۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین راه‌اندازی ۶۰۰ پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت در قزوین
کد خبر: ۳۶۸۳۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۱۹ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خبر داد:

راه‌اندازی ۶۰۰ پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت در قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود قریب به ۶۰۰ پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت ایجاد کرده و بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز قزوینی جذب این پایگاه‌ها شوند.

راه‌اندازی ۶۰۰ پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اتمام سال تحصیلی و در آستانه شروع فصل داغ تابستان، تب و تاب خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت آنان بالا می‌گیرد.

معمولا والدین تلاش می‌کنند تا کلاس‌هایی متناسب با سلایق، علایق و استعداد فرزندان انتخاب و با توجه به شرایط مالی خود اقدام به نام‌نویسی کنند تا در تعطیلات تابستانی ضمن پرکردن ساعات خالی، بستری برای افزایش سطح آگاهی، شکوفاسازی استعدادها، تقویت آموزش‌های تحصیلی و سرگرمی و تفریح فرزندان فراهم سازند.

در شرایط کنونی با توجه به فراگیری و گسترش دامنه فعالیت در فضاهای مجازی همچنین تهاجم فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی که در فضای واقعی و مجازی کودکان و نوجوانان را در تیررس اهداف خود قرار داده، بحث اوقات فراغت از اهمیت به سزایی برخوردار است.

هرچند آموزش و پرورش تنها دستگاه ذی‌ربط در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان نیست اما بدون شک به عنوان اصلی‌ترین متولی در امور تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و دارای بیشترین ارتباط با والدین و دانش‌آموزان اهمیت مضاعفی در برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم برای اوقات فراغت دانش‌آموزان دارد.

برای این منظور گفتگویی با نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در بحث اوقات فراغت دانش‌آموزی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، امسال با چه رویکردهایی تدوین و اجرا می‌شود؟

همانطور که می‌دانید فرارسیدن فصل تابستان و پایان سال تحصیلی بهترین فرصت برای دانش‌آموزان جهت دنبال کردن علایق بوده و مسئولین باید زمینه فعالیت را برای آنان فراهم کنند. پرداختن به مقوله غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانش‌آموزان به جهت وسعت كار و حجم فعالیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،

برنامه‌ریزی منسجم، جامع، هدفدار و پرنشاط توسط دست‌اندركاران تعلیم و تربیت می‌تواند فرصت مناسبی را برای نوآوری، ابتكار و تفكر فعال برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

آموزش و پرورش استان قزوین برای بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین به عنوان متولی پایگاه‌های تابستانی غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با مشاركت و همكاری دیگر ادارات كل ذیربط و بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، برنامه‌های پرورشی و فرهنگی متنوعی را متناسب با نیازها و علایق دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی کرده است.

خانواده‌ها چه نقشی در غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان دارند؟

نقش خانواده‌ها در هدایت فرزندان به پایگاه‌های تابستانی و فراهم كردن زمینه برنامه‌ریزی و بسترسازی اصولی و درست برای شكوفایی استعدادها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان و استفاده بهینه از وجود نیروهای كارآمد و مجرب برای غنی‌سازی ساعات اوقات فراغت فرزندان بسیار بااهمیت است.

شعار برنامه‌های اوقات فراغت امسال چیست؟

شعار اصلی اوقات فراغت دانش‌آموزان در سال 1403 برگرفته از شعار سال مقام معظم رهبری با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" بوده و بر این اساس شعار" تربیت بدون توقف، رشد و تعالی دانش‌آموز ایرانی در پرتو همیاری نهادهای تربیتی" انتخاب شده است.

برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان از چه تاریخی شروع شده و تا کی ادامه دارد؟

فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی از هفته اول تیر ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز و تا نیمه اول شهریور ماه به مدت 8 هفته ادامه دارد. طبیعتا جهت اطلاع رسانی به دانش‌آموزان از ظرفیت شبکه شاد استفاده خواهد شد اما سیاست بر مبنای برگزاری کلاس‌های حضوری است.

چه برنامه‌هایی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان تدارک دیده شده است؟

به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و در استمرار فرآیندهای تربیتی طول سال تحصیلی، هر سال مراکز فعالیت‌های تابستانی در سراسر استان تشکیل می‌شود و دانش‌آموزان در رشته‌ها و برنامه‌های مورد علاقه از جمله فرهنگی، هنری، مهارتی، اجتماعی و ورزشی شرکت می‌کنند.

سال گذشته چند دانش‌آموز در برنامه‌های اوقات فراغت آموزش و پرورش استان شرکت کردند؟

هرسال فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت با جدیت پیگیری شده و حاصل تلاش همکارانم در آموزش و پرورش تشکیل حداقل 500 پایگاه تابستانی و جذب بیش از 50 هزار دانش آموز در فعالیت‌های این پایگاه در تابستان سال گذشته بوده است، البته با احتساب آموزشگاه‌های علمی آزاد و آموزشگاه‌های زبان خارجه آمار به 80 هزار نفر هم می‌رسد که استقبال دانش‌آموزان دختر از فعالیت‌های این پایگاه اندکی بیشتر بود.

برنامه‌های اوقات فراغت با همکاری و مشارکت چه ارگان‌هایی برگزار می‌شود؟

در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از دو ظرفیت درون سازمانی و برون سازمانی بهره می‌بریم. مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی، پایگاه‌های دارالقرآن، كانون‌های فرهنگی تربیتی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، پایگاه‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، پایگاه‌های سازمان دانش‌آموزی، پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی، پایگاه‌های سازمان جوانان هلال احمر، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، پایگاه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی از ظرفیت‌های درون سازمان آموزش و پرورش هستند.

در بخش برون سازمانی هم می‌توانیم به فضاهای فرهنگی و ورزشی اداره کل ورزش و جوانان، فضاهای فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، كانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فضاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، فضاهای فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و غیره اشاره کرد.

امسال چه تعداد کانون فرهنگی تربیتی و پایگاه تابستانی در بحث اوقات فراغت فعالیت می‌کنند؟

در حال حاضر 21 کانون فرهنگی و تربیتی، 16 مرکز دارالقران، 46 سالن ورزشی و 13 پژوهش‌سرا و بیش از 350 مدرسه منتخب در سطح استان قزوین به عنوان پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت فعالیت خود را برنامه‌ریزی می‌کنند.

در مورد عناوین برنامه‌ها و رشته‌های آموزشی در برنامه اوقات فراغت دانش‌آموزان توضیح بفرمایید.

هر کدام از پایگاه‌ها به تناسب تخصص و توانمندی مربیان خود در یکی از رشته‌های فرهنگی و هنری، ورزشی، قرآنی و علمی و سایر موضوعات فعالیت می‌کنند.

کانون‌های فرهنگی تربیتی در زمینه برگزاری رشته‌های فرهنگی و هنری از قبیل قالیبافی، چرم دوزی و خیاطی فعالیت بیشتری دارند و مراکز دارالقران هم در زمینه آموزش روخوانی و حفظ و دیگر مباحث مربوط به آموزش قرآن کریم از قبیل تدبر، تفسیر و آموزش مفاهیم قرآنی توانمندی بیشتری دارند و همین‌طور دیگر پایگاه‌ها متناسب با طرفیت‌ها در این امر مشارکت و همکاری دارند.

پیش‌بینی می‌کنید امسال چه تعداد دانش‌آموز در کلاس‌های اوقات‌فراغت تابستانی شرکت کنند؟

امسال پیش بینی می‌شود قریب به 600 پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت در سامانه نورینو ثبت و ایجاد کنیم و انتظار داریم با تلاش مدیران پایگاه‌های تابستانی و آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان استان بیش از 80 هزار دانش‌آموز قزوینی را جذب پایگاه‌ها کنیم که البته کار سنگینی است اما با توانمندی مدیران محترم امیدواریم به این هدف دست پیدا کنیم.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان