۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین شهادت حضرت علی اصغر سخت ترین صحنه است
کد خبر: ۳۶۸۷۴۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۳ ساعت: ۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

تعزیه خوان قزوینی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین:

شهادت حضرت علی اصغر سخت ترین صحنه است

محسن گیوه‌کش گفت: امام حسین (ع) وقتی همراه حضرت علی اصغر (ع) به میدان می‌روند ابتدا خطبه‌ای قرائت می‌کنند اما حتی آن خطبه و تشنگی طفل شش ماهه ارباب نیز نور آگاهی را در دل سیاه دشمن روشن نمی‌کند و با تیر حرمله ملعون، حضرت علی اصغر (ع) در آغوش پدر به شهادت می‌رسد.

شهادت حضرت علی اصغر سخت ترین صحنه است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز هفتم ماه محرم الحرام سال 1446 هجری قمری مصادف با 23 تیرماه سال 1403 است. شب و روز هفتم ماه محرم به نام حضرت علی اصغر (ع) است. حضرت علی اصغر (ع) در واقعه کربلا با تیر سه شعبه حرمله در شش ماهگی به شهادت رسید. عموم شیعیان به عنوان باب الحوائج از او یاد می‌کنند و به او متوسل می‌شوند.
 
محسن گیوه‌کش در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: نزدیک به نیم قرن است که در عرصه شبیه خوانی فعالیت می‌کنم؛ این هنر را از هشت نسل قبل خود به ارث گرفتم و مدیون اجداد خود هستم که محبت اهل بیت (ع) را در جان من نفوذ دادند. از کودکی نقش‌های اصحاب و اهل بیت را اجرا کرده و امروزه نیز در بخش موافق خوانی فعالیت‌ می‌کنم.
 
وی افزود: ایفای نقش در لباس ائمه اطهار (ع) مسئولیت سنگینی را بر دوش من گذاشته است اما ممنون لطف و کرم امام حسین (ع) هستم که تا به امروز توانستم از این مسئوليت سنگین سربلند بیرون آیم.
 
ذاکرالحسین عنوان کرد: اجرای هر صحنه سختی‌های خود را دارد و باعث منقلب شدن ما می‌شود اما اجرای صحنه‌ی شهادت حضرت علی اصغر (ع) برای من دشوار است به طوری که در آن صحنه منقلب شده و به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرم اما سعی می‌کنم که بتوانم به ادامه اجرای نقش خود بپردازم.
 
این تعزیه خوان تأکید کرد: امام حسین (ع) وقتی همراه حضرت علی اصغر (ع) به میدان می‌روند ابتدا خطبه‌ای قرائت می‌کنند اما حتی آن خطبه و تشنگی طفل شش ماهه ارباب نیز نور آگاهی را در دل سیاه دشمن روشن نمی‌کند و با تیر حرمله ملعون، حضرت علی اصغر (ع) در آغوش پدر به شهادت می‌رسد.
 
گیوه‌کش تصریح کرد: افتخار اجرای تعزیه را در کشورهای مختلف جهان داشته‌ام اما یک اجرا در کشور روسیه برایم ماندگار شده است، در شهر مسکو اجرای تعزیه را داشتیم و با توجه به اینکه این شهر دارای ادیان مختلف و حتی افرادی آتئیسم نیز وجود دارد اما مردم آنجا هنر شبیه خوانی را گرامی دانسته و به عنوان یک هنر فاخر به تماشای آن می‌نشستند؛ موقع اجرا تعزیه بسیاری از حضار به احترام مجلس امام حسین (ع) حجاب را رعایت می‌کردند و سعی در پوشش خود داشتند که این هم از برکات نام امام حسین (ع) است. در میان تعزیه متوجه متقلب شدن و اشک ریختن خانمی شدم، پس از اجرای تعزیه از مترجمی که همراهمون بود درخواست کردم که آن خانم رو صدا بزنند و علت گریه شدید را جویا شوند، آن خانم جلو آمد و با حالتی دگرگون به من گفت: «برای امام حسین(ع) شما گریه می‌کردم!»، این جواب مهر تأييدی بر نوکری من بود که توانسته بودم دل فردی را در عزای سیدالشهدا (ع) به گریه سوق دهم، این مقبولیت نوکری را مدیون باب الحوائج، حضرت علی اصغر (ع) هستم.
 
وی در پایان گفتگو عنوان کرد: موقع اجرا تعزیه اکثریت مخالف خوانان از ایفای نقش حرمله می‌پرهیزند زیرا کسی تحمل اجرای این نقش را ندارد؛ تمامی ما می‌دانیم که این تنها یک نمایش است اما وقتی به گلوی شیرخواره و وسعت کم آن در آغوش خود نگاه می‌کنیم بغضی عجیب گریبان‌گیر ما می‌شود و به سختی از اجرای آن قسمت عبور می‌کنیم. 

انتهای خبر/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان