات به احترام برادر بزرگ‌تر خود آب ننوشید و با لبانی تشنه به شهادت رسید و زمانی‌ که امان نامه دشمن را رد کرد، وفاداری و ادب خود را در تاریخ ماندگار ساخت.

عباس (ع) سقای آب و ادب است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز نهم ماه محرم الحرام سال 1446 هجری قمری مصادف با 25 تیرماه سال 1403 است. شیعیان روز نهم ماه محرم را به نام تاسوعا و منتسب به حضرت عباس (ع) می‌دانند. حضرت عباس(ع) در میان مردم به باب الحوائج معروف است و نیز مردم از او به نام سقا و علمدار یاد می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود مهدوی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: در روایات از امام صادق (ع) و امام سجاد (ع) نقل شده است که مقام و جایگاه حضرت عباس(ع) در میان شهدا به اندازه‌ای رفیع است که تمامی شهدا به آن غبطه می‌خورند.

وی افزود: خداوند متعال به جعفر طیار که از شهدای بلند مرتبه اسلام است دو بال داد اما در روایات آمده است که خداوند به حضرت عباس (ع) دو بال و جایگاهی بالاتر از جعفر طیار عنایت کرده است.

امام جمعه شهر الوند ادامه داد: در روز عاشورا همه اصحاب اعلام وفاداری کرده و در راه اسلام به شهادت رسیدند، حضرت عباس (ع) هم که بسیار شوق جهاد و شهادت را داشتند، چند باری از امام حسین (ع) اذن میدان طلب کردند اما امام وظیفه سنگین‌تری را بر دوش او گذاشت و او را به لقب سقا منصوب کرد.

مهدوی تاکید کرد: ویژگی که حضرت عباس (ع) را از سایر شهدا متمایز کرده است، اطاعت و ولایت‌مداری است به طوری که هیچ‌گاه بر خلاف حرف امام خود عمل نکرد و تابع ولی خود بود. همچنين باب‌الحوائج بودن ایشان باعث شده که جایگاه خاصی در میان محبین و شیعیان داشته باشند.
 
امام جمعه شهر الوند عنوان کرد: بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، حضرت عباس (ع) در ادب و وفاداری ارزش خود را مشخص کرده است؛ وقتی که بر لب آب فرات به احترام برادر بزرگ‌تر خود آب ننوشید و با لبانی تشنه به شهادت رسید و زمانی‌ که امان نامه دشمن را رد کرد، وفاداری و ادب خود را در تاریخ ماندگار ساخت. 
 
این مسئول تأکید کرد: ادب حضرت عباس (ع) در روضه‌ها بارها و بارها ذکر شده است، زمانی که حضرت عباس (ع) از اسب بر زمین افتادند، پس از سی و چند سال امام حسین (ع) را برادر خود خواندند زیرا تا قبل از آن امام را آقا، مولا و سرور صدا می‌زدند و این نشان‌دهنده ادب و اطاعت از ولایت است. 
 
وی ادامه داد: بارها در روضه‌ها گفته شده است که در روز قیامت حضرت عباس (ع) نیز امت گناهکار را مورد شفاعت قرار خواهد داد؛ شفاعت توسط اولیا و انبیای الهی، امامان و شهدا صورت می‌پذیرد و ما وقتی می‌گوییم که مقام حضرت عباس (ع) ویژه است و تمامی شهدا به آن غبطه می‌خورند لذا زمینه شفاعت ایشان برای گناهکاران امت نیز بیشتر خواهد شد. 
 
امام جمعه شهر الوند در پایان گفت: به دلیل جایگاه ویژه حضرت عباس (ع) نزد خداوند و وفاداری، ادب و ولایت‌مداری به اباعبدالله الحسین (ع)، خداوند متعال نیز باب الحوائجی را به ایشان کرم کرده و دایره شفاعت ایشان را گسترانیده است. 
 
انتهای خبر/ 3000
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان